Djeffla Google Chrome!

Jag är så himla trött på webbläsaren Google Chrome! Jag har märkt att jag har en massa blinkande reklam på min blogg numera(längst upp ovanför headern samt strax ovanför bloggens sökmotor – något som endast de kan se som använder sig utav Chrome för att läsa bloggen), som uppmanar en att klicka här och klicka där. Eller så är det nån mupp som säger att min dator håller på att krascha och ….klicka här! så fixar vi det… Jag har trott att det är WordPress som har börjat ha reklam hos sig.

Dessutom, om man läser andras bloggar samt nättidningar (genom Google Chrome) så uppkommer ständigt och jämt en länk i vissa ord i texten, och om man pekar med muspekaren på det ordet – för att se vart länken leder – då poppar det upp en reklam, särskilt sådana som handlar om nätdejting eller diverse pokerspel. Och ännu en irriterande sak är att så snart jag öppnar en ny webbsida så smyger sig en eller flera reklamrutor in, från vänster, höger, uppifrån eller underifrån på skärmen. Dessa måste man klicka bort för att kunna läsa den sida man kommit på.

Jag har varit SÅÅÅ irriterad över detta länge nu. Hur kan det komma sig att jag aldrig hört någon klaga på detta?! Men nu, inte förrän NU alltså, har jag insett att det handlar om företaget Google, som är uppsåtet till detta – de säljer sin själ för pengar, till följd utav irritation för de som använder sig utav deras webbläsare. Jag öppnar exakt samma sidor med webbläsaren Internet Explorer: och vips! Så slipper jag all denna reklam!! Den blinkande reklamen på min egen blogg är helt försvunnen, om jag öppnar den med Explorer istället! Och ingen okynnesreklam mitt i alla texter man läser på nätet!

Jag fattar inte varför jag ens använder mig utav Google Chrome. Saken är den att det går så mycket snabbare att få fram webbsidor med den webbläsaren: Det tar ca en sekund längre med Explorer än med Chrome, och det är det som avgjort mitt val av webbläsare har jag märkt! Är det någon fler än jag som irriterat sig på dessa insmugna reklamlänkar i alla artiklar man läser? Jag blir vansinnig i alla fall. Det värsta är att om jag väl har vant mig vid något, så har jag rätt så svårt att vänja mig utav med det. Är det någon som kan rekommendera en webbläsare? Jag måste vänja mig vid något annat helt enkelt…

(Å Maj God!! Just nu ser jag att det är reklam för dejtingsajter ovanför headern, där 21-22 åriga kvinnor bystar upp sig och plutar med munnen allt dom kan!! Google säger sig ju ha ett så ”smart” system, som anpassar den efter såna saker som man sökt på – anser de verkligen att denna reklam passar min blogg??!  Snälla läs inte bloggen genom detta djeffla verktyg!)

  1. #1 av Svarten på 10 februari, 2013 - 06:40

    Tack! Första gången jag kan läsa din blogg på mycket länge utan att få upp en varning för skadligt innehåll. Det var ju bra. Eller hur?

    Google Chrome användare 🙂

    • #2 av Marie på 10 februari, 2013 - 12:56

      Ja, Svarten, plötsligt så har den där varningen försvunnit – lika plötsligt som den uppstod! Men se där: det var ju ännu ett klagomål som jag inte tog upp – att Chromeverktyget plötsligt hindrar folk att läsa det man skriver! Tack för påminnelsen :).

  2. #3 av A på 10 februari, 2013 - 11:43

    Det är en uppdaterings program som du måste avinstallera själv via kontrollpanelen. Sen måste du gå in på chrome web store och ladda ner adblock plus.

    🙂

    • #4 av Marie på 10 februari, 2013 - 12:54

      Ojojoj…det låter komplicerat det där. Men tack för tipsen. Men ”Avinstallera själv”….vad är det jag ska avinstallera?! Vad är det jag ska leta efter? Det andra låter som något jag skulle kunna klara av, men att avinstallera något, det vet jag inte om jag vågar.

  3. #5 av Svarten på 10 februari, 2013 - 13:18

    Jag har inte laddat ner något adblock och jag ser inte någon reklam på din blogg.

    • #6 av Marie på 10 februari, 2013 - 13:59

      Va?! Är det sant? Det är en MASSA reklam tjafs på den. Du kanske har laddad ner något utan att inse det kanske? Något måste det ju vara som gör att du inte ser den….?!

  4. #7 av Lilja på 10 februari, 2013 - 15:47

    Jag gillade heller inte reklamen och allt pop up skit.. Jag använder Mozilla Firefox 🙂

  5. #8 av Svarten på 10 februari, 2013 - 16:43

    Vad jag har gjort utan att veta kan jag naturligtvis inte känna till 🙂 Men någon reklam ser jag överhuvudtaget inte. Det är jag helt säker på.

    Minns för några år sedan då jag laddade ner en liten gratiskod och lade upp på min blogg. Efter en tid började det dyka upp popup-fönster med reklam när någon besökte den. När jag tog bort koden försvann reklamen.

Kommentera

