Behöver du råd – vänd dig till Koranen

 

råd

  1. #1 av Jossan på 12 april, 2013 - 21:09

    Marie kan du inte skriva om hur du har lyckats hålla ditt äktenskap vid liv efter alla dess år och barn? Vad är de bästa tipset enligt islam och gärna dina personliga åsikter. Många av oss gifta ett par år på nacken känner att råd behövs från ngn med mer erfarenheter. Skriva gärna som ett ämne, vore snällt om du kunde. Tack för en bra blogg!

    • #2 av Marie på 13 april, 2013 - 12:13

      Jag ska se om jag kan få ihop ett inlägg om detta lite senare:-)

      • #3 av N på 15 april, 2013 - 11:11

        Salam Marie,

        Skulle också vilja veta hur i hela världen får du ihop arbete, familjeliv och att dessutom hinna öva och lära så mycket om islam?
        Jag är helt slut efter jobbet, och hemmapysslandet med fyra barn (femte på väg) så jag orkar helt enkelt inte med något ”extra” i tron. Vilket ger mig hemskt dålig samvete..

      • #4 av Marie på 15 april, 2013 - 12:23

        Den som påstår att man får ihop arbete och familjeliv när barnen är små, de far med osanning. Oroa dig inte, den tiden kommer då du får mer tid för de saker du själv skulle vilja intressera dig utav, bara för att själv växa lite grann. Jag har varit muslim i 25 år och haft den tiden på mig att lära mig, och jag har läst på i perioder bara, när jag haft lite tid över för mig själv – eller när jag verkligen varit intresserad av ett ämne så läser jag även på när jag jobbar hemma, som när jag lagar mat t.ex :)! Jag är en sån där som brukar göra 3-4 saker samtidigt…helt sjukt egentligen, men jag har alltid varit sån.

        Ha inte dåligt samvete, att jobba, ta hand om barnen och allt annat i livet är detsamma som att be. Men man bör ändå ta åtminstone en halvtimme i veckan och läsa på om något som kan vara intressant och nyttigt att veta. Särskilt om man har barn, som i en viss ålder kommer att börja ställa frågor – MASSOR av frågor. Och då kan du inte bara svara att ”jag vet inte”, på alla frågor. Jag tror nog att du kan klämma in 30 min per vecka, det blir i alla fall 26 timmar per år och det är väl inte fy skam :)?

  2. #5 av Olivia på 12 april, 2013 - 21:49

    kan du arabiska, Mamma Marie? 😀 kram

    • #6 av Marie på 13 april, 2013 - 12:12

      Ja, jag kan prata arabiska!

  3. #7 av muslimah på 13 april, 2013 - 22:01

    Salam marie! Jag undrar ifall du och din man kan arabiska så vf kam inte era barn flytande? Enligt fatima så kan hon bön o något från Koranen. Bara allmänt nyfiken tycker om din o alla i din familjs bloggar mashallah! ! Det är ju bra att man kan flera språk när de ändå går att få gratis hemifrån:-) ws från konvertiten j

    • #8 av Marie på 14 april, 2013 - 09:32

      Salam Aleykum. Mina barn förstår det mesta som sägs på arabiska, men kan inte prata arabiska.

      Tyvärr har deras pappa aldrig pratat arabiska hemma vilket är jättesynd men därför har de aldrig utvecklat en trygghet o vana i att uttrycka sig på språket.

  4. #9 av N på 16 april, 2013 - 12:24

    Du är en riktig pärla Marie, tack för uppmuntran ❤ Må Allah belöna dig för allt du lär till många via din blogg!
    Ja, du har rätt, en halvtimma i veckan måste man kunna ha bara åt sig själv. Det gäller att prioritera.
    Samtidigt så tänker man att det kan ju vara "too late" när som helst 🙂

    Kramar!

Kommentera

