Stoff & Stil

image

Sedan jag flyttade min superdator hemifrån till kontoret så har jag ingen dator hemma:'(.  Det känns inte bra alls. Det är ju faktiskt på helger jag har tid att uppdatera min blogg! Och jag tänker inte åka in till kontoret Bara för att göra det, så jag försöker mig på att mobilblogga:

I min jakt på förändring i vardagsrummet har jag nu kommit till gardinerna. Det finns inga gardiner att finna i den färgskala jag vill ha. Så nu är jag på Stoff & Stil och letar tyg så jag kan sy upp det jag vill ha. Inte säkert att jag finner något,  jag är rätt så specifik just nu i vad jag vill ha. Jag har aldrig varit så förut,  tror det är åldern kanske. Förr ‘nöjde” jag mig med det jag hittade om det inte fanns det jag ville ha. Den tiden känns förbi nu.

Men jag måste säga att jag finner det lite jobbigt att vara selektiv, det finns ju ALDRIG det jag vill ha!!!! Just nu känner jag att tygaffären är min sista chans att få de gardiner jag vill ha,  annars lär jag få ‘nöjda’ mig ändå,  med det som finns.

  1. #1 av Lina på 7 april, 2013 - 16:25

    Hej! Hur hade du reagerat/agerat om någon av dina barn eller man lämnat islam till en annan religion eller ateism? Vill inte verka fördomsfull eller något, är bara nyfiken angående rollen som förälder/hustru i en sådan situation 🙂

    • #2 av Marie på 7 april, 2013 - 16:54

      Bra fråga. Skulle maken lämna islam skulle jag lämna honom på en gång. När det gäller mina barn så skulle jag självklart bli oerhört besviken, och ifrågasätta mig själv och hur jag varit som förebild till dom. Vilka fel har jag begått mm.

      Jag lever inte i en illusion där jag tror att mina föräldrars framtidsförhoppning för mig låg i att jag skulle bli muslim. Det måste ha känts som en besvikelse för dom, men de har inte bråkat med mig om det.

      När det gäller sina barns val i livet kan man som förälder bara stå på sidan och betrakta, och på sin höjd ge råd och sina egna synpunkter-om de efterfrågas. Jag är säker på att om något av mina barn skulle påstå sig ‘lämna islam’ så skulle de tids nog komma tillbaks till det. De kommer upptäcka att livet ”utanför” islam inte är så glamoröst som det kan tyckas, på ytan. För livet under ytan är mest fylld av ångest och en evig jakt på ”meningen med livet” osv.

  2. #3 av sara på 7 april, 2013 - 21:21

    Hej Maria, när man läser om islam på nätet så vet man inte om det är sanningen eller bara någon som hittar på, därför undrar jag vart får du din information ifrån? Är det koranen? Som Eva o Adams historia är det ifrån koranen eller? Jag är helt förvirrad. Tacksam för svar, och skulle du kunna föreslå några islamiska hemsidor där de talar sanningen? 🙂 Tacksam för svar och hoppas du inte tar illa upp 🙂

    • #4 av Marie på 8 april, 2013 - 08:15

      Hej sara,
      Först måste vi etablera vad som är ”sanning”. Och när det gäller islam så utgår vi ifrån Koranen först och främst. Sedan kommer Profetens hadither och sunnah. Det är i de senare källorna, hadith och sunnah, som de lärda mestadels träter. När något inte klart och tydligt går att utröna ifrån Koranen ska man nämligen gå till Profeten som källa, och tyvärr har där tillverkats alltför många falska hadither under årens lopp. Det är de lärdes uppgift att sortera vilka källor till haditherna som är trovärdiga, och sedan det har etablerats ska dessa jämföras med Koranens ståndpunkter. Om en hadith helt går emot Koranen så ska man förkasta den helt och fullt, så som Profeten sa.

      Det finns muslimer som inte förkastar en enda hadith, och det finns muslimer som inte tror på att man ska följa hadither över huvud taget, s.k. bokstavstrogna koranister. Eftersom Koranen är allegoriskt uppbyggd så går det inte att enbart följa Koranen, utan att ta Profeten som tolkare och exempel. Men därom dividerar dessa koranister för jämnan.

      Sen finns det självklart sånt som jag själv anser är sanningen och då kommer du höra andra som säger att det inte alls är sanningen, utan du ska gå till ‘dessa’ islamsidor istället – för DÄR säger de sanningen. Så är det ju med ALLT här i världen, oavsett religion eller ideologi.

      Jag har läst historieböcker skrivna utav lärda i islam, om Adam och Eva, läst Koranen och annat. Sedan har jag velat skriva ned historien, enligt islam, utan källor och hänvisningar, för det är så man vill läsa en historia. Jag har gett historien enligt islam, så man kan jämföra samma historia med andra religioner.

      På länken nedan hittar du länkar till hemsidor som jag anser vara bärare av sanningen, kanske någon har tips på andra sidor?
      http://www.dvv.se/

  3. #5 av Berit på 7 april, 2013 - 21:26

    Hej
    Men du, om du inte hittade det du ville ha så tar vi och dammar av den fina gamla tekniken med potatistryck och vips kan vi trolla fram exakt det du vill ha. Jag hjälper dig och minns du inte vilka fina potatistryckgardiner man gjorde i slöjden!! Kram Berit

    • #6 av Marie på 8 april, 2013 - 08:01

      Alltså Berit: Vi måste ses lite oftare, du har nog inte träffat mitt nya ‘jag’, när jag säger att jag är ”specifik i det jag vill ha” nu för tiden, så är det verkligen inte hemmaknypplade kreationer jag är på jakt efter – det är tvärtom så att jag vill BORT från sånt!

      Och jag känner att jag tyck mycke synd om dä: hade du bott något mer norröver under din skolgång hade du sluppit potatistryck, där var vi mer avancerade – redan i 3:an rivstartade vi med att sy såna däringa oversize kepsar av manchester som var moderna på 70-talet, sen blev det byxor, morgonrockar, väskor och vi stickade pullovrar och tröjor som värsta stickfabriken. Jag tror skolan hade oss som barnarbetare i lönnom. Jag har hört att verksamheten numera flyttats till Kina…

Kommentera

