Blandad nattkompott

Helt otroligt vilket väder det var igår! Ja, väder och väder alltså: enligt prognosen borde det var en sådäringa 30 cm snö här utanför, men det är det ju inte. Däremot var där stormstyrka i vinden. Det är tur att jag är välbyggd, med lite tyngd på de rätta ställena, för jag tror det var det enda som höll mig kvar på jorden när jag väntade på bussen. Jag stod som vanligt stilla och inväntade bussen, men kroppen bara svängde hit och dit, man fick liksom hoppa fram, resp tillbaks, för att liksom ‘hjälpa’ kroppen att inte falla omkull.

Jag delar kontor med några reklamkillar och en utav dom är smaaaal(en gammal 60-talshippi som ännu går på vegetarisk diet) och lååång. Jag frågade honom, när jag anlände på jobbet, lite bekymrat hur han klarade sig därute, och la till att han måste väl vara en lätt match för stormvindarna: du rör dig väl som ett rö för vinden, liksom, tyckte jag. Hans kollega sa att: Nejdå, han har inga problem därute, han är så mager så vinden upptäcker honom inte – den bara swischar förbi honom obemärkt! Jag fick ingen direkt uppfattning om den långe tyckte vi var så särskilt vitsiga utav oss, men jag tyckte då vi var hilarious i alla fall. Mobbing? Nävver, jag började ju med att säga att det är tur att jag själv är ”rund och tjock och kärleksfull, och svår o spark ikull”, som vi säger i Norrland. Nä han har humor.

Det har kommit in lite nytt blod i lokalerna, yngre förmågor. Mycket trevligt, men jag tycker mig se en tendens i ungdomen; de har inte riktigt samma fantastiska humor som oss mer ‘erfarna’ av livet. Förstår inte riktigt vad det kan bero på, måntro? De kanske är avtrubbade, kräver mer stimulans innan de blir riktigt roade – inte som vi ‘erfarna’, som växte upp under stumfilmseran. Vi uppskattar än lite slapsticks…ja inte jag själv alltså(jag är tyvärr yngre än så) men min man – han är en sån där som rullar runt på mattan när han ser Charlie Chaplin och ”Boddybodd”, som han kallar Helan & Halvan. Han skrattar så han blir slö i käkarna. För mig ofattbart, men underbart att titta på. Hela familjen skrattar ihjäl sig – utav att titta på honom, när han tittar på Chaplin och Boddybodd.

Nu gick jag från väder till Charlie Chaplin...det skulle jag ju inte göra. Jag tror jag börjar skönja en trötthet såhär inpå småtimmarna, varför är det så himla svårt att kapitulera ibland, och bara gå och lägga sig? I alla fall så hotar man med snöstorm i dagarna och 20-30 cm snö i dessa delar av landet. Jag kan härmed meddela att ingen snöflinga syns till så långt ögat når. Kl är 01.00 den 19 mars och jag tvivlar på snömängder i morgon. Har mycket att stå i dessa dagar och snö i ett Skåne som inte kan hantera eländet, sånt har ingen tid med. Så vi får hålla tummar och tår för snöfritt, gärna storm, men snöfritt!

 

 

 

  1. #1 av lejla på 19 mars, 2013 - 17:38

    Selam Marie, har läst din blogg ett bra tag nu. Om jag förstått rätt jobbar du med redovisning? Jag behöver din hjälp. Är du villig att ge privatlektioner till en Lundastudent som kämpar inför redovisning tenta som kommer äga rum i slutet av april. Jag försöker få kläm på bokslutet. Om du är villig att hjälpa mig, hör av dig :). Jag betalar självklart för lektionen. Selam från Lejla

    • #2 av Marie på 19 mars, 2013 - 20:04

      Jag har mailat dig

Kommentera

