Om att läsa Koranen

Lesley Hazelton satte sig en dag ner för att läsa Koranen. Och vad hon fann – som en icke-muslimsk självidentifierad ”turist” i Islams heliga bok – var inte vad hon förväntat sig. Med vetenskaplig noggrannhet och varm humor delar Hazelton med sig av elegansen, flexibiliteten och mysteriet hon fann, i detta mytavslöjande föredrag från TEDxRainier.

Journalist and ”accidental theologist” Lesley Hazleton is the author of ”After the Prophet: The Epic Story of the Shia-Sunni Split”. Läs mer HÄR

  1. #1 av Svarten på 29 mars, 2013 - 15:08

    En lysande föreläsning. Hon har beskrivit sig själv som ”en judinna som en gång allvarligt övervägde att bli rabbin, en före detta klosterskolflicka som dagdrömde om att bli nunna, en agnostiker med en djup känsla för religiös mystik, men ingen affinitet för organiserad religion”.

    • #2 av Marie på 29 mars, 2013 - 17:39

      Ja, jag tycker att föreläsningen gott kunde ha fortgått en timme till, jag vill bara höra mer :)!

  2. #3 av Anonym på 30 mars, 2013 - 18:10

    Salamo aleykom Marie! Jag ville bara önska ett stort lycka till med ditt barnbarn som inshalla kommer snart 🙂 Sen undrar jag också om du har något tips på hur man ska lära in sig bönen? Jag har jätte svårt att lära mig det på arabiska…

    • #4 av Marie på 30 mars, 2013 - 23:51

      Aleykum salam, och tack så mycket för din lyckönskan, vi ser verkligen fram emot vårt lilla barnbarn.

      När det gäller att lära sig bönen, eller verser ur Koranen så brukar jag be min man, så tydligt det går, citera varje ord man ska säga. Jag skriver ned orden fonetiskt på svenska. Sedan tar jag 2-4 ord åt gången (antalet ord beror på svårighetsgraden på orden) och upprepar dessa ord för mig själv flera gånger per dag. Jag liksom ”mässar” de 2-4 orden återkommande, några gånger i timmen under dagens lopp. Jag får inte ta itu med nästa 2-4 ord innan jag helt har lärt mig den första gruppen ord.

      När jag lärt in en hel mening så upprepar jag hela meningen tills den sitter i ryggraden, så att säga. Sedan tar jag itu med nästa mening. Det löns inte att gå vidare till nästa mening förrän du är helt klar med den första. Detta är det sätt som JAG använder mig utav, och det har fungerat på MIG. Inte säkert det fungerar på andra, men du kan ju i alla fall försöka. Stressa inte, men gör ändå upp en ‘plan’, t.ex att ”inom 1 vecka ska jag ha lärt mig såhär många meningar”. Annars är risken att man bara engagerar sig i de första 6 orden, och sedan rinner det liksom bara ut i sanden. Lite press måste jag ha ibland, känner jag.
      Jag hoppas att du hittar ditt sätt att lära in, för du kommer att behöva det, det är mycket att lära, om du är intresserad :)! Lycka till!

Kommentera

