Muslimsk feminism

image

Just nu sitter jag m dotter på Malmö högskola och lyssnar på föreläsning om islamisk feminism. De börjar nu, ska bli intressant:-) .

______________________________________________________

Update:

Det var en sååå inspirerande föreläsning. Panelen var verkligen utav en varierande skara, och det var just DET som var så givande! Alla var jätteduktiga, men allra särskilt bra tycker jag förstås att Fazela Selberg Zaib var, utan att förringa någon av de andra – för de var också riktigt duktiga. En av brudarna i panelen var också Helena Benaouda, henne har jag sett från och till i media ända sedan i början när jag blev muslim, för ett kvarts decennium sedan, hon var riktigt aktiv redan då. Jag har aldrig riktigt fått någon uppfattning om henne, men jag måste säga att hon verkar vara otroligt duktig, och det hörs och syns att hon är erfaren inom sitt gebit och skinn på näsan har hon också!

Jag önskade verkligen att man hade spelat in deras debatt, för det skulle ha gett så mycket till så många andra. Jag kan bara inte sitta och återge allt som sas, jag hoppas att någon annan gör det. Det är otroligt roligt att höra olika personers perspektiv på samma sak. De i panelen hade visserligen ganska likartade perspektiv, men öppnade man för frågor från publikum. Och då blev det ÄNNU mer intressant.

Jag önskar att liknande föreningar funnes här i Malmö, det skulle verkligen behövas – såna eldsjälar som dessa. Jag tror att de säkert finns, kanske finns till och med en liknande förening som ”Muslimsk Feminism” här? Jag vet då int’.

Eftersom jag inte orkar skriva ned vad som sades så kan jag i alla fall kopiera vad paneldebatten annonserades innehålla:

Fred vare med dig! Kvinnorättsfrågor i väst förknippas ofta med sexuellfrigörelse och befrielse från religion. Uppvaknandet i väst har burit med sig ett behov av att sprida dessa principer till andra kulturer i tron om att även andra kvinnor har önskan av att följa samma utveckling som i väst.

Med detta evenemang vill vi lyfta fram muslimska kvinnors egna tankar om vad som egentligen är förtryckande och vilka begränsningar den troende kvinnan möter i ett sekulärt samhälle.
Samhällsdebatten i Europa har senaste tiden dominerats av diskussioner gällande muslimska kvinnor som en förtryckt grupp.

Samhället har ofta en förutfattad bild av den muslimska kvinnan som förtryckt, passiv och utan rättigheter. Inte allt för sällan utsätts beslöjade kvinnor för oprovocerat våld och trakasserier.
I många europeiska länder diskuteras och verkställs lagar som begränsar kvinnans val av klädsel i syfte att motverka religiöst förtryck.

Den muslimska kvinnans röst har inte fått en tillräckligt framträdande roll i debatten, därför har Alhambra i samarbete med Muslimska Feminister tagit initiativet till att anordna en paneldiskussion med denna fråga i fokus.

Många muslimska kvinnor anser sig finna frihet i islam och anser det rådande kvinnoidealet vad gäller exponering och brist på integritet vara det egentligen förtrycket.

Panelen består av:
Moderator Evin Ismail – Doktorand i sociologi på Uppsala universitet
Sarah Delshad – Muslimska Feminister
Helena Benaouda – Ordförande för Sveriges muslimska råd
Fazeela Selberg Zaib – Skribent föreläsare och debattör
Yasmine Abdelazizdotter – Bloggare

  1. #1 av Anonym på 22 mars, 2013 - 20:33

    Åh, jag önskar jag hade varit i Malmö så jag kunnat se den… Inshallah någon annan gång 🙂

  2. #2 av Olivia på 22 mars, 2013 - 21:24

    Hur vart det? 😀

  3. #3 av umjohansson på 22 mars, 2013 - 21:59

    Jag hittade precis in på din blogg och blev oerhört nyfiken på föreläsningen. Hoppas på en uppdatering om hur den var.
    Mvh Malin

  4. #4 av umjohansson på 22 mars, 2013 - 23:23

    Verkligen intressant. Jag önskar jag hade vetat om det tidigare idag. Fast oklart om det hade gått att delta med en liten bebis :S Jag hörde talas om Alhambra när jag studerade på Mah. Med lite ”tur” finns snart fler liknande organisationer, för jag är ganska övertygad om att det finns eldsjälar även hos oss i söder. /Malin

  5. #5 av nanna på 11 april, 2013 - 08:22

    Vill inte vara elak men det verkar som du är hjärntvättad och kanske inte kan tänka klart. Helena Benaouda är verkligen ingen feminist eller något föredöme. Tror du att hon bryr sig om könsstympning eller hedersvåld? Läs på om hennes kopplingar till terrorister som Munir Awad och Mehdi Ghezali. Att kvinnan på bilden iklädd heltäckande niqab kallar sig feminist är bara ett skämt. Det finns ju faktiskt muslimska kvinnor som verkligen kämpar för kvinnors jämställdhet. Lyssna på dem istället.

    • #6 av Marie på 11 april, 2013 - 15:09

      Jag ser att du inte alls vill vara elak…. är det så man diskuterar om man är feminist? ”Vill inte vara elak….men du är hjärntvättad….kopplingar till terrorister….inte bryr sig om könsstympning….” ja du, det är inte konstigt att folk vill fjärma sig ifrån epitetet ”feminist” – då de oftast, som du, är precis allt det som du säger i din kommentar om andra.

Kommentera

