Socialdemokraterna – ett ynkligt parti

soss

De senaste åren när det varit dags för val i tills riksdag och regering har jag lagt min röst på Socialdemokraterna. Jag är ingen gammal och van anhängare, och absolut inte en trogen sådan heller. Det har mer varit så att jag velat rösta bort sittande regering, snarare än att rösta fram Socialdemokraterna. Men hur som helst så har jag ändå funnit att Socialdemokraterna står mig närmast i värderingsfrågor. Men efter senaste tidens drev och stormar kring vissa frågor så har jag bestämt mig för att partiet inte är värd ens ”the time of my day”.

Det hela beror på mediadrevet emot Omar Mustafa, ordförande i Islamiska förbundet och ledamot av arbetarekommunens styrelse i Stockholm, som invaldes in i partistyrelsen vid senaste kongressen för ca två veckor sedan, och partiets senare hantering i frågan. De hanterar alla personproblem och drev på ett och samma sätt: om någon spottar på en medlem, då sparkar vi medlemen. Punkt slut! Problem löst! Det är nästan att jämföra med att om en människas arm blir skadad, då hugger man prompt av den – problem löst! Istället för att försöka ta reda på vad för slags skada som skett och försöka laga den. Kanske det inte är något fel på armen? Kanske bara någon som försöker få mig att tro att det är så? Nej BORT med eländet, vad ska man med en arm till…?! Så handskas man med problem inom det Socialdemokratiska Arbetarpartiet.

Jag har en dotter som i förra kommunalvalet fick de tredje flesta personrösterna för Socialdemokraterna i valet. Vad hände sedan? Hon borde väl åtminstone ha fått ett erbjudande om någon typ utav uppdrag inom partiet? Icke! Det visar sig att hon på sin blogg länkar till sådana som partiet anser vara homofob och/eller antisemit. Därför fick hon inga uppdrag. Vad kan man då dra för slutsatser utav det, och fallet Omar Mustafa (för de som känner till den historien)? Den slutsats jag själv drar är att om man är Socialdemokrat så får man inte umgås med, eller ha samröre med eller ens misstänkas ha samröre med någon oliktänkande.

Är inte det precis motsatsen till demokrati och yttrandefrihet? Är det inte sånt som vi i de ”fria” och demokratiska länderna vill stävja, när vi går in och protesterar mot andra länders regeringar, och ibland även bomba dom för att förstärka vår avsky emot att folket inte får tycka och tänka som de vill? Att man får ha olika synpunkter, men att man ändå kan interagera med varandra, vilket är något som i slutänden främjar framgång och utveckling? Jo visst är det så, men det är en sak att klaga på andra och att faktiskt själv leva som man lär. Jag kan bara gå till mig själv: det är mina meningsmotståndare – och inte meningsfränder – som har fått mig att utvecklas. Det är dom som har fått mig att få ett vidare perspektiv i många frågor och jag har blivit betydligt mindre dogmatisk tack vare dom. Jag behöver inte ha ändrat ståndpunkt, däremot kan jag inse andras perspektiv bättre tack vare dom. Är det dåligt?

Om man frågar en medlem ur den Socialdemokratiska partistyrelsen är det tydligen mycket illa! Jag och mina vänner har olika åsikter i många frågor, ska jag då sluta umgås med dom bara för det? Mina familjemedlemmar har också olika syn på saker och ting i flera frågor, ska jag då vända dom ryggen för att de inte intagit min egna ståndpunkt i frågan? Om vi, som privatpersoner, anammar den Socialdemokratiska synen på åsikter och relationer så ska vi tydligen avskärma oss ifrån de flesta människor vi känner.

Om min vän yttrar sig illa om någon eller något så får den personen själv stå för det hon/han sagt, hennes åsikt är inte per automatik min åsikt. Men är man medlem i Socialdemokraterna så kommer alla mina bekantas åsikter att anses vara mina åsikter – tack och lov att jag inte är medlem i det partiet!

Som alla vet vid det här laget har Socialdemokraterna haft stora problem de senaste åren, och jag har precis insett var det grundläggande problemet är: det är det låga taket de har byggt för sig själva. Man får inte sticka ut, absolut inte vara annorlunda eller nalta eljest. Det går kanske bra, så länge ingen påpekar att man är ‘nalta eljest’ för DÅ smäller det till och man åker ut med rungande fart! Ger man inte uttryck för enbart de exakta åsikter som är listade och godkända utav partistyrelsen så har man tydligen inget där att göra. Det måste vara jäkligt jobbigt att vara aktiv sosse.

Tydligen är det enklare att vara medlem i det Moderata Samlingspartiet, för där går det(till skillnad ifrån hos Socialdemokraterna) till och med bra att vara aktiv muslim och vice president för en islamisk organisation och samtidigt inneha en riksdagsplats för moderaterna! Helt otroligt vad högt i tak det är i vissa partier, medan man inom andra partier knäande hukar under taket och ständigt räds kniven i ryggen ifrån partikamrater och partitoppen ifall man blir ifrågasatt utav media. Om man föreställer sig samma problematik i skolmiljö så skulle det innebära att lärare och rektorer skulle kuva sig under viljan hos mobbarna på skolgården: blir någon rejält mobbad så rasar rektorn mot den mobbade och kan den mobbade inte sluta vara så irriterande så kastas offret ut ur skolan. Vilket samhälle väntar oss om Socialdemokraterna vinner valet nästa gång?

För de som inte känner till historien om Omar Mustafa läs även:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16595137.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16585045.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16643506.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article16640797.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article16628584.ab

  1. #1 av Amina på 22 april, 2013 - 10:56

    Håller helt och håller med dig, väldigt bra skivet!
    Har sedan förra valet tvingats välja annat än mitt hjärta säger.
    Socialdemokraterna tvingar mig som egen företagare, inom skolverksamhet, att välja ett annat parti. Detta pga. motståndet till fristående skolor och motstånd mot vinst i det egna företaget som driver skola. Vi har vinst i vår verksamhet, men inte så som vissa andra som har: Många skolor, miljoner i vinst. Vår vinst går till att förbättra vår skola. Fortsätt att skriva, det är härlig läsning för mina ögon:) Kram

    • #2 av Marie på 22 april, 2013 - 11:41

      Kan man inte vara aktiv i samhället inom de föreningar man är intresserad utav, och samtidigt vara socialdemokrat? Att vara aktiv muslim motstrider det socialdemokratiska manifestet, då ska jag inte heller rösta fram dom. Om det inte vore för muslimernas röster skulle Socialdemokraterna ha förlorat valet i Malmö sist, det hängde på en hårsmån nämligen. Eftersom det var många som ville ha en muslim, dessutom en kvinna, att representera dom så gick dom faktiskt till valurnorna – de som vanligen är soffliggare. Tyvärr. Det blir förmodligen ett moderat styre, som samregerar med SD, efter nästa val.

  2. #3 av Svarten på 22 april, 2013 - 13:48

    Var det verkligen klart uttalat från (S) att din dotter inte fick något uppdrag p.g.a. länkar på sin blogg till bloggar/webbsidor som ansågs antisemitiska och/eller homofoba? Jag kollade just vilka länkar hon hade i vänster marginal vid månadsskiftet juli/augusti 2010, alltså strax före valet. Jag har mycket svårt att förstå vilka av länkarna som skulle anses som antisemitiska och/eller homofoba.

    • #4 av Marie på 22 april, 2013 - 14:30

      Det var klart och tydligt och enda orsak de uppgav. De som lider utav homofobi och antisemism var bahlool och ….jag! Allt enligt socialdemokraterna i Malmö, alltså.

  3. #5 av Svarten på 22 april, 2013 - 15:37

    Jisses! Hon fick alltså inte länka till sin egen mamma. Jag blir helt stum 😡

    • #6 av Marie på 22 april, 2013 - 15:49

      Nej det fick hon inte. Där var en som satt o analyserade min blogg o hittade visserligen inget av nämnda fobier, men eftersom jag ju faktiskt är muslim, och har en blogg, så är jag självfallet utan tvivel misstänkt. Har jag inte skrivit än så kommer det säkert sen, verkar de anse.

      Men vad har mina åsikter med henne att göra? Och Bahlool som dessutom länkar till en s.k. islamofobisk sida, om han är antisemit-är han då också islamofob?

      Eftersom jag har en blogg så är väl jag dessutom en utav de där ”aktiva” muslimerna som man helst inte vill ha samröre med i sitt parti.

  4. #7 av Saladin (@AbsoIuteBanana) på 22 april, 2013 - 16:25

    Svarten! Det borde inte komma som en överraskning att politiska partier hellre tar det säkra före det osäkra, och är du muslim så bär du din osäkerhet som en stämpel på pannan. Samtidigt som hyckleriet hos sossarna är så dominerande så är högern inte speciellt bättre. Hur ofta har vi inte sett moderater, kristdemokrater och folkpartister hylla folk med grova rasistiska åsikter? Hur ofta har inte Ayaan Hirsi inte hyllats, som bland annat sagt att islam måste krossas, muslimer måste konverteras till kristendomen (trots att hon beskriver sig själv som ateist) och att muslimer inte ska få ha samma rättigheter som alla andra just pga de är muslimer (se bl a http://www.salon.com/2012/08/04/five_most_awful_atheists_salpart/)? Hur ofta har inte Timbro ordnat seminarier med praktfulla islamofober och arabhatare såsom Paulina Neuding (alla vet vad hon sagt och skrivit) och Nima Deryamadj (som bla sagt ”må tusen kameler p*ssa på….” resten vet ni, och som hotat att sälja nakenbilder på en tjej i utpressningssyfte)? Nu sitter de och hycklar om andra. Det råder inga tvivel om att Omar föll för en bred islamofobisk offensiv över parti- och ideologiska linjer, där såväl politiker och aktivister, som vanligt folk deltog.

    Det ska inte heller glömmas att det var många som också stod emot rakryggade. Ulf Bjereld, Marie Demker, Anna Ardin, Jonas Bergström med flera andra som visade att S inte består bara av Stefan Löfvén, Carina Hägg, Vivianne Macdisi, Nalin Pekgul och alla de andra som ser islamofobi som rätssnöre. Tillsdess det första gänget dominerar inom S kommer en vänsterröst inte bli aktuellt för mig igen.

    • #8 av Marie på 22 april, 2013 - 16:36

      Amen, Saladin, säger jag bara!

  5. #9 av Svarten på 22 april, 2013 - 17:04

    Nä, Saladin, det kommer inte som en överraskning. Inte för mig.

  6. #10 av muslimah på 25 april, 2013 - 18:44

    Salam marie! Jag undrar hur fatima mår med bebisen o hur de går? Längtar tills hon ska uppdatera om mamma livet! Hälsa henne allt gott vi älskar hennes blogg:-):-) väntar så otåligt:-):-)
    Kramar från muslimah

    • #11 av Marie på 25 april, 2013 - 18:57

      Ja jag förstår dig helt! Hon mår jättebra och bara myser hemma med man o barn. Jag hoppas också hon börjar uppdatera snart:-).

Kommentera

