Svar på Frågestund!

.

Jag hade ju frågestund för några dagar sedan, för att få lite tips om ämnen att skriva om. Ibland får jag ju sån lust att skriva om något särskilt, men kan absolut inte komma på något ämne så jag tänkte få åka lite snålskjuts på andra. Men nu när jag har fått en massa frågor, och dessutom haft god tid i helgen att svara på dom, så har jag däremot inte haft lust alls att sitta och skriva :(! Men nu ska jag ta tag i några i alla fall.

Det har alltså droppat in frågor, varav några jag svarar på nedan, andra – som behöver lite mer omfattande svar – kommer jag att svara på senare. Jag tackar i alla fall alla som gett sitt bidrag och jag hoppas kunna svara någorlunda utförligt på de frågor jag fått.

Sarah frågade: Hej jag har en liten fråga som jag hoppas på att du svarar, vad är skillnaderna mellan sunnah muslimer och shia muslimer?

Det finns både små och stora skillnader, men för att inte gräva alltför djupt här så kan man säga att shia har 5 grundpelare (1.det finns bara en gud, 2. Profetskap, 3. Domdagen 4. Imamat 5.att Gud är rättvis) sunni har 3 (1.det finns bara en gud, 2. Profetskap, 3. Domdagen). 

Det kan tyckas som ingenting, dessa skillnader, men följderna kan bli rätt så omfattande i förlängningen. Till exempel så har sunni något som kallas för: ”Al wilayeto li-men gheleb” vilket innebär att de anser att den som har makt, för tillfället, är den som vi ska följa – oavsett om personen är bra eller dålig. Åsikten grundar sig på att om en person har makt så är det Gud som låtit den personen få den makten – och därför måste vi följa den. Men det gäller även i val utav ledare på annat sätt: om det finns en Bra ledare och en Bättre ledare, så är det inte självklart, hos dom, att man måste välja den Bättre ledaren – om du förstår hur jag menar? Shiamuslimer har precis tvärtom, dvs det är förbjudet att följa en ledare som är förtryckare och har dålig moral och ifall det finns ett val mellan en Bra ledare och en Bättre sådan, så måste alltid valet blir den Bättre ledaren. Och finns det en Bäst ledare – så är det självklart den som ska väljas!

Jag har några inlägg i detta ämne: dvs skillnaderna som du pratar om – som jag länkar till. Du kan utläsa i länknamnet ungefär vad respektive inlägg handlar om:

https://mammamaries.wordpress.com/2010/11/27/svar-angaende-sunni-shia/

https://mammamaries.wordpress.com/2010/11/10/shia-de-sanna-sunnimuslimerna/

https://mammamaries.wordpress.com/2010/02/03/varfor-shia-ber-direkt-pa-jord/

https://mammamaries.wordpress.com/2009/09/10/shias-ursprung/

https://mammamaries.wordpress.com/2009/04/28/shia-sunni/

https://mammamaries.wordpress.com/2012/10/01/varfor-ar-inte-imamerna-namnda-vid-namn-i-koranen/

https://mammamaries.wordpress.com/2011/11/09/kunskapsarvet-efter-profeten-ahlulbeits-sardrag/

Mirre frågade: Eftersom du har en fantastisk ordförråd och en vacker talan undrar jag, vad du gör nu förtiden? Hur mår du?

Glömde en fråga till, om du vill, skulle du kunna förklara vem alla människor är i islam, profeterna- jag har sett och läst mycket men människorna omkring profeten Muhammed, salallahu alehi selam’ de är så många och jag blir bara förvirrad.Med vänlig hälsning Mirjeta

Jag vet inte om jag har så ”fantastiskt” ordförråd, men jag tackar i allafall för komplimangen :). Och jag mår mycket bra, Mirre. Vad jag gör nu för tiden? Jag är redovisningskonsult med eget företag, det är väl det jag pysslar mest med, om du menar rent professionellt alltså.

Din andra fråga kan vara lite väl mastig att ta tag i: att förklara vem ALLA människor i islam är – det är inte få det, kan jag säga :)! Jag tror du måste precisera dig lite mer. Säg några namn, så blir det lite lättare. Dessutom känner inte jag heller ”alla människor” i islams historia, utan när jag hör talas om någon som gör mig särskilt nyfiken – då försöker jag ta mig tid att läsa så mycket jag kan om just den personen. Det är bättre att göra så, och lättare att ta in själva historien, om man åtminstone känner till ett fåtal i början när man ska börja läsa om islam. Jag förstår att du blir förvirrad, men tro inte att alla andra muslimer känner till ALLA figurer som passerar förbi i olika berättelser, så är det verkligen inte. Så låt dig inte avskräckas, eller skämmas, för det, det är nämligen helt förståeligt. Jag har skrivit om några viktiga personer som jag länkar till här:

https://mammamaries.wordpress.com/2009/11/15/profetens-sahaba-narmaste-vanner/

https://mammamaries.wordpress.com/2012/11/14/wisdom-has-been-divided/

https://mammamaries.wordpress.com/2010/12/06/den-gyllende-kedjan/

https://mammamaries.wordpress.com/2010/12/01/profetens-hustrur/

Amina frågade: Du kan hjälpa mig med en fråga:) Det är nämligen så att vi haft många i vår närhet som har gått bort:( Endast män! Vi sorgetiden har jag uppmärksammat något som jag fått funderingar över, det är att kvinnan (änkan) har en visst period som hon ska ”dra sig undan”, så som det står i Koranen. Pga. risken för att vara gravid osv. Men nu är det så att kvinnorna har mer tradition i sig än religion, enligt mig. Man får ej noppa ögonbrynen, man får absolut ej lämna sitt hem på 4 månader och 2 veckor, man får ej träffa någon man alls osv. Skriv gärna om detta…. Kram

Svar på frågan: https://mammamaries.wordpress.com/2013/02/02/finns-det-regler-hur-lange-en-kvinna-maste-sorja-efter-nagons-bortgang/

Din Syster i Islam frågade: Kan du förklara vad Rut och Rot innebär? Tack!

Var har du fått ifrån att jag kan detta?! Rätt lustigt, men eftersom jag jobbar med sånt så ska jag självklart svara: Rut -och Rotavdrag är något man kan utnyttja, som ett skatteavdrag, om man använder sig utav s.k. hushållsnära tjänster. Du får skattereduktion med halva kostnaden för följande tjänster när de utförs i eller i anslutning till din bostad, ditt fritidshus eller hos dina föräldrar.

– Städning
– Matlagning & Klädvård
– Gräsklippning
– Snöskottning
– Barnpassning, hämtning och lämning vid förskola
– Omsorg i samband besök på bank, vårdcentral osv.
– Renovering: så som tapetsering, målning mm, i hemmet

Lilja frågade: Salaam Alaikum Åh, va bra jag har i dagarna suttit och funderat på en fråga som är JÄTTEVIKTIGT för Shia men inte har du skrivit så mycket om det: nämligen Ghadir Khumm. HUR kommer det sig att det är där ni tror att Ali (as) blev Imam DÄR när Profeten (Saw) ju hade sin sista predikan inför ALLA muslimer i Mecka och varför han inte i så fall utsåg honom i Mecka när alla ändå var där. Var har du fått 120000 muslimer ifrån?? Verkar inte alls stämma och min bakgrund är http://www.schiiten.com/backup/AhlelBayt.com/www.ahlelbayt.com/articles/rebuttals/ghadir-khumm.html (artikeln är ganska lång och utförlig) //Lilja

Jag har skrivit en del i denna fråga, och jag är en sån som tycker att när jag har skrivit något en gång – ganska så utförligt – så anser jag att det räcker, liksom. Men jag ska absolut gå igenom länken du skickat och se om det är något mer jag kan skriva om det. Tack för frågan !

Zahra sa: Jag vill att du skriver oftare om islam jag älskar din blogg och dina inlägg baraka allah fiki <3.

Ja jag vill också skriva mer om sånt som har med islam att göra, problemet har alltså varit att jag saknat uppslag, men nu har jag fått några i alla fall :)! Så det kommer, inshaAllah :)!

A frågade: Salaam! Skulle vara kul om du kunde skriva ett inlägg om hur man beter sig, är och gör som shia muslim. Jag har nyligen konverterat mig till muslim och anser shia vara den rätta vägen för mig, men är lite lost, vill inte klicka mig in på fel youtube klipp och lära mig fel saker etc. Om du redan har skrivit ett inlägg om just detta skulle det vara jätte snällt ifall du kunde skicka länken. Tack på förhand!

Om man följer Profeten och Imamernas moral så kommer man att bli en utmärkt muslim. Det gäller bara att läsa om dessa personer. Jag har många hadither som du kan läsa, där man får råd om just hur vi ska uppföra oss. En huvudprincip är väl att man ska se till att alltid följa ”det rätta”, dvs det som man genom logik, och sin sammanfattade kunskap samt erfarenhet, anser är det rätta – det ska man också göra.

Att läsa om mänskliga rättigheter, enligt islam, kan även det vara en god lektion i hur vi ska uppföra oss gentemot varandra. Jag har en länk nedan till dessa och de är definitivt värda din tid. Det handlar om hur en ledare ska vara gentemot sitt folk, men man är alltid sin egen ledare och därför kan mycket utav informationen i länken även appliceras på en själv. Scrolla dock ned till inlägg nr 1 i länken, så att du får allt ifrån början!

https://mammamaries.wordpress.com/category/manskliga-rattigheter-enligt-islam/

https://mammamaries.wordpress.com/category/hadith/

Ella frågade: Salam Marie!Har två frågor :-)

1) Jag vet att zakat är obligatoriskt men är khoms också det (är shia), jag tror det är men är osäker?

2) Vilka regler gäller egentligen när det är frågan om smink, får man ha smink eller inte och i så fall var går gränsen med för mycket smink? Ws

1) Tack Ella för frågan, jag har redan tidigare svarat på fråga nr 1 och länkar den här nedan. Där kan du läsa att zakat endast gäller näringsidkare, och khoms är för privatpersoner:

https://mammamaries.wordpress.com/2012/03/07/zakat-och-khoms/

2) Läs svar i detta inlägg: http://mammamaries.wordpress.com/2013/01/29/vilka-regler-galler-egentligen-nar-det-ar-fragan-om-smink/

  1. #1 av Fatima på 28 januari, 2013 - 17:33

    Ser fram emot svaren som kommer senare 😉

  2. #3 av Seyhan på 28 januari, 2013 - 21:35

    Har följt din blogg i över ett år nu, läsvärt och lär mig alltid ngt nytt. Du är en mycket vis kvinna mashAllah. Jag undrar hur du valde att konvertera till islam? Själv är jag född i en muslimsk familj, tror på Gud, men är inte praktiserande. Hur kan jag förbättra det? Tips. Och en sista fråga,du behöver ej svara om du inte vill, hur träffades du och din man? Önskar dig allt det bästa. Selam

    • #4 av Marie på 28 januari, 2013 - 23:05

      Tack för dina komplimanger, vad roligt att höra att du lär dig något ifrån min blogg. Det är sånt som får en att fortsätta – att höra att det gör någon skillnad för någon. Jag har skrivit ett inlägg om hur jag konverterade, begynnelsen i alla fall. Om du vill kan du läsa det inlägget. Det känns lite gammalt, för mig i alla fall, men det var ändå så det började! https://mammamaries.wordpress.com/2009/03/26/hur-jag-blev-tvungen-att-bli-muslim/
      Historien involverar även lite grann om hur jag träffade min man 🙂

      Eftersom du HAR tro, så borde ju inte steget till att praktisera vara särskilt långt? Det är ju bara att ta reda på vad som krävs för att vara praktiserande, och göra det. Och för det krävs det – som med allt annat – en vilja, en äkta vilja, att göra det. Börja först att läsa om de första steg du själv är intresserad utav att börja med. Bönen anser jag vara det första steget. Läs om bönen, varför man ber och hur man ska be osv…sedan börjar du be. När du väl börjat med det, då kommer du automatiskt att vilja ta ett steg till ganska snart. Men kom ihåg att kunskap är sånt som stärker ens iman väldigt mycket. Och då gäller det kunskap om ALLT, både om din religion, islam, och all annan typ utav vetenskap och kunskap. Okunskap driver en bort från Gud, och vetenskap drar dig närmare Gud, kom ihåg det :)!

  3. #5 av A på 29 januari, 2013 - 02:28

    Taack så mycket för svaret Marie !!! :DDD

  4. #6 av Din syster i Islam på 29 januari, 2013 - 18:50

    Tack kära syster för utförlig förklaring av Rot och Rut. Du hade nämnt tidigare att du arbetar med redovisning har jag för mig, därav min fråga! : )
    Kram

Kommentera

