Jon and Vangelis – I’ll find my self home

Jag måste nu begå en ‘brottslig’ handling och, än en gång, lägga upp en gammal goding som jag tycker är sååå underbar! Jag minns min storasyster som spelade Jon & Vangelis, och den här blir aldrig dålig!

.

You ask me where to begin
Am I so lost in my sin
You ask me where did I fall
I’ll say I can’t tell you when
But if my spirit is lost
How will I find what is near
Don’t question I’m not alone
Somehow I’ll find my way home

My sun shall rise in the east
So shall my heart be at peace
And if you’re asking me when
I’ll say it starts at the end
You know your will to be free
Is matched with love secretly
And talk will alter your prayer
Somehow you’ll find you are there

Your friend is close by your side
And speaks in far ancient tongue
A season’s wish will come true
All seasons begin with you
One world we all come from
One world we melt into one
Just hold my hand and we’re there
Somehow we’re going somewhere
Somehow we’re going somewhere

You ask me where to begin
Am I so lost in my sin
You ask me where did I fall
I’ll say I can’t tell you when
But if my spirit is strong
I know it can’t be long
No questions I’m not alone
Somehow I’ll find my way home
Somehow I’ll find my way home
Somehow I’ll find my way home
Somehow I’ll find my way home

  1. #1 av Mirre på 2 maj, 2013 - 13:54

    Hallå Mammamarie! Jag och du har tidigare skrivit till varandra, där du för mig varit en support och sträckt ut en hjälpande hand, i frågor jag behövde svar, tack för det! Vidare, jag har precis börjat använde hijab, ett beslut som jag själv tog, är så lycklig. Plötsligt förändrades min värld , jag såg rasismen allt mer, i ord, i ögon, i handling och vill skriva en bok, jag har alltid velat göra det, men nu förstår jag, vad det är jag vill skriva om, ISLAM, en ung kvinnas egna ord om Islam och undrar om jag någon gång under denna process kan återvända mig till dig för frågor och, du är en inspiration för mig, tack för att du skriver

    • #2 av Marie på 2 maj, 2013 - 15:00

      Kära Mirre, självklart kan du höra av dig till mig när som helst om vad som helst. Du har ju även min mailadress om du hellre vill höra av dig dit. Välkommen :)! Och framför allt: Supergrattis till modet att sätta på dig din slöja! Du måste ju nu ha en stor ”slöjfest” :)! Jag hoppas att du kommer att trivas med din slöja och att du finner frid och ro med dit liv framöver. Jag ser fram emot att läsa din bok.

      • #3 av Mirre på 2 maj, 2013 - 17:28

        Om du kan, och har tid, kan du då svara på följande fråga, där jag gått runt och frågat människor, vad innebär att vara förtryckt? Varför är det alltid kvinnan som ställs i centrum gällande detta, är kvinnan förtryckt för dig? Vore tacksam. Det var som en man talade om för mig idag, man föds inte med rasistiska åsikter, man får de någonstans och oftast är det där hemma, där föräldrar talar, eller någon annan och sedan tar man till sig detta, och varje gång man får syn på en kvinna som bär hijab, så sägs det på direkten, kvinnan är förtryckt. Är det inte idiotiskt? Mannen menade att människorna måste få mer kunskap inom islam, och jag tycker som den här kloka människan. Självklart inkluderar tvång, unga som påtvingas till detta, självklart, men man får inte säga alla, för att en utsätts för någonting fruktansvärt betyder inte detta att vi alla har samma historia som den här människan. Förstår du mig, mammaMarie? Jag kanske inte har rätt, men att höra andra åsikter talas är för mig viktigt, jag älskar att tänka annorlunda, att tänka om.
        Hoppas på svar och ha en härlig fortsatt torsdag kväll! 🙂

  2. #4 av Mirre på 2 maj, 2013 - 17:30

    Med fruktansvärt menade jag, följande tvång i sig, än att förklara hijab med kärlek, för hijab är vackert, förstå mig inte fel där!

    • #5 av Marie på 3 maj, 2013 - 09:11

      Jag förstår precis vad du menar Mirre, jag ska svara på din fråga lite senare när jag har mer tid än jag har just nu. Jag är på jobbet nu och har ingen dator hemma, så det kan bli till veckan hoppas jag 🙂

  3. #6 av Mona på 2 maj, 2013 - 22:25

    Hej kära Mammamarie<3
    Undrar hur Islam ser på vård,hälsa,omsorg, liv och död?

    • #7 av Marie på 3 maj, 2013 - 07:11

      Oj, Mona! Det var inte små frågor. Faktum är att Islam kretsar precis just kring dessa frågor: Hur vi ska vårda oss själva, varandra och planeten vi bor på. Hur vi ska äta, dricka, röra oss mm – så att vi behåller god hälsa livet igenom. Och självklart de stora frågora: liv och död. Islam visar oss hur vi ska planera och bygga i detta liv som om vi skulle leva för evigt, och samtidigt hålla oss ödmjuka, utföra våra religiösa obligatoriska plikter och vara goda mot varandra – som om vi skulle dö i morgon (dvs vi vill ha ett gott liv efter detta liv). Om jag har möjlighet kan jag senare skriva mer om denna fråga.

Kommentera

