Polisen i Malmö – en inkompetent samhällsapparat?

brg

Kl 04.00 natten till tisdagen den 14 april blev en kvinna på Södra Förstadsgatan vittne till ett inbrott i ett växelkontor som ligger i bottenvåningen på hennes hus. Sex män bröt sig in i lokalen. Hon ringde 112, som sig bör och meddelade om det pågående inbrottet. Ingen polis kom till platsen. Rånarna fick arbeta i lugn och ro i över 1 timme! Trots att hon, och andra vittnen, ringde flera gånger kom ingen polis.

Idag, i skrivande stund  36 timmar senare har polisen ännu inte dykt upp på brottsplatsen. Kassaskåpet ligger med uppsågad dörr på golvet, hela lokalen är upp och ned, datorer mm har tagits –  men ingen polis. Själv ringde jag 2 ggr till 114 14 och en gång till 112 och frågade varför ingen polis ännu dykt upp, och när de ämnar göra det. Jag fick svaret att ”alla anmälningar som skett efter kl 3.00 på morgonen har blivit besvarade, så de har varit där”! Lögn och förbannad dikt (nr.1.) alltså. Om de varit just på DEN brottsplatsen fick polisen dock inte tala om för mig, för det var tydligen en hemlis. Antar att det var lögn och förbannad dikt nr 2. Jag sa till polisen, på telefon, (under båda samtalen) att ni kan behandla mitt samtal som en anmälan om begånget rån mot växelkontor(som i princip är en bank) och genast sända polis på plats.

I morse gick jag till växelkontoret, (brottsoffren är mina klienter så jag vill engagera mig) för att höra om polis varit på plats. Det har dom inte. Jag såg kassaskåpet, sågen som rånarna tagit med sig och använt vid inbrottet låg på det omkullkastade kassaskåpet, jag kan säga att med den sågen, och det kassaskåpet, så måste de ha behövt all den tid som polisen gav dom för att öppna det. Vilken snäll polis Malmöpolisen är! Man börjar fundera lite över vem polisen är till för att hjälpa, är det rånarna eller offren?

Nu är det så att det inte bara är kvinnan som först bevittnade rånet som ringt till 112 samt 114 14. Butiken ligger mitt i smeten vid Möllevångstorget, där butik vid butik trängs jämsides vid varandra. Flera närliggande butiksinnehavare ringde in, flera gånger. Journalister kom dit (Metro var snabbt på plats) och även de inväntade polis och när de aldrig dök upp så ringde även dom. Men ingen kom som sagt.

Idag har jag ägnat hela förmiddagen åt att ta reda på orsaken varför polis ej infunnit sig. Jag stövlade iväg till Davidshalls polisstation och tog en nummerlapp. När det blev min tur frågade jag först hur man ska gå tillväga om man bevittnar ett pågående rån? ”Nä men oooo, då ska du ringa 112 förstås!”. Då frågade jag ”Om inte det fungerar, om polisen inte kommer, vem ska man då vända sig till?”. Hon blev alldeles förvirrad och visste inte vart hon skulle klia sig först. Jag fortsatte och frågade: ”om sex män bryter sig in i en bank, och man ringer 112 men polisen inte kommer, vem ska man då vända sig till?” Hon sa att de måste ju ha varit där, och så tryckte hon på några knappar på datorn och upplyste mig förnumstigt att de faktiskt VARIT där och där finns en pågående utredning(lögn och förbannad dikt nr.3 – se nedan för info hur jag vet det)! Jaså, sa jag, vilken tid då? Nä, det kunde hon inte säga till mig, för det var tydligen en hemlis.

Jag frågade henne vilken typ av utredning som de pysslar med då de varken varit på brottsplatsen, inte träffat brottsoffren, inte förhört vittnen? Poliskvinnan som jag pratade med blev synligt irriterad. Jag sa att polisen är som en hal tvål, man kan inte få reda på vad som händer, ni säger att utredning pågår, ingen av de utsatta har blivit hörda, ingen polis kan svara på något, och trots att ni fått in en uppsjö anmälningar så verkar de vägra komma till brottsplatsen! Vad ska man som brottsoffer i Malmö göra?!

Kan ni tänka er vilket svar jag fick?!: ”Du kan ju skriva till polisen och be dom komma på plats, och samtidigt ställa dina frågor”! Jag sa: ”Ska jag SKRIVA till dom?! Fungerar inte ert system längre menar du, dvs det där systemet när man ringer in till polisen och gör anmälningar och så ska polis komma?”Jag frågade hur länge det kommer dröja innan de rycker ut efter en sån anmälan, 2 eller 3 veckor…kanske mer, kanske mindre..? Nej med det kunde hon ju inte veta sa hon….

Nåja, jag frågade vilken adress jag ska rikta mig till i så fall, då skrev hon ned detta på en post-it och gav mig. Så jag får väl se hur jag bär mig åt med den saken.

För ca 45 min sedan ringde en journalist ifrån tidningen Metro mig. Hon hade fått tips ifrån butiksinnehavaren (brottsoffret) att ringa mig också eftersom även jag ringt och gjort anmälan ett par gånger igår. Jag berättade då om dagens förehavanden och att polisen säger sig ha en pågående utredning av ärendet. Journalisten sa genast att ”det vet jag är en ren lögn, för jag har pratat med dom och de säger själva att de aldrig varit på plats.” Orsaken de uppgett varför de inte ryckt ut var att där inte fanns någon ”framgångsfaktor” i ärendet!!!

Polisen har tagit emot anmälningar per telefon, och per telefon har de tagit beslutet att ingen framgångsfaktor på att lösa ärendet finns (hur f-n vet dom det!!?) så de skiter helt sonika att skicka någon att fotografera brottsplats, svabba för fingeravtryck, insamla bevisföremål(de har efterlämnat verktyg) mm. Kanske kan de, med hjälp utav att följa brottslingarnas tillvägagångssätt, koppla rånet till andra rån, och på så sätt närma sig vem gärningsmännen är?

Nu undrar man ju hur ackurat Sveriges brottsstatistik egentligen är? Man pratar ju om ”mörkertal” när det gäller olika typer av brott. Det ska då innebära att det begås olika brott, men ingen anmälan görs. Men detta brott kommer självklart inte heller att komma in i något statistiskt register, inte då som rån mot bankverksamhet i alla fall. Kanske kommer det in i statistiken för busringningar till larmnummer, eftersom så många har ringt in om samma sak!?

Ingen polis skickats ut. Det är i princip ett icke existerande brott som begåtts – ändå finns där brottsoffer. Ingen ska få mig att tro att detta är en enskild incident, utan detta tillhör uppenbarligen polisens rutiner: att bedöma per telefon om de ska rycka ut, med åtanken att anmält brott innehar en s.k. ”framgångsfaktor” eller ej. Är detta verkligen en rättssäker stat som vi lever i? Kommer polisen att komma ifall man är vittne till ett pågående mord? Kommer de att ställa frågor i telefon först för att utreda om där finns någon framgångsfaktor i brottet?

Ett rån med 6 gärningsmän som bryter sig in i affärslokal med bankverksamhet låter ganska allvarligt i mina öron. Ingen begår ett sånt typ utav rån utan att vara beväpnade på ett eller annat sätt, så jag utgår ifrån att så är fallet. Men ingen polis har visat intresse, trots pockande uppmärksamhet under 36 timmar ifrån brottsoffren, ifrån allmänheten och ifrån journalister. Det är RENT FÖR JÄVLIGT hur skitig samhällsapparat vi har i polisen! Och jag som har tyckt att man klagat alldeles för mycket på polisen, men nu förstår jag verkligen att det är helt berättigade klagomål! Jag är helt förbluffad, stum av förvåning, av den nyfunna insikten om polisens inkompetens, men framför allt deras ofantliga ointresse utav dylikt brott. Jag vet inte vad jag ska känna, tycka eller tänka. Jag vet bara att just nu blev samhället genast mycket osäkrare än det var innan. En rullgardin, som tydligen var neddragen framför mina ögon, har dragit upp – och jag ser plötsligt saker jag inte tidigare uppmärksammat eller insett. Trist. Mycket trist.

P.S: ni kan ju spana i tidningen Metro under de kommande dagarna – det ska bli intressant se om de skriver något om saken, och om det blir en notis längst ned i vänstra hörnet eller om det blir en större artikel.

________________________________________

Uppdatering: Se nedan artiklarna i Metro

http://www.metro.se/nyheter/darfor-kommer-ingen-polis-till-brottsplatsen/EVHmfl!9SbEXErtMLNkE/

http://www.metro.se/nyheter/ingen-patrull-till-pagaende-inbrott-mot-vaxlingskontor/EVHmfl!5IXuTALITtXc/

  1. #1 av Mirre på 15 maj, 2013 - 18:14

    Är detta ett skämt, eller vadå då? Så arg, så irriterad, så förbannad jag blir, jag kan faktiskt inte förstå, och min fråga är: VAD ÄR DET SOM HÄNDER I VÅRT SAMHÄLLE ???

    • #2 av Marie på 15 maj, 2013 - 18:27

      Ja Mirre, det är ju det man frågar sig! Man blir mörkrädd.

  2. #3 av Marie på 16 maj, 2013 - 12:12

    Ja jag har då aldrig känt mig otrygg för, inte ens i Malmö under Peter Mangs mördarstråt – men NU känner jag en stor otrygghet, när jag ser hur polisen (inte)prioriterar tung brottslighet.
    Och sen vet jag inte om det blir något reportage i Metro, förmodligen bara en liten notis längst ned i vänstra hörnet….

  3. #4 av Happy på 17 maj, 2013 - 21:49

    HELT OTROLIGT!
    De som äger kontoret, är de svenskar?

    • #5 av Marie på 17 maj, 2013 - 21:58

      Nej de är inte svenskar.

      • #6 av Happy på 18 maj, 2013 - 23:33

        hmm…jag undrar om polisen hade gjort samma bedömning om ägaren var svensk…

      • #7 av Marie på 18 maj, 2013 - 23:47

        Jag vet faktiskt inte om de vet om ifall offret har svenskt eller utländskt ursprung. De var ju aldrig på plats. Det var ju inte ägaren som ringde in utan vittnen. Så jag kan inte dra sådana slutsatser ännu.

  1. Vart är vi på väg…? | MammaMarie

Kommentera

