Historien om Adam och Eva – del 5

a&e

MÖTET

Änglarna älskade Adam, eftersom Gud hade skapat honom och gett honom högre rang än dom. De ville att Adam och Eva skulle leva ett gott och lyckligt liv, för de ville att han skulle återvända till Paradiset. Satan däremot, hatade Adam och Eva och bar på en enorm illvilja mot dom och hade vägrat att buga sig inför honom. Därför visade han stort högmod mot Gud. Och nu ville satan att även Adam skulle leva ett olyckligt liv och hamna i helvetet tillsammans med Iblis.

När Adam landade på jorden bugade han inför Gud och han blev renad från sin synd. Adam tänkte på sin fru Eva, som han älskade väldigt mycket. Han hade varit så lycklig med henne, men han visste inte var hon var nu. Så han letade länge efter henne. Han gick runt ensam på jorden i många århundraden, och letade – överallt. En dag kom en ängel till Adam och sa: ”Eva är på ett ställe mycket långt borta härifrån. hon väntar på dig, alldeles ensam. Hon letar efter dig, om du följer den där vägen så kommer du att hitta henne.”

Så Adam kände sig äntligen hoppfull och satte iväg och letade efter henne. Han gick, barfota, mil efter mil. När han blev hungrig åt han från olika plantor, när det blev mörkt kände han sig mycket ensam. När han hörde ljudet av vilda djur närma sig, letade han upp en säker plats att sova på.

Adam gick och gick. Dagar, nätter, månader och år passerade. Slutligen kom han fram till Mecka. Han kände i hjärtat att han skulle finna Eva i det området. Kanske bakom det berget, eller det där borta….?

Eva väntade också på Adam. Hon gick upp till toppen på berget som hon landat på när hon kom till jorden. Hon gick upp där och blickade mot horisonten, men såg ingen Adam. Hon vandrade mellan bergstopp till nästa bergstopp på arabiska halvön, i hopp om att få se Adam.

Men så en dag, när Eva kommit upp på toppen av ett berg, som idag heter Arafat, såg hon på långt avstånd en man komma gående emot hennes håll. Hon kände hoppet tändas hos henne och lyckan spred sig i hennes kropp och själ.

Även Adam hade sett Eva, från långt håll. Så han började gå fortare och sedan började han springa. Han sprang och sprang länge, det var långt kvar. Eva började också springa emot Adam. Mötet skedde i skuggan av berget Arafat och båda grät av lycka och blickade upp mot himlen och tackade Gud, den Upphöjde, för att Han hade återförenat dem efter all denna tid i ensamhet.

  1. #1 av S på 19 mars, 2013 - 18:01

    Hej MammaMarie!
    Jag undrar en sak, såg att du länkade en blogg, imamiten. Jag besökte bloggen och kollade på en video där en sunni muslim konverterade till shia. En sak som jag tyckte var lite konstigt, var att jag( tror) imamen då, sade att shia musilmer tror på att, Omar, Abu bakar, Utam, Aisha och Hafsa kommer hamna i helvetet… Jag är själv shia men har aldrig hört detta för.. Vet du något mer om det?

    Ha d bäst!

    • #2 av Marie på 19 mars, 2013 - 19:52

      Hej, Som du ser har jag redigerat din kommentar och tagit bort videon och orsaken är att jag finner det smaklöst det de säger i den. Jag förstår inte alls varför han ska säga något sånt där när han ska läsa shahada. Det gör mig bara arg och irriterar mig och jag vill inte vara med på att sprida något sådant. Så därför har jag tagit bort den och hoppas att du ursäktar mig för det. Omar, Abu bakar, Uthman, Aisha och Hafsa är vanliga dödliga, precis som du och jag, och ingen av oss vet var den ena eller den andra individen hamnar. Hur ska vi kunna veta det? Vet folk själva var de hamnar??! Nej, det är bara Gud som har svaret på den frågan och jag avskyr såna där uttalanden.

  2. #3 av S på 20 mars, 2013 - 11:13

    Tack så mycket för svaret Marie! Jazakallahu kharian!!
    Jag blev själv väldigt förvånad och helt chockad när jag hörde det och spolade tillbaka flera gånger för att bekräfta att jag hörde och läste rätt..

    Ps. Marie jag uppskattar din blogg väldigt mycket.

Kommentera

