Frågestund

.

Jag har aldrig haft ett inlägg angående frågestund. En anledning är att det ofta ploppar in frågor till mig i alla fall, tack för det, ni som bidrar med frågor. Men en annan anledning är att jag befarar att ingen skulle ställa någon fråga, förstås. Och det skulle ju bli lite trist, tycker jag. Men jag har fått en del klagomål på att jag aldrig uppdaterar bloggen nu för tiden (vilket jag visst gör, men det kanske bara känns så). Jag har då efterfrågat tips om ämnen som jag ska skriva om, men därom verkar ingen vilja bidra med några tips. Jag efterlyser därför ämnen/frågor som kan vara intressanta att ta upp, de kan vara hur kontroversiella eller vardagliga som helst. Inga frågor är för små eller stora att fråga. Så, välkomna att bidra med en förbättrad uppdatering av bloggen :)!

  1. #1 av sarah på 23 januari, 2013 - 22:19

    Hej jag har en liten fråga som jag hoppas på att du svarar, vad är skillnaderna mellan sunnah muslimer och shia muslimer?

  2. #2 av Mirre på 24 januari, 2013 - 08:18

    Eftersom du har en fantastisk ordförråd och en vacker talan undrar jag, vad du gör nu förtiden? Hur mår du?

  3. #3 av Mirre på 24 januari, 2013 - 08:21

    Glömde en fråga till, om du vill, skulle du kunna förklara vem alla människor är i islam, profeterna- jag har sett och läst mycket men människorna omkring profeten Muhammed, salallahu alehi selam’ de är så många och jag blir bara förvirrad.
    Med vänlig hälsning
    Mirjeta

  4. #4 av Amina på 24 januari, 2013 - 11:01

    Du kan hjälpa mig med en fråga:) Det är nämligen så att vi haft många i vår närhet som har gått bort:( Endast män! Vi sorgetiden har jag uppmärksammat något som jag fått funderingar över, det är att kvinnan (änkan) har en visst period som hon ska ”dra sig undan”, så som det står i Koranen. Pga. risken för att vara gravid osv. Men nu är det så att kvinnorna har mer tradition i sig än religion, enligt mig. Man får ej noppa ögonbrynen, man får absolut ej lämna sitt hem på 4 månader och 2 veckor, man får ej träffa någon man alls osv.
    Skriv gärna om detta…. Kram

  5. #5 av Din syster i Islam på 24 januari, 2013 - 15:49

    Kan du förklara vad Rut och Rot innebär? Tack!

  6. #6 av Lilja på 25 januari, 2013 - 03:45

    Salaam Alaikum
    Åh, va bra jag har i dagarna suttit och funderat på en fråga som är JÄTTEVIKTIGT för Shia men inte har du skrivit så mycket om det: nämligen Ghadir Khumm. HUR kommer det sig att det är där ni tror att Ali (as) blev Imam DÄR när Profeten (Saw) ju hade sin sista predikan inför ALLA muslimer i Mecka och varför han inte i så fall utsåg honom i Mecka när alla ändå var där. Var har du fått 120000 muslimer ifrån?? Verkar inte alls stämma och min bakgrund är http://www.schiiten.com/backup/AhlelBayt.com/www.ahlelbayt.com/articles/rebuttals/ghadir-khumm.html (artikeln är ganska lång och utförlig)
    //Lilja

  7. #7 av Zahra på 25 januari, 2013 - 23:04

    Jag vill att du skriver oftare om islam jag älskar din blogg och dina inlägg baraka allah fiki ❤

    • #8 av Marie på 25 januari, 2013 - 23:09

      Ja, Zahra, det var där jag ville ha lite tips: VAD, om islam t.ex, ska jag skriva om?! Jag tycker att jag har avhandlat det mesta nämligen….

  8. #9 av A på 27 januari, 2013 - 02:18

    Salaam! Skulle vara kul om du kunde skriva ett inlägg om hur man beter sig, är och gör som shia muslim. Jag har nyligen konverterat mig till muslim och anser shia vara den rätta vägen för mig, men är lite lost, vill inte klicka mig in på fel youtube klipp och lära mig fel saker etc.

    Om du redan har skrivit ett inlägg om just detta skulle det vara jätte snällt ifall du kunde skicka länken. Tack på förhand!

  9. #10 av Ella på 27 januari, 2013 - 20:31

    Salam Marie!

    Har två frågor 🙂

    1) Jag vet att zakat är obligatoriskt men är khoms också det (är shia), jag tror det är men är osäker?
    2) Vilka regler gäller egentligen när det är frågan om smink, får man ha smink eller inte och i så fall var går gränsen med för mycket smink?

    Ws

  10. #11 av zulqarnain på 28 januari, 2013 - 13:53

    Såg att du skrev att du är redovisnings konsult och min fråga till dig, har du läst marknadsföring 2 och extern redovisning? Har du dina anteckningar kvar? ifall du har de KAN jag få dina anteckningar 😀 håller på och läser det själv nu

    Vad kaxig jag känner mig nu 🙂

    • #12 av Marie på 28 januari, 2013 - 15:21

      Haha…! Javisst har jag läst det, men kan du tänka dig hur länge sen det var jag läste det..?! Minst 24 år sedan, och sista kompletterande utbildning var för 15 år sen…så, tyvärr, anteckningarna är sedan länge kasserade :)! Men jättekul att du läser just det. Jag känner själv att jag skulle behöva lite påbyggnad, men jag har inte tid just nu. Jag önskar dig i alla fall lycka till, och hoppas du lyckas bättre på annat håll, i jakten på anteckningar!

Kommentera

