Historien om Adam och Eva – del 4

a&e

NEDSTIGNINGEN TILL JORDEN

Adam och Eva åt alltså ifrån det förbjudna trädets frukter. Adam hade knappt slutat att äta när han kände sitt hjärta dra ihop sig, och han fylldes av smärta, bedrövelse och skam. Den omgivande atmosfären hade ändrats och den inre musiken stoppats. Han upptäckte att han och hans hustru var nakna. I närheten fanns fikonträd och bananpalmer, med enorma blad. De täckte sig med blad ifrån dessa träd då de skämdes så oerhört inför sin plötsliga nakenhet.

De kände stor ånger, rädsla och skam. De hade begått en synd, då de inte följt Guds ord, utan istället följt satans ord. Satan sprang därifrån och lämnade dem där de stod.

Adam och Eva hörde en röst som ropade på dem. Det var Gud, Den Ärorika, som frågade: ”Hade inte jag förbjudit er att närma er det där trädet? Sa jag inte till er att satan är er fiende och att ni inte skulle låta er luras utav honom?”

Adam och Eva grät på grund av deras synd, de önskade att de inte lyssnat på satan. De bugade sig inför Gud i ånger och sa: ”Vår Herre, vi vänder oss till Dig i ånger! Acceptera vår ånger! Förlåt oss vår synd, vi har verkligen felat stort. Om Du inte förlåter oss vår synd och har förbarmande över oss kommer vi att tillhöra förlorarna!”

Adam visste att Gud förlåter synder om man ber om förlåtelse och ångrar sig. Därför vände han sig ångerfullt till Honom. Och Gud visade förbarmande över dom och förlät dem. Men de hade ändå ätit från frukten och hade brutit mot Guds uppmaning, därför var de tvungna att lämna Paradiset för att rena sig från sin synd.

Gud den Mest Upphöjde, sa: ”Iblis, stig ned till jorden.”
Sedan sa Han till Adam och Eva: ”Stig ned till jorden. Fiendskapen mellan er och Iblis kommer att fortsätta. Han kommer att fortsätta att vilseleda och lura er, men jag är Barmhärtig. Om ni följer mina regler kommer jag att låta er återvända till Paradiset. Om ni ljuger och misstror Mig kommer Jag att straffa er, så som Jag kommer att straffa Satan.”

Han fortsatte: ”Stig ned till jorden, ni är varandras fiender. På jorden kommer ni att ha er fasta boning under en tid. Där kommer ni att leva, att dö och sedan kommer ni att tas därifrån. Gå härifrån alla tre, varandras fiender. Ni kommer att få mottaga vägledning ifrån Mig, och den som följer mina order kommer aldrig att gå vilse och aldrig vara olycklig. Och alla som vänder sig emot Mig och Mina lagar, kommer att få ett svårt liv och vi kommer att låta dessa uppstå som blinda på Uppståndelsens Dag, Domens dag.”

Adam och Eva hade alltså kvalificerat sig till att leva på jorden. Adam erkände sin synd och var sedan redo att bli Khalif på jorden och bestämde sig för att leva ett gott liv på jorden och att avstå från att fördärva den.

Även om änglarna trodde att Adam (människan) skulle orsaka orättvisa på jorden och utgjuta blod där, så bugade de ändå inför Adam, för att Adam kände till sådant som änglarna inte kände till. Han kände till namnet på allt! Änglarna kände varken till frihet, vilja eller ånger. De visste inte att man kan rätta till sina synder genom att ångra sig. Därför skapade Gud Adam som Khalif på jorden, för att han har kunskap och kan hantera den.

Plötsligt, och med Guds hjälp, befann sig Adam , Eva och Iblis på jorden. De landade på var sin plats på jorden: Adam hamnade på toppen av ett berg i Sarandib (nuv. Sri Lanka). Eva landade i Jeddah på nuvarand arabiska halvön. Iblis landade på låglandet, i en salt dal i Basrahregionen i nuvarand Irak. På så sätt började människans liv på jorden. Konflikten mellan människan och satan började.

Många djur hade levat på jorden innan de landade här. Men många av dessa djur var oförmögna att motstå isen som byggts upp och därför dog många av dom ut. Så som mamuten t.ex, som var en slags elefant med ullpäls som bodde i Sibirien och andra kyliga trakter. Likaså har där funnits många stora fantastiska fåglar och stora rovdjur, som alla dött ut. Men när isen sedan smälte bort och den oerhörda kyla som omgärdat atmosfären på jorden försvann, då återvände värmen så sakteliga till jorden.

Gud lät alltså Adam och Eva stiga ned till jorden där han sa att de skulle bruka jorden, bebygga och befolka den vackra planeten.

  1. #1 av E på 18 mars, 2013 - 09:18

    Salam,
    Finns det någon bra lättläst hemsida du kan rekommendera mig, om jag vill lära mig om shiaislams perspektiv på Al-Bukhari, Muslim och Bin Baz? Försökte leta i din blogg, du har inte bloggat om det dock, tror jag inte. Vill gärna lära mig lite mer om detta?

    • #2 av Marie på 18 mars, 2013 - 13:01

      Jag vet själv inga sådana sidor, tyvärr. Men kanske någon annan läsare har tips?

  2. #3 av Faten på 18 mars, 2013 - 18:55

    Tack för dessa underbara delar. Helt rätt i tiden, läst dem för mina barn då många frågor om Gud och har börjat komma.
    Följer din blogg för att lära mig mer om islam, du är så vältalig och rik i ditt ordförråd.
    Du är en sann inspiration.

    • #4 av Marie på 18 mars, 2013 - 19:11

      Åh, tack vad snäll du är Faten, så roligt att du uppskattar historien! Hoppas även fortsättningen känns lika inspirerande 🙂

Kommentera

