Min blogg firar snart 4 år!

Den 23 mars 2009 började jag att blogga för första gången. Den betyder alltså att jag har bloggat i hela FYRA ÅR!! Det är ju inte klokt alltså. Jag känns verkligen inte som så pass länge, jag tycker det känns som 2½, på sin höjd 3 år.

Resultatet hittills är i alla fall: 1913 inlägg och 5152 kommentarer (de tackar vi för!).

Bloggandet har verkligen förändrats under årens lopp. I början var vi inte så många ”muslimska” bloggare. Jag visste faktiskt ingenting om bloggar förrän i slutet av 2008, då Israel började massakera Gazaborna igen. Jag var så upprörd då jag såg omvärldens loja inställning så jag började läsa om vad folk skrev om det på nätet och följde varenda tidning jag kände till i världen. Det var i alla fall då jag upptäckte bloggandet.

Jag var rätt så intensiv och superduper engagerad i bloggen och på nätet på den tiden. Jag var inne och kommenterade i kommentarsfält i olika tidningsartiklar, jag kommenterade ofta hos bloggare, särskilt i min ‘egen’ blogg-vän-sfär. Och jag höll på och var inne på olika s.k. wahabis-bloggar och försökte upprätthålla en intelligent konversation lite då och då, vilket oftast resulterade i att man blev utbuad och utsparkad, men skam den som ger sig, jag försökte ändå om och om igen.

Nu har allt det där slutat, och jag har nog märkt att de flesta som var med ”på den tiden” har slöat till lite grann precis som jag. Dessutom finns numera massor av muslimer som bloggar, men också flera som var med när jag började har stängt sina. På den tiden hade jag som ”mall” för mitt bloggande att lägga ut 3 inlägg om dagen. Inte mindre i alla fall. HUR orkade man, egentligen?! Jag tycker själv att jag aldrig bloggar längre, men när jag tittar efter så kastar jag ju faktiskt ut något då och då. Fast nog är man mindre frekvent idag än för några år sen. Lite trist. Men samtidigt skönt. Livet ändras, och man får andra prioriteringar. Men jag tror inte att jag, så länge jag ännu andas och lever i alla fall, kommer att sluta blogga – det kommer bara att bli högre eller lägre frekvens på inläggen understundom. Men inlägg kommer, bara man har tålamod :)!

Jag tänker ju att min blogg handlar om samhälle, religion(islam främst), lite politik, nyheter och dylika ting. Men så studerar jag mina kategorier (som finns både som rullgardinsmeny och kategorimoln i högerspalten), så ser jag att jag mest har skrivit om ”islam”, med 465 inlägg, men sen kommer min egoistiska kategori ”Jag” med 336 inlägg!! Jag som tycker att jag inte skriver så särskilt ofta om mig själv på bloggen och så har jag typ skrivit näst intill MEST personliga inlägg!! Det känns inte så jättebra måste jag säga. Lite besviken på mig själv, varför skriver jag om mig själv? Och så mycket? Detta måste begrundas lite närmre inför framtiden.

Se där: nu har jag skrivit ännu ett inlägg som hamnar i kategorin ”jag”….

Ett tips för de som vill söka i min blogg: antingen letar ni ämnen genom rullgardinsmenyn i högerspalten(kategorimolnen visar bara de mest frekvent använda kategorierna, det finns fler i rullgardinsmenyn) , eller så kan ni skriva in ett ord eller namn i sökmotorn längst upp till höger under ”Sök i min blogg”. Skriver ni in t.ex ”universum” där så kommer då alla inlägg som det ordet befinner sig i. Om ni vill veta ifall jag någonsin skrivit om en specifik person, så skriv in dennes namn i sökmotorn så kommer de inlägg upp där den personen nämns i min blogg….om jag har skrivit om honom/henne alltså.

  1. #1 av Adelina Berisha på 16 mars, 2013 - 12:33

    Hallå mammaMarie, jag hoppas inte att du väljer att stänga ner bloggen senare, eller någonsin, det är viktigt med förebilder, eller rättare sagt, människor som kan förmedla en sann bild om islam, och med tanke på alla dina skrivna inlägg om det så är du bara beviset, som ung känner jag mig vilse i många områden som du oftast hjälper mig med, det tackar jag dig för, så jag hoppas det kan bli lite mer undervisnings, om islam. I för sig, min lärare blev rätt så arg när jag förklarade högt för alla i klassen att jag inte intresserar mig för böcker, proven lär jag klara utmärkt efter att läst kunskapen du lär ut här, så tack mammamarie! Min lärare bad mig om din sida efter, så tack 🙂

    • #2 av Marie på 16 mars, 2013 - 12:47

      Nejdå, jag skrev ju att jag nog aldrig kommer att sluta blogga, och även ifall jag skulle göra det så kommer jag inte att stänga ned den för jag vill att informationen ska ligga ute ifall någon söker och vill finna svar på vissa saker. Tack för att du uppskattar mitt bloggande, och att du för den vidare. Det är ju läsarna som gör att jag finner motivationen de gånger jag tappar lusten :)!

  2. #3 av Adelina Berisha på 16 mars, 2013 - 12:35

    Ber om ursäkt, förklarade nog inte rätt, i våran böcker brukade inte hela bilden om islam skrivas, och det sa mina vänner som är muslimer, och jag läser din blogg, sällan faktiskt men sen i kanten fanns alla dessa ord, och när jag klickade på ett ord, ”islam” kom allt om islam, så jag blev så så så glad, för den informationen var så mycket bättre, och jag förstod med.

  3. #4 av Svarten på 16 mars, 2013 - 16:41

    Grattis från en 7-årig bloggare med 4439 inlägg på sitt samvete (Gud må förlåta mig somliga rader) som också har slöat till sig. Har läst din blogg från starten och uppskattar den mycket. Oj, så mycket jag lärt mig.

    • #5 av Marie på 16 mars, 2013 - 17:09

      Ojoj, så produktiv du har varit! Och du må ju ha varit bland de första bloggarna i Sverige antar jag, hela SJU ÅR! Inte illa. Och du är ju fenomenal på att hitta en massa ovanliga nyheter om islam och muslimer, som jag inte fattar hur du får tag i, så även jag har lärt mig en hel del ifrån din blogg må jag säga.:)

  4. #6 av Anonym på 16 mars, 2013 - 22:15

    Hej Marie! Jag ser upp till dig så mycket för jag vet hur svårt det är att vara svensk muslim i detta samhället. Om du och dina läsare vill så får ni gärna kika in på min blogg livetsframtid.blogg.se och ta del av mina tankar om islam och livet.

  5. #7 av Leila Johansson på 17 mars, 2013 - 23:01

    HIPP HIPP HURRA HURRA HURRAAA! 😀

Kommentera

