Historien om Adam och Eva – nästa generation – del 10

Det finns många frågor kring Adam och Eva som många vill ha svar på, och om man ser på deras berättelse så finns svaret precis där:

Eftersom Guds religion följer Islams lagar, som i grunden följer naturlagarna, så har islams lagar varit lika ända ifrån början. I islam är det inte tillåtet, och har aldrig varit tillåtet, att gifta sig med sina syskon. Och detta beror på artens fortlevnad. Gud säger i Koranen: ”Islam är min religion”, och han vill att vi följer islam. Det är som att Han säger ”Naturlagarna är mina lagar – följ dom”. För om man stör naturlagarna så stör man också livet på jorden, så som det ska vara – för arternas fortlevnad. Och i Islam är syskongifte absolut förbjudet, har alltid varit, och kommer alltid att vara.

Det finns många som menar att eftersom Eva födde tvillingar hela tiden, och de utgjorde alltid en pojke och en flicka, så gifte sig barnen med varandra – dock inte med sin egen tvilling. Inavel innebär följder, så som alltför många dödfödslar och fysiska och mentala missbildningar . Därför vore det orimligt,  och absurt, av Gud att planera människans begynnelse på det sättet.

Adam skapades ensam. Det måste finnas någon orsak bakom varför just skapelsen utav Adam, och nästan bara han (med undantag utav lite från skapandet av Eva) nämns i historien, och ingen annan.

Det finns alltså något speciellt med honom: Han är, för det första, början till allt mänskligt liv på jorden. Därför måste han vara helt perfekt och något särskilt måste tillföras honom, som de andra människorna som Gud senare skapar, inte behöver ha. Adam är dessutom det första Sändebudet och bäraren på säden till alla Guds profeter och sändebud. Hans kropp befann sig nära Guds Ljus under årtusenden innan Gud ‘planterade’ Adams själ i kroppen, och detta kan inte ha varit utan orsak.

Det kan kanske vara så att det är den tid som det behövdes för att ingjuta det ljus som alla Profeter skulle bära på, den kunskap och värdighet de besatt redan när de föddes. Om man ser till profeternas historier så kan man se att de redan som barn var perfekta medborgare, utan skuld och hade folkets förtroende – i alla fall så länge de inte envisades med att prata om den Ende Guden och började ge folk råd om hur de bör frigöra sig ifrån de regerande tyrannerna, och istället tillbe Gud.

Därför är Adams historia specifik, och återges i alla religioner på ett eller annat sätt. Man pratar oftast enbart om Adams tillblivelse. I islam är historien sån att efter Adam skapats, skapade Gud hans kompanjon och andra hälft: hans hustru Eva. Även hon skapades ensam, utav lera på samma sätt som Adam, men har andra egenskaper än honom, inte sämre (som vissa kommer att tolka det, men annorlunda). Det är hon som är den som ska bära mänskligheten i sin mage, medan det är Adam som bär på själva ‘grodden’ hon ska bära på. De behöver alltså olika egenskaper. Eva skapades inte utav ett av Adams revben, utan hon är skapad självständigt, utan några ingrepp på hennes make.

Eftersom historien om Adam och Eva är nödvändig att veta, då den talar om HUR människan kom till, och hur den kom till jordens yta. I och med denna berättelse så förstår vi att Gud kan skapa människan ifrån lera. Det betyder inte att Gud slutade att skapa människor efter att Han blev klar med Adam och Eva, men eftersom detta inte är lika primärt, och kanske borde vara underförstått då han-i historien- efter Adam skapade ännu en människa, så fortsätter inte berättelsen om det.

För varje barn, son eller dotter, som Adam och Eva fick skapade Gud en make, respektive maka, till denne. Det kan till och med ha varit så att Gud skapade make och maka även till nästkommande generations barn, man vet inte hur länge Gud skapade nya människor: dvs människor som kom till jorden som vuxna människor och inte var av en kvinna född. Men de skapades alla, precis som Eva ensam och för sig själv, med egna personliga gener och arvsanlag.

 

  1. #1 av Ella på 26 mars, 2013 - 21:15

    Selam Marie!

    Jag behöver lite råd från dig och hoppas att du har tid att svara på mitt inlägg. Det är så att jag har fått jobb som börjar om drygt 2 månader. Jag är redo att ta på mig slöja men känner en gigantisk rädsla över att företaget känner sig ”bedragna/lurade” då jag inte hade slöja då jag sökte och fick tjänsten. Jag kommer jobba inom it som konsult och då möter jag olika kunder som kan ha ett problem med slöja vilket gör mitt beslut ännu svårare. Tycker du att det är bättre att börja utan slöja och jobba låt säga 2-3 månader och sedan gå till chefen och prata med honom om att jag vill ta på slöja eller tycker du att jag ska ta på mig slöja innan tjänsten börjar?

    Hoppas du kan ge mitt lite råd 🙂

    Ws

    • #2 av Marie på 26 mars, 2013 - 21:44

      Salam Ella,
      Jag tycker inte att du ska tänka taktiskt när du ska ta på dig slöjan: ta på dig den när du själv känner att du är klar och redo att göra det. Omvärlden går inte under bara för att man gör det, för det allra, allra mesta så är det inte så märkvärdigt för omgivningen som man själv tycker att det är. Men i vissa fall så kan det hända att det blir traumatiskt, det beror alltid på förväntningarna hos motparten. Om du kommer med slöjan, så ska du inte uppträda som om det vore det mest självklara i världen – ifall de har träffat dig förut och sett dig utan slöja. Utan bara berätta precis som det är, och att du nu till sist beslutat dig om detta med slöjan, men att du kommer att vara professionell och att du inte förväntar dig någon annan behandling än övriga anställda…osv.

      Om det är it/konsult du ska jobba som så kan det ofta vara fördelaktigt för ett företag att ha folk som representerar olika delar i samhället, och om de är duktiga och inser det så kommer de att se dig som en tillgång. It-sektorn, som är en ung bransch, brukar inse värdet med att ha en ‘blandad’ kultur i sin stab. Så jag tror inte att du ska oroa dig alltför mycket. Få bara folk att känna sig bekväma med dig, och välkomna frågor om de har några. Det kommer att gå så bra så, det är jag säker på :)!

  2. #3 av Ella på 26 mars, 2013 - 22:23

    Du skapar sån lugn i mitt hjärta, önskar att det fanns fler människor som dig!! Man hör ju så fruktansvärda historier om hur kvinnor i slöja blir trakasserade, spottade efter, att någon drar av deras slöja, blir påhoppade på olika sätt, men sen vet man ju aldrig i hur stor utsträckning detta sker egentligen. Men jag ska se till att tänka mer positivt och inte så himla negativt och du ska ha ett stort tack för att du med ditt inlägg gav mig ett stort leende som gjorde min dag ❤

    Ws

    • #4 av Marie på 26 mars, 2013 - 22:32

      Ella: I 25 år har jag haft slöja, de ytterst få gånger jag blivit illa behandlad så har det varit utav kvinnor, oftast av äldre modell. Inget spottande, bara lite mummel under lugg, ibland har någon sagt något lite högt – för att jag ska höra. Men eftersom jag bryr mig absolut NOLL om vad folk tycker om mig o min slöja, så tar jag varken åt mig, eller bryr mig. Jag vet att det finns många skräckhistorier, men jag tror det handlar om attityd och självkänsla. Om du bara ser ut som om du verkligen står för det du tror på, och det du representerar, så kommer ingen att behandla dig illa. Det är oftast när beslöjade uppträder som ‘stackars’ som de blir förtryckta utav dessa ”vardagshjältar” som vill ”befria” en ifrån sitt ”förtryck”, och det gör dom då genom att kanske spotta, fräsa, skrika fula ord och dra i slöjan…mashaAllah, de är så ömhjärtade de där s.k.”damerna”. Jag har dock, som sagt under mina 25 år, inte varken varit med om detta eller sett någon behandlas på detta vis. Och jag tror inte det händer dig heller.

  3. #5 av Ella på 26 mars, 2013 - 23:30

    Jag håller med dig till fullo. Jag har sett dig en gång i Malmö när jag satt på bussen påväg till triangeln. När jag såg dig tänkte jag direkt Mashallah vilken stark och säker kvinna. Du är verkligen en enastående kvinna och med den säkerhet och stolthet du bär din slöja så tror jag ingen vågar eller rent ut sagt skäms för att säga något ”grovt” till dig. En kvinna som dig med den säkerhet du bär önskar jag att jag blir en dag inshallah. Tror också att man gör slöjan till det man själv vill, om man ser ”förtryckt” ut och inte vågar säga ifrån så blir det oftast att folk hackar på en ännu mer, så fungerar mobbarna i skolan om man är tyst och blyg så blir man deras ”offer”. Jag är oerhört glad över att din blogg finns men framförallt att du finns som kan ge stöd och hjälp när man behöver det ❤

Kommentera

