Idag: världens största marsch mot förtryck

.

Om 16 miljoner människor hade marscherat någon annanstans i världen, oavsett anledning, så skulle det vara förstanyhet i varje nyhetssändning i åtminstone flera dagar, förmodligen veckor, efteråt. Särskilt om denna marsch var ett uttryck för protest mot något. Men inte ens en liten notis passerar i tidningar eller nyhetssändningar angående det ökande antal deltagare i den årliga marschen mot Karbala i Irak under Arbaeen (som markerar 40:e dagen efter Imam Husseins dödsdag). De marscherar till Imam Hussein och hans bror Abulfadel Al-Abbas (A), och skanderar slagord om lojalitet till Imam Hussein, stöd för islamisk enighet och mot förtryck och tyranni.

Miljontals besökare Imam Hussein (A) i Karbala idag för att återuppliva minnet av Ashura när Imam Hussein, hans hushåll, och vänner dog martyrdöden under Yazids armé i ett oerhört orättvis krig. 

Det är den största, årliga, tillställning som finns i världen. En tillställning vars antal deltagare ökar lavinartat varje år. Arbetet med organisationen och säkerheten kring denna marsch planeras långt i förväg och bör därför vara väl känt särskilt för amerikansk och europeisk militär och regeringar, och därför även utav världens nyhetsbyråer. Slutsumman av besökare, sedan Muharram månad fram tills idag, förväntas i år ligga på över 20 miljoner personer, varav hundratusentals kommer ifrån 62 länder, utöver Irak. Av dessa besökare har tusentals promenerat ända ifrån sina hemländer,  en del började alltså månader innan Arbaeen (som är idag) sin marsch mot Karbala, Irak.

Varför talas då inte mer i media om detta event? Alla dessa besökare som, trots dödshot, tar risken att delta i denna enorma marsch! Kan det vara så att man inte vill att världen ska lära känna Imam Hussein(A)? Vem han var, och vad han stod för? För han är inte bara en förebild för muslimer, utan för alla människor i världen, som kämpar emot förtryck, tyranni och för yttrandefrihet. I och för sig så förstår jag att man vill lägga locket på, särskilt i dessa dagar – då den s.k. ”arabiska våren” ännu är i färskt minne och man helst inte vill se fler länders folk gå ut på gatorna med syfte att välta sin egna förtryckare.

Kristna tjänstemän i Wasitregionen avbokade sitt jul och nyårfirandet på grund av att dessa högtider kolliderade med sorgehögtiden vid Imam Husseins Arbaeen.
Yousef Sirkoe, en kristen präst, sa: ”Vi vill skicka ett budskap till omvärlden att alla irakiska medborgare är en, det finns inga skillnader i religion eller lära.”
Han tillade att ”Vissa kristna familjer kommer att delta och stödja Imam Husseins processioner genom att tjäna de miljontals besökare som marscherar till Karbala.”

“Jag lärde mig från Husayn hur man kan vara förtryckt och bli en vinnare.”

/ Mahatma Ghandi

“Min tro är denna att Islam inte förlitade sig på användandet av svärdet av dess anhängare, men är resultate av den högsta uppoffringen som Husayn, den stora helgonlika personen stod för.”

/ Mahatma Ghandi

“Den bästa lärdomen som vi fick från tragedin i Karbala är att Husayn och hans kompanjoner var de trofasta troende som förlitade sig på Gud. De illustrerade att denna numeriska övermakt inte räknas när det kommer till sanning och falskhet. Husayns seger trots hans minoritet förundrar mig!”

/ Thomas Carlyle

“Imam Husayns uppoffring är inte begränsat till en nation eller ett land, utan det är det ärftliga tillståndet för hela mänsklighetens broderskap.”

/ Dr. Rajendra Prasad, Indiens första president

  1. #1 av Konvertiten J på 3 januari, 2013 - 10:37

    Salaam aleikum Marie!
    Inshallah detta nya året har börjat fint för er óch fortsätter att vara det inshallah!
    Jag har en fråga inte för att den handlar om marchen. Utan eftersom att jag ber och jag undrar ifall det är haram att be med nagelak? Har hört både ja och nej. jag är konverterad och har inte fått svar på de någon stans. Vet att du är shiah och jag sunni men det spelar väl ingen roll i denna frågan=)
    KRAM från konvertiten J!

    • #2 av Marie på 3 januari, 2013 - 13:00

      Salam Aleikum Konvertiten J:

      Det är tillåtet att be med nagellack. Men jag tror att folk som du frågar kanske blandar ihop fråga lite grann: man kan inte ha nagellack på sig när man tvättar wudho, för att naglarna räknas som ett område som måste täckas av vatten under wudho och har man nagellack på sig så skyddas nageln utav det och vattnet når inte nageln. Det är samma om man håller på och målar väggen: om man har målarfärg på handen måste all den färgen bort innan man tvättar wudho, annars gills den inte. Men idag är ju målarfärg ofta vattenbaserad, så det brukar inte vara större problem. Det är värre när de är naftabaserad.

      Vill man ha nagellack så kan man tvätta wudho, och sedan måla naglarna sedan be – medan du ännu har kvar din wudho. Det är därför de flesta bara använder nagellack under sin ”röda” vecka, för inte alla orkar med att ta bort nagellack flera ggr per dag, fast jag har insett att många yngre kvinnor orkar… 🙂

      • #3 av sava på 6 januari, 2013 - 18:58

        Salam

        Angående att göra wudu och det faktum att vattnet måste beröra det område man tvättar. Gäller samma sak för ghusl? Om ja, hur kommer det sig att enligt vissa shiitiska källor så är tattuering tillåtet med motivet att det endast inte får vara på ett ställe där man tvager sig (wudu då).

      • #4 av Marie på 6 januari, 2013 - 21:21

        De som menar att tatuering är haram, har inte wudhuns giltighet som grund för sin tolkning. Det är bara om det som täcker handen hindrar vatten ifrån att nå huden, eller naglarna, så som t.ex lack eller olja av något slag. Ren färg är godtagbart om det finns på huden när man gör wudhu. Vid tatuering så finns färgen inne i huden, den är integrerad i huden vilket gör att den inte hindrar vatten ifrån att nå huden. Detsamma gäller vid färgning med andra sätt som enbart innehåller färg, så som t.ex henna: henna, till skillnad från tatuering, ligger ännu mer nära översta hudlagret än tatueringsfärgen gör. Hur kan det komma sig att hennafärgning inte gör wudhu ogiltig, men att tatuering skulle göra det…?

  2. #5 av Din syster i Islam på 3 januari, 2013 - 19:30

    Wow! Tack för intressant nyhet! Fick gåshud…16 milj? mashaAllah…
    Kram

  3. #7 av Mirjeta på 3 januari, 2013 - 20:59

    Hallå Marie, jag har skrivit till din mail men inte fått svar tillbaka, var når man dig?
    Jag tycker oerhört mycket, mycket, mycket om din blogg, jag vaknar till den och avslutar kvällen med uppdatering, läran om islam finner jag mer intressant här än i skolböckerna, dessutom älskar jag dina ord – mashallah. Trevlig fortsatt kväll :)))))

    • #8 av Marie på 3 januari, 2013 - 22:08

      Tack kära Mirjeta. Jag har inte mottagit någon mail ifrån dig. Min mail är mammamaries@hotmail.se, jag ser fram emot ditt mail 🙂

  4. #9 av chaima på 6 januari, 2013 - 16:29

    salam marie.
    jag vet att du ar en svensk kvinna som har blivit muslim. men min fraga ar var det du som valde att bli shia muslim eller bara foljde du efter din man eftersom har ar shia kan jag tanka mej.
    och en till fraga, det ar haram inom islam att ha blilder pa profeten och profeterna, ingen vet hur dom sag ut bara allah, det ar haram att mala bilder pa alla profeterna, men varfor gor ni shia muslimer tavlor pa imam Ali, det ar inte tillatet. det ar iallafall vad jag har lart mej hela mitt liv, och nar shia muslimer slar sig sjavla blodiga for att visa sin sorg, det kan inte vara tillatet , det ar inte tillatet att skada sig kropp, precis som rokning inte anses bra inom islam, for att du skadar din kropp.

    Jag har alltid lart mej sa och hort pa detta satt, jag vet inte om jag har fel, men du kanske kan forklara for mej battre.

    Med vanlig halsning din syster i Islam Chaima

    • #10 av Marie på 6 januari, 2013 - 21:15

      Aleykum Salam Chaima,

      Jag blev muslim innan jag gifte mig och innan jag ens hade en tanke på att gifta mig med min man.

      Om man säger att de där bilderna på profeter och imamerna faktiskt är dom, så är det haram. Man säger att de ska föreställa den och den imamen t.ex. Det finns ju inga foton som du vet.
      Man har gjort bilder utav dom efter att ha läst hur folk har beskrivit hur de ser ut. Själv tycker jag att de är rätt så undermåliga, främst eftersom de alla ser exakt likadana ut! Man ser ju inte någon skillnad på om det ska föreställa den ena eller den imamen…

      Och nej, det är inte tillåtet att åsamka blodutgjutelse på kroppen, inte heller att ta självmord, som vissa sekter använder sig utav när de spränger sig själv i luften. Men folk gör som de vill med den saken och jag kan inte ansvara för varken det ena eller det andra….

  5. #11 av Nermin på 6 januari, 2013 - 18:38

    Du är riktigt grym min syster, i allt du säger , säger du med bevis och reflecteringar, däremot respekt och logik. MashAllah , må Gud hjälpa dig i det du gör, och inshAllah belöna dig och ge dig och din familj en good hälsa ya rabb!

    • #12 av Marie på 6 januari, 2013 - 21:24

      Tusen tack, Nermin, jag uppskattar dina ord: och jag önskar dig och det dina detsamma 🙂

  6. #13 av chaima på 8 januari, 2013 - 22:15

    okej tack for ditt svar.
    ta hand om dig och din familj.

    mvh chaima

  7. #14 av Irooni på 9 januari, 2013 - 22:03

    Salam,
    Jag kunde inte låta bli att läsa kommentarerna ovan och fick lust att ställa en följfråga ang bilder på t.ex Ali bin Abi Talib. Jag blir ju bara förvirrad av allt det där; å ena sidan säger du att det är haram att tro att det är Ali bin Abi Talib på en bild som föreställer en man med ”Imam Ali” påskrivet, å andra sidan försvarar du detta. Det är väl inte logiskt?
    Det är ju så, att alla bilder på Ali föreställer en och samma man. Talar inte om andra profeter nu.. Betonar detta igen: samma person – varje bild. Det vore ju rätt så konstigt, om man skulle se tusen bilder på samma man, vid namn Ali bin Abi Talib, och tro annat än att mannen på bilden heter och är Ali bin Abi Talib – eller?

Kommentera

