Adams längd – och andra jättar

 

Det finns uppgifter om Adam och Evas längd som, oavsett religion, säger att de var ca 30 meter långa. Detta kan vi idag känna är en längd tagen ur luften, det låter mer som en fantasisiffra, tagen ifrån sagorna, mer än ren fakta. Men det kanske ändå är så att många sagor baserar sig på verkligheten, och är bevarad genom sägner och sedan nedskrivna i vår tid. Nedan är lite data om arkeologiska fynd som visar att människan faktiskt har varit rätt så stor i vissa perioder, och i vissa delar av världen. Kom ihåg att ALLT, i begynnelsen, hade helt andra proportioner: träd, blommor och annan växtlighet, samt djuren på jorden hade betydligt större proportioner än de har idag.

 

hih

Följande tabell jämför storleken på jättar genom historien.

A. Dagens moderna människa, som är ungefär 175 cm lång – plus/minus några centimetrar.

B. Ett 4,5 meter mänskligt skelett hittas i sydöstra Turkiet i slutet av 1950-talet i Eufratdalen under vägbyggen. Många gravar som innehöll jättar upptäcktes där.

C. Maximinus Thrax kejsare över romarriket 235-238 e.kr, han var 2,6 meter lång.

D. Bibelns Goliat var ca 2,7 meter lång.

E. Kung Og, som levde under profeten Moses tid, vars järnsäng var ca 4 meter lång och 1,8 meter bred. Kung Og var minst 3,5 meter lång, men vissa hävdar att han var upp till 5,5 meter lång.

F. Ett 6 meter långt mänskligt skelett hittades år 1577 e.kr. under en vält ek i kantonen Luzern i Schweiz.

G. Ett 7 meter långt skelett hittades år 1456 e.kr. på en flodbank i Valence i Frankrike.

H. Ett 7,8 meter långt skelett hittas 1613 e.Kr. nära slottet Chaumont i Frankrike. Detta påstås varit ett nästan komplett fynd.

I. Ett näst intill otroligt fynd var två separata mänskliga kvarlevor som hittades av kartagerna på 600-talet f.kr. De var nästan 11 meter långa!

4

Skelettdelar av ett ”jätte”-fynd, som redan delvis var blottlagd vid tillfället. Fyndet hittades i den sydöstra delen av Saudiarabien av ett oljebolag. Regeringen mörklade händelsen och beslagtog alla bevis och 99,9% av fotografierna.

72

Fynd efter ‘jättar’ har man funnit i alla tider, men dessa fynd har inte varit särskilt mycket påtalade, förvånansvärt nog – tycker jag. Här är tidningsartiklar efter några fynd man gjorde i USA under 1800-talet.

 

  1. #1 av Musa på 2 april, 2013 - 15:41

    SobhanAllah,
    Fantastiskt. Jag har faktiskt funderat kring detta och undrat om några fynd gjorts av ”jättar”. Min hemby i mitt ursprungliga hemland har en grav till en av de tidiga profeterna, som sägs ha varit flera meter lång. Graven är också väldigt lång. Hur säker är du kring autenticiteten för bilderna och den fakta som du presenterat här ?

    • #2 av Marie på 2 april, 2013 - 20:23

      Så intressant. Vilken profet är det som är begravd i din hemby? Och när det gäller autenticiteten på informationen ovan kan jag inte gå helt i god för. Om du följer länkar i inlägget så ser du i alla fall artiklar som skrevs om fynden, det är allt jag har att gå på. ..

      • #3 av Musa på 3 april, 2013 - 16:41

        Seth (engelska) lr Sheeth (arabiska) son till Adam (as). Jo jag var inne i länkarna som visade gamla artiklar. Det skulle mycket väl kunna stämma. Man får kolla runt ifall ngt skelett finns på ngt museum.

      • #4 av Marie på 4 april, 2013 - 09:41

        När jag själv läste namnet på arabiska (Sheeth) så uttalade jag det på ett sätt som inte anstår en profet. Så jag valde det engelska Seth, eftersom det ligger närmare det rätta uttalet än det svenska Set.

        Jag har inte hört talas om några gigantiska människoskelett någonstans i världen. Och inte heller talar artiklarna om ifall de lagt några exemplar på display nånstans. Det hade varit intressant att se i alla fall 🙂

  2. #5 av syster på 7 april, 2013 - 18:12

    det finns gravar i jemen som ar mellan 15 till 25 meter langa, har varit dar och sett detta nar jag var pa islamiska studier

    • #6 av Marie på 7 april, 2013 - 18:45

      Varför hör man ALDRIG talas om dessa månntro? Det måste väl vara många som är intresserade utav det tycker jag.

  3. #7 av syster på 8 april, 2013 - 19:03

    det kanske inte ar intressant for nan annan an oss muslimer da i dessa finns det profeter…de ar vanliga i dessa lander sa de ser de val inte som nat viktigt och svenska media verkar ha andra viktiga saker for sig an intressera sig for detta..de har aven visat dessa gravar med langa profeter pa iqra kanalen flera ggr

    • #8 av Marie på 8 april, 2013 - 19:37

      Nja, nu är det ju så att alla bokens religioner har samma profeter o dansa historia angå deras längd.

  4. #9 av Fatima Fawaz på 11 april, 2013 - 21:54

    Woow måste jag säga.
    Läste precia alla delar du skrivit om Eva och Adam!
    I början innan jag ens tryckte på ”om” knappen, för att ta reda på vem som skriver så trodde jag att det va sagan utifrån ett kristet perspektiv, eftersom det stod Marie (ber om ursäkt för att jag trodde fel). Så jag vart orolig om man kunde lita på alltig eftersom alla religioner inte direkt har exakt likadana tro när det gäller Eva och Adam.
    så coolt!, tack sp mycket för att du delar med dej av allt det här och skriver på ett sätt som är förståndigt, det är inte alltid lätt och förstå vissa texter när det gäller händerlser eller historier tagna ifrån forntiden.
    Tackar så mycket, du är väldigt inspirerande! 😀
    Libanes, Örebroare från Helsingborg 🙂

    • #10 av Marie på 12 april, 2013 - 07:22

      Tack kära libanes -och örebroare Fatima Fawaz för att du uppskattar mina inlägg. Du är alltid välkommen åter :)!

  5. #11 av Bashkim Hamiti på 15 september, 2013 - 10:02

    Detta är ett tecken på att Koranen/hadither har rätt, Då detta är ett tecken för Religion så vill dem ju dölja det så inte fler får bevisen bekräftade!…

  6. #12 av Mariette Berg på 13 april, 2014 - 21:37

    Jag var i Syrien 2009 och besökte bla en profets grav. Graven/kistan var över 13 meter lång. Enl. folk där var mannen 13 meter då han levde.

    • #13 av Marie på 14 april, 2014 - 10:48

      Så spännande. Vilken profet var det?

Kommentera

