Paprikans kön

Vem visste detta?

Vänd på paprikan och kontrollera dess kön. De med fyra ”bulor” är av kvinnligt kön, och de med tre ”bulor” är av manlig kön. De kvinnliga paprikorna är fulla av frön, men sötare och bättre till att äta råa och hanarna är bättre lämpad för matlagning. Det kanske är ett litet tips inför inköpet till middagsmaten, eller kanske frukosten 🙂

pepper

  1. #1 av Svarten på 25 mars, 2013 - 12:29

    Intressant. Speciellt som paprika är en av mina favoriter. Kollade naturligtvis genast på den gigantiska röda paprika som för tillfället ligger i kylen. Men, hmm… Jag får bulorna till fem eller tre. Får ta mig en titt på något normalstort exemplar nästa gång jag handlar.

    • #2 av Marie på 25 mars, 2013 - 15:03

      När jag kom hem gick jag genast till kylen för att kolla om jag har någon paprika kvar, men det var tyvärr länsat på den fronten :(, de äter dom som äpplen i det här huset! Men när jag är i butik nästa gång ska jag se om jag kan se någon könsbestämning. Denna kunskap kanske orsakar en massa onödiga kval, förr var det bara att plocka paprikorna random, men nu börjar man väl stå där och tänka och fundera på vad det egentligen är man vill göra med dom jäklarna!? Den där fem-buliga paprikan kanske är en hermafrodit? De kanske är mer lättanpassade paprikor, som passar till det man för tillfället väljer att använda dom till för mat :)?

  2. #3 av Svarten på 25 mars, 2013 - 15:32

    …och tänk på jämställdhetsfrågan: Ingen könsdiskriminering – lika många paprikor av båda könen.

  3. #4 av V på 9 juni, 2014 - 15:20

    Paprika har dock tvåkönade blommor (ståndare och pistill) så det finns inte hon- och hanfrukter. Så bilden stämmer inte!

  4. #5 av allamej på 20 januari, 2017 - 02:13

    Jag älskar den här infon för jag ska börja odla paprikor igen. Jag gick överstyr förra gången med mer än 20 plantor och alla gav frukt, jag var tvungen att skänka mer än hälften till butikerna i Malå. Jag tror att om jag bara behåller honorna eftersom jag äter den rå och försöker sälja eller ge bort hanarna kanske det är möjligt

Kommentera

