Historen om Adam och Eva – del 3

a&e

IBLIS – MÄNNISKANS FIENDE

Iblis, som var en jinn, var förut i samma rang som änglarna, men Gud förkastade honom från Sin Nåd och närhet då Iblis’ själviskhet och högmod uppenbarade sig. Så han var nu fördömd och fick inte längre vara bland änglarna.

Eftersom Iblis var så avundsjuk på Adam och Eva sparade han inga ansatser på att lura dom, för allt han önskade i livet var att få även dem utsparkade ifrån Paradiset. Han sa till sig själv: ”Jag vet hur jag ska lura dem att äta ifrån trädets frukter, de kommer att lyssna på mig och sedan kommer Adam att bli olycklig, lika olycklig som jag är. Gud kommer att förkasta honom och hans hustru från Paradisets Trädgård.”

Läs mer om Historien om Satan via denna länk

TRÄDET

Iblis kom till Adam och Eva och viskade sin ondska till dom.

Han frågade dem: ”Har ni sett alla träd i Paradiset?”
Adam svarade: ”Ja, vi har sett alla träd och ätit dess frukter.”
Iblis förklarade lite närmare: ”Allt det är meningslöst, för ni har inte smakat från Odödlighetens Träd. Om man äter frukten från det trädet blir man odödlig och blir som änglar i Paradiset.”

Eva sa: ”Kom Adam! Låt oss smaka från Odödlighetens Träd!”
Adam svarade: ”Eva, vår Herre har varnat oss från att närma oss det trädet.”

För att fresta dom lite mer sa Iblis: ”Gud har förbjudit er att äta från det trädet för att ni blir odödliga. Han vill inte att ni blir som två kungar. Därför sa Gud – ”närma er inte trädet”. Men jag råder er att äta från det, för då blir ni som två änglar som får leva i Paradiset för evigt!”
Adam sa till sin fru. ”Jag kommer aldrig att vara olydig emot min Herre!”
Iblis sa: ”Kom igen! Låt mig få visa er trädet lite närmare. Det är här borta – i mitten av Paradiset…” Sedan gick Iblis dit. Adam och Eva följde efter honom. Iblis gick högfärdigt, pekade på trädet och sa: ”Där är det – trädet. Se så vackert det är! och så utsökt goda dess frukter är!”

Adam och Eva betraktade trädet och sa: ”Det är verkligen ett fascinerande, sagolikt, träd! Frukterna ser utsökta ut. Det är som ett veteträd, men alla frukter är av olika utseende, som äpplen och vindruvor…!”
Iblis frågade: ”Varför äter ni inte från frukten” Jag svär vid Allah att jag bara vill ge er ett råd: och jag råder er att äta från dess frukter.”

Iblis svor för Adam och Eva att han enbart ville deras bästa och erbjöd dem odödligheten. Adam trodde inte att någon kunde svära, med Gud som insats, och samtidigt ljuga så han trodde genast på det som Iblis sa. I det kritiska ögonblicket glömde Adam sin Herres ord. Han tänkte att han skulle kunna dyrka Gud i evinnerlig tid om han blev odödlig, så han åt av frukterna. Under detta överlyckliga och gripande ögonblick sträckte även Eva ut sin hand och plockade några av frukterna ifrån trädet och åt, även hon. ”Utsökta!”, ropade hon. Iblis blev glad och överlycklig. Han skrattade sataniskt åt att han lyckats fresta Adam och Eva.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

