Diverse umbäranden i jakten på köttet

Jag har funderat på en massa saker kring den matkultur vi lever i idag. Jag blir förvånad över hur många som använder sig utav halvfabrikat i matväg. Jag ser de där färdiga biffarna, pirogerna och middagarna i frysdiskarna och funderar varför de har så himla mycket i alla butiker: hur ska de få allt det där sålt, undrar jag i mitt stilla sinne…och tycker lite synd om butiksinnehavarna.

Jag har insett att jag är rätt så gammalmodig utav mig, något jag insett för inte så länge sedan. Jag har funderat hur det kan komma sig att jag, som ju är så himla modern, har lyckats bli sån: i den kultur vi har. Gör såser från grunden, rullar köttbullar och biffar, från grunden. Använder mig ofta av rotsaker, typiskt svenskt alltså…osv. Men så kom jag på att jag, och flera muslimer med mig, har levat i en alldeles särskilt era här i Sverige, man kan nästan kalla det för ”begynnelse-eran”. Dvs de första åren som Sverige började mottaga en nygammal kultur; den muslimska.

Kan någon tänka sig hur det skulle vara att det är enorm brist på kött i Sverige? Det finns inte att uppbåda ett hekto någonstans, utom i en eller två storstäder. De som lever i de norra landsdelarna skulle tvingas åka ned till Stockholm – eller i värsta fall till Danmark – för att inhandla den mängd kött de kan behöva inför det närmaste halvåret, om det ens finns så pass mycket kött att tillgå när man väl anländer i storstaden…och kyckling är i princip omöjligt att få tag i, där måste man importera ifrån utlandet, och även där måste man resa långväga för att inhandla.

Så var det nämligen på den tiden det begav sig; i begynnelsen. Alla muslimer hade samma problem, det är rätt roliga historier man kan höra angående dessa inköp. Folk tog flyget från Skellefteå (t.ex), tog med sig flera tomma resväskor och fyllde dessa med kött och tog nästa flyg hem. Eller så var det ‘kött-turnéer’ till Danmark, som kunde vara rätt så färgstarka. TÄNK att jag har levt i en era när det var svårt att få tag i kött! Det är det inte många i Sverige som varit med om i detta moderna tidevarv.

Tids nog började mindre nätverk att skönjas här och där; den minst blödiga blev utsedd som slaktare, och så kontaktade man enskilda bönder ute i byarna där man köpte kor och lamm och vi slaktade själva på halal vis. Alla matfriska muslimer blevo glada och roskindade när köttet anlände. Hur glad skulle en 23-årig kvinna bli idag om maken kommer hem och slänger upp en halv ko på diskbänken och glatt säger: ”varsågod!” till sin hustru? I och med den stunden visste man precis vad man hade att göra de närmsta 8 timmarna, om man hade en god såg inärheten vill säga. Det ordnade sig i alla fall på något sätt. Och man lärde sig en hel del om vilka delar av djuret som man ska använda till vilka maträtter.

Ibland hade vi tur och kunde få tag i färsk kyckling. Jag hade tidigare enbart hanterat hela frysta kycklingar: bara att tina, krydda och skjuts in i ugn! Maken ringde en dag och lät oerhört glad, han hade fått tag i tio kycklingar – färska, nyslaktade! Wow, tänkte jag, det hade jag aldrig ätit förr, kanske var det godare, måhända? När han kom hem såg jag tydligt att han utelämnat en hel del information angående dessa kyckingar; de var nämligen gigantiska – och hade kvar varenda fjäder på kroppen!!!!

Jag blev inte alls sådär sprudlande glad som han uppenbarligen trodde att jag skulle bli. Jag frågade vad jag skulle göra med dom där, har han beställt hem någon som ska plocka fjädrarna utav de där….svanarna..?! undrade jag förstås. För det där kunde omöjligt vara kycklingar, inte ens hönor, ansåg jag. Nä, men DU vet väl vad man ska göra med dom, sa han….jag bara VA?! HUR kan du ha fått för dig att jag ska kunna sånt där? undrade jag på det mest finstämda vis :/. (märk väl att jag inte kunde laga mat alls när jag flyttade ihop med denna man, därav min stora undran!!)

Ja vi stod där och betraktade eländet, och eftersom jag tydligen är sammansatt utav betydligt färre blödiga och knäsvaga byggstenar än maken, så var det självklart JAG som fick ta itu med eländet. Jag insåg att jag i alla fall fick vara tacksam över att de åtminstone var döa redan, så slapp jag ta itu med det besväret också.

Så jag fick: sprätta upp magen, ta ut inkråmet (som luktade värre än stadens avlopp, garanterat), skölja och tvätta, koka vatten i gigantisk gryta, doppa ned flygfäna, slita utav fjädrarna, tvätta och skura det som var kvar av kropparna och sedan paketera och in i frys! Jag kan meddela att jag aldrig åt minsta tugga utav dessa fåglar. Varje gång jag tog ut en av dessa kycklingar ur frysen och tinade dom, så tyckte jag mig ana en hint utav den där doften ifrån maginnehållet. Hur mycket jag citronade och kryddade, så fanns den där, men jag vet att det bara var jag som kände doften: jag tror jag var något skadad och traumatiserad av hela händelsen.

Det är otroligt vad man varit med om, och glömt bort. Jag kom ihåg det hela häromdagen, när jag skulle handla kött och där låg färsk kyckling i köttdisken. Jag känner ingen pockande lust alls att köpa dessa som färskvaror, de måste vara frysta. Det är nog inte många muslimer som växer upp idag, som kan ana allt jobb som låg bakom måltiderna man serverade när de var små. Idag finns till och med massor av halal färdigmat; biffar, köttbullar, kebab, kobbe, dolma, färdiga middagar osv. På den tiden fanns ju knappt ens någon kött. Därför har jag aldrig kommit på tanken att köpa färdiga biffar eller köttbullar. Allt har lagats från grunden hos oss. Och jag finner det rätt så enkelt, och betydligt godare förstås. Men jag misstänker att den nya generationen muslimer kommer att ta samma genvägar som de flesta andra i Sverige gör idag. Jag hoppas bara att jag lyckats förmedla någon grundläggande matkultur till mina egna barn, så att de åtminstone försöker laga mat från ”scratch” så ofta de kan och hinner.

.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

