The worlds No.1

Amerikaner anser sig ju vara bäst i världen, det vet vi ju. Och det finns många som håller med dom. Nu har vi äntligen fått lite statistik också, som visar att de har rätt! Men vad de är bäst i världen på kanske är annat än vad de hoppades…

 

  1. #1 av Ella på 29 december, 2012 - 17:26

    Selam Marie!

    Jag kom över denna text som jag fann intressant, stämmer verkligen denna text? är det verkligen så shiamuslimer ser på imamerna att dem kan se vad som hänt och vad som skall ske?

    Det finns en väsentlig skillnad mellan shia och sunni när det gäller shia-muslimernas syn på sina forna imamer. Islam säger att Gud ensam styr över världen och att det är Han som ensam kan se in i den värld som är dold för människan:

    ” Gud säger: Säg: ”Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om det som är dolt för människor – [ingen har denna kunskap] utom Gud.” Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt liv. [Koranen 27:65] .

    I auktoritativa shiatexter sägs emellertid:
    ” Imamerna har kunskap om allt som har skett i det förflutna och om allt som kommer att ske i framtiden, och ingenting är dolt för dem. [al-Kulaini, al-Kaafi, s. 260]’.

    WS

    • #2 av Marie på 29 december, 2012 - 18:28

      Det är inget konstigt alls med det. Hur kunde Profeten berätta om saker som hänt i det förflutna, och om saker som ska hända i framtiden – eller om sådant som har hänt, under hans livstid, fast på en helt annan plats i världen, men han berättade om det för sitt folk samma dag? Självklart genom att Gud lärt honom. Gud, Den Allvetande, är den som känner allt som är dolt, och ingen annan kan känna till detta – om inte Gud Själv avslöjar för en person det som är dolt. Imamerna känner absolut inte till något som är dolt, av sig själva – bara sånt som Gud har avslöjat för dom. Precis som det också står i Koranen:
      ” …[Genom att ge honom kunskap] upphöjer Vi den Vi vill till en högre rang; men över alla som äger kunskap står En som äger all kunskap.” [12:76]

  2. #3 av Ella på 29 december, 2012 - 18:42

    Ok, då förstår jag lite mer känns lite förvirrande när man ser bara dessa två stycken text utan något mer(förklaring). Har du någonsin tänk att du kanske valde ”fel” inriktning då ”endast” 10% är shia och 90% sunni? Man får ofta höra ” ja om shia va rätt väg, hur kommer det sig att så få är shia muslimer” osv.

    Ws

    • #4 av Marie på 29 december, 2012 - 19:14

      Nej inte alls.

      Eftersom människor, i allmänhet, är benägna att böja sig för tryck – särskilt för förtryck – så blev det så, i början efter Profetens död, att folk ( i alla fall offentligt) godkände de som utsåg sig själva som ledare. Eftersom ledarna sedan bedrev förföljelse utav Imam Alis och imamernas anhängare så vågade folk inte säga annat än att de följer kaliferna. Det har ju bedrivits mass-slakt och förföljelse utav shiamuslimer under århundraden ända tills idag. Idag är det inte bara sunnimuslimska kalifer som jagar shiamuslimer, utan idag har även övriga stormakter sällat sig till jakten, som kallar shiaorienterade länder, partier och organisationer för ”terrorister”. De kallar oss för ”terrorister” medan sunniwahaberna kallar oss för ”Kafir”.

      Idag finns på ett ungefär 1,5 miljarder muslimer i världen, av dessa är ca 400 miljoner shiamuslimer. Resten kallar sig för sunnimuslimer. Dessa sunnimuslimer har 4 stora skolor. Om man delar resterande muslimer i dessa 4 skolor i lika stora delar så har varje sunniskola ca 275 miljoner anhängare. Fast dessa skolor är dessutom uppdelade massor av mindre grupperingar – av vilka wahabismen är en, som är en gruppering som de flesta sunnimuslimer inte gärna vill kännas vid. Dessa 4 stora huvudgrupper har sådana meningsskiljaktigheter att de har krigat och dödat varandra i tusental under årens lopp.

      Så om du ser till det stora hela så är ändå shia-muslimerna den större enhetliga gruppen muslimer. De som kör med det argumentat anser det alltså viktigt att välja religion efter antalet anhängare; då borde man inte välja islam över huvud taget – kristendomen har idag störst antal anhängare. Varför väljer dom inte den då?

      Själv använder jag huvudet, och därför har jag valt islam. Och därför har jag valt att följa Profeten Muhammed som sa:

      ”Guds Sändebud sade: ”Jag lämnar till er två dyrbara och tunga symboler att om ni följer dem båda skall ni inte gå vilse efter mig. De är Allahs Bok och min avkomma, alltså min Ahl al-Bayt. Den Barmhärtige har informerat mig att dessa två inte ska separera från varandra tills de kommer till mig vid poolen (i Paradiset).”

      Sunni referenser:

      Sahih al-Tirmidhi, v5, pp 662-663,328, report of 30+ companions, with reference to several chains of transmitters.
      al-Mustadrak, by al-Hakim, Chapter of ”Understanding (the virtues) of Companions, v3, pp 109,110,148,533 who wrote this tradition is authentic (Sahih) based on the criteria of the two Shaikhs (al-Bukhari and Muslim).

      Du kan läsa om de olika inriktningarna lite mer här:
      https://mammamaries.wordpress.com/2010/11/27/svar-angaende-sunni-shia/

  3. #5 av Ella på 29 december, 2012 - 19:41

    Jag är själv född till sunni muslim såsom många andra, men för mig har alltid shia islam låtit vettigare. Men man blir attackerad om man säger att man är shia muslim eller så ska man känna skam över det, förstår inte varför.

    Har även hört att när man går på Hajj att det är folk som ”ser ner på en” och att man nästan inte är välkommen dit utan oftast går i grupper, har du varit på hajj? Känner du någon som varit(shia muslim) där och upplevt sig kränkt?

    Ws

    • #6 av Marie på 29 december, 2012 - 19:56

      Ja, jag har varit på Hajj och de är vansinniga. Men det är de där wahaberna som regerar där som nyper i en hela tiden. De går igenom alla väskor och muddrar en vart man än går. Och ser de en duaa-bok, som shia använder (eller bara tror är från shia) så konfiskerar de den! Vad är det för kriminellt i en bönebok?! Var ligger logiken i det? De såg min svenska pocket-koran i väskan och hoppade genast på den och skulle ta den för de trodde att det var en bönebok som tillhör shia. En vän som åkte dit blev ifråntagen mafatih al jinan av en sån där tull-muddrare, som kastade boken på golvet och stampade på den!!! Hon sa att Guds namn finns i boken, vad gör du!!?

      De är HEEELT galna alltså, och de är de där wahaberna som hela västvärlden kramar varje dag. Jag tror säkert att även sunnimuslimer (som inte är wahab) råkar ut för dom där idioterna på ett eller annat sätt…skulle inte förvåna mig det minsta.

      Är du den enda i familjen som övergått till shia-islam? Om inte, vad säger din familj om det? Och vad var det som du tyckte lät vettigare inom shia än inom sunni? Skulle vara intressant att veta :)!

  4. #7 av Ella på 29 december, 2012 - 20:15

    Jag kommer ursprungligen från Bosnien och där är inte islam något folk följer utan något dem bara föds till(muslimer). Under kriget i Bosnien så var min morfar en stolt muslim som ville att alla skulle veta hur fantastisk islam är. Men då det va krig serber(kristna) mot muslimer så var detta inte välkommet och man skulle skämmas och gömma att man va muslim, men min morfar vägrade detta och fick därför fängelse i 7 år.

    När vi väl kom till Sverige var jag 3 år och mina föräldrar var inte praktiserande överhuvudtaget då dem levt i krig där islam va något man skule gömma och skämmas över så att man inte blir dödad. Men jag va dock envis som min morfar och tyckte om att umgicks med honom som liten och vi va ofta på besök i Bosnien. När jag va 7 år börja jag gå i moskè och praktisera min religion, men eftersom mina föräldrar inte va praktiserade så hade jag ingen att vända mig till utan började läsa mycket själv.

    I äldre runt 21-22 års ålder (är nu 24) började jag ifrågasätta mycket som jag läste och förstod inte vissa grejer, under den tiden lärde jag känna en shia muslim som förklarade det jag tvekade över (såsom vad profeten sade efter sin död, vem som skulle efterträda mm.) Här fick jag svaren och kände att det va rätt för mig. Mina föräldrar/familj är ju inte praktiserade i dag heller så för dem kvittade det, men när jag tala med dem om min syn när det gäller islam och om Imam Ali så tycker även dem att det låter vettigt. Men oftast är det jobbigt att inte ha någon att tala med och då ränner jag runt på bloggar som stöd och frågor så att jag får bättre kunskap.

    Ja det va lite om min historia 🙂

    Ws

    • #8 av Marie på 29 december, 2012 - 20:28

      Jättefin historia! Du är som en konvertit, kan man säga. Det är många konvertiter som får en insikt genom att läsa om islam, men har ingen att fråga. Du har gått samma väg som många av dom gjort. Du har tänkt själv och funderat kring de steg du tagit, vilket är något som ger en styrka. Jag kände precis som du att det fanns vissa saker som jag inte tyckte stämde, men fick svar genom shia. Särskilt det där med ledarskap, som ju är en mycket viktig fråga. Men det är skönt höra att du i alla fall har stöd ifrån familjen. InshaAllah att DU är den som visar dom vägen, vilken större välsignelse kan en förälder få än att få ett barn som visar dem vägen till Gud? Jag hoppas att de en dag inser vilken klok dotter de har, och även de börjar praktisera sin religion. 🙂

  5. #9 av Ella på 29 december, 2012 - 20:41

    Inshallah, jag hjälper dem om dem vill, jag har lärt dem suror som dem önskat att lära sig, gör mitt bästa. Men denna värld vi lever i idag är full av dåliga saker, saker som gör att man glömmer sin tro.
    Ibland då man diskuterar med någon som är ”muslim” så är dem det enbart på namnet men inte handlingarna, dem dricker,är otrogna, ber inte osv.

    Jag är dock svag när det gäller hijab, jag vill gärna men man hör oftast från familj och släkt att ” ja men det behövs inte, tron sitter i hjärtat”. Men jag anser själv att det är obligatoriskt såsom bön är, man ber ju inte utan hijab och om man säger till någon ta av dig din hijab och be så säger dem såklart nej är du dum i huvudet Gud ser mig, så Gud ser dig enbart när du ber? När man säger ta på dig hijab på ”heltid” så säger dem nej, det är inte obligatoriskt, vi lever i Sverige bla bla bla, ja du förstår. Så mycket dubbelmoral föregår.

    Känner så många som tar på sig hijab och efter ett tag tar av sig, för dem tycker dem är fula, får inte jobb, ingen man, är svaga i sin tro osv. Men inshallah så kommer det snart, vill verkligen men är en person som tänker för mycket det är mitt problem. Tänker kommer jag få jobb, kommer jag bli utstött, kommer folk kränka mig osv. Men inshallah så glömmer jag allt detta och följer Guds vilja.

    • #10 av Marie på 29 december, 2012 - 22:37

      Det är inget fel på tänka mycket, tvärtom är det bra. Jag tror bara att du är rädd för att ta på dig slöjan och sedan finna att du ångrar dig av en eller annan anledning. Du är rädd för det eftersom du själv inte gillar att se andra ta av och på sin slöjan, velar fram och tillbaks liksom, och du vill inte vara en av ”dom”. Jag tror att du vill ta ett beslut och gå med det resten av livet, jag är själv av samma åsikt.

      Är du rädd att inte få en man, om du har slöjan? Rädd att inte få det jobb du vill ha? Rädd att bli utstött? Jag kan säga dig att den man du gifter dig med, som inte hade valt dig om du haft slöja på dig – den mannen kommer du inte att vara nöjd med tillslut i alla fall för han har inte samma värderingar som du har.

      Om du går på arbetsintervju (med slöja) och inte får jobbet, så behöver inte det bero på slöjan. Och OM det skulle göra det, så lovar jag att den arbetsplatsen hade varit hemsk att jobba på en längre tid hur som helst – förmodligen hade atmosfären där varit outhärdlig med lågt i tak… Vad är du rädd att bli utstött ifrån? Vilka sammanhang är det som du värderar så högt, att du är rädd att bli utstött ifrån dom? De vänner du har, som är dina riktiga vänner, de kommer att vara kvar. Din familj och släkt är väl kvar. Sen kommer du även att hitta andra, nya, sammanhang där du kommer att bli uppskattad och älskad i.

      Du kommer absolut inte att bli utstött ur samhället, de flesta människor är precis som du. De flesta är inte rasister eller rider på sina förutfattade meningar. Om du bara är dig själv i alla sammanhang, så kommer livet att öppnas för dig precis på det sätt som du öppnar dig för livet. Om du känner att en dörr stängs(t.ex du inte fick jobbet) så kommer det att öppnas flera andra. Varför inte skapa egna förutsättningar att skapa jobb, och själv anställa? När dörrar stängs framför en, det är då man ska höja blicken lite mer, då avslöjas ofta nya vägar man kan ta som man tidigare inte sett.

      Jag har aldrig skyllt några motgångar på min slöja. Jag har fått jobb, och nekats jobb, vid båda situationerna har jag aldrig funderat kring om slöjan har varit orsaken bakom. För om du skyller nekandet av jobbet på slöjan – då måste du ju använda samma logik vid de tillfällen som du faktiskt FÅR jobben! Och då hör man ju hur dumt det låter. ”Jag fick jobbet pga slöjan!”…. nåja, visst finns det gånger då man nekats pga slöjan, men jag har aldrig sett det så ändå. Tillslut har jag ändå fått fantastiska jobb, och i efterhand har jag insett att jag slapp undan en massa skit då jag slapp jobba på en viss arbetsplats där jag blivit nekad jobb.

      Och de sammanhang du är rädd att bli utesluten ur, de kanske inte är särskilt bra för dig ändå? Oavsett om man tror på Gud eller något annat, så har man en inre kompass över vart man vill nå i livet, och om du räds över vad andra tycker om det du gör så kommer du att vakna upp en dag och inse att du låtit andra människor styra ditt liv. Och de flesta av dessa ”andra människor” kan ha passerat din revy, och lämnat den, för länge sedan. Och ändå har de fått vara del i stora beslut i ditt liv, kanske för att deras åsikter och vad de tycker om dig varit viktig just då, viktigare än din egna åsikt och önskan.

      Sen ändrar sig livet hela tiden. Så som ditt liv ser ut idag, så kommer det inte att se ut om ett år t.ex. Tänk tillbaks ett eller två år i ditt liv, och jämför med den plats du är NU i livet. Då inser du hur snabbt livet förändras, och livet är i konstant rörelse och förändringar. Till och med kort -och långsiktiga mål ändras livet igenom. Ens vänkrets förändras, familjekonstellationen ändrar sig, liksom ens inre liv. Det enda som är beständigt i livet är Gud. Om man tror på Honom. Och förstås en själv. Därför ska du göra val som gör att du själv är nöjd, med dig själv. Då följer allt annat med, automatiskt, som t.ex acceptans från omgivningen, en make med samma värderingar som du har, ett arbete som du trivs med osv…

      Så gör de vägval som du själv önskar och förneka inte dig själv på grund av andra. Välj att vara en fri människa istället för att frivilligt vara fånge i andras åsikter.
      Wa Salam, och good luck :)!

  6. #11 av Ella på 29 december, 2012 - 23:06

    Underbart skrivet Mashallah, inshallah så följer jag mina önskningar fullt ut och gör mig själv lycklig och struntar i andra, för ingen av oss vet när våra liv tar slut förutom Gud. Så inshallah sker en förändring snart, innan det kanske är försent.

    Tusen tack för att du svarar, du är en av få människor som jag kan tala med trots att jag inte känner dig privat ❤

    Wa Salam underbara Marie!

  7. #12 av savaism på 1 januari, 2013 - 23:09

    Salam (Till både Marie och Ella)

    Ursäkta att jag bara traskar in i er diskussion, men jag kunde inte låta bli att läsa era kommentarer, det är mycket intressant. Som väldigt mycket på Maries blogg.

    Jag har alltid varit extremt nyfiken på olika grenar inom islam, och nu även andra religioner. Skulle vara intressant att plugga teologi i framtiden inshAllah..

    Blev lite nyfiken av ditt svar till Ella gällande imamernas påstådda kunskap och vetskap. Är så nyfiken på detta, vill ifrågasätta så mycket och ställa så många frågor utan att vara respektlös, så jag hoppas att ingen tar åt sig nu…

    Skulle du Marie, med tanke på din kommentar vilja säga att imamerna faktiskt har en kunskap om allt som skett och allt som kommer att ske? Vi människor har blivit informerade om många profetior och kännetecken på att domedagen är nära, och därmed vet vi med säkerhet att vissa saker kommer att ske, men inte är vi allvetande för det? Och det du skrev om profeten Mohammed (saw) stämmer, han kände till mycket som vi inte kan/kunde förutspå, men han var knappast allvetande?

    Mohammed (saw) hade ju även den kunskapen via Allah, som du sa. Han fick ju uppenbarelser, han var ju en profet. Men det kan väl man inte säga om imamerna? Jag är medveten om att det finns mycket kunskap som vi kan ta del av som kommer från Allah, men för den sakens skull är vi (och imamerna) inte allvetande. Eller?

    • #13 av Marie på 2 januari, 2013 - 16:28

      Savaism: Det är verkligen inte respektlöst att ställa frågor om detta! Alla frågor välkomnas hjärtligt. Hur ska man få kunskap om man inte får ställa frågor?

      Ingen är allvetande, bara Gud. Ett av Hans namn är också Den Allvetande, och ingen annan har detta epitet. Profeterna känner bara till sånt som Gud avslöjar för dom, likaså Imamerna. I jämförelse med de utvalda imamerna så vet vi, vanliga, ingenting. Vi känner inte till det fördolda, profeter och imamer kan veta om dessa, bara genom Guds försorg. Lite förklaring om imamatet kan du få här nedan, så kanske du förstår:

      2:124] وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
      [2:124] Och [minns att] Abraham sattes på prov av sin Herre och [att han] fullgjorde alla Hans befallningar. [Gud] sade: “Jag skall göra dig till ett föredöme för människorna[en Imam].” Abraham frågade: “Och mina efterkommande?” [Gud] svarade: “Mitt löfte omfattar inte syndarna.”

      Efter att Allah den Allsmäktige skickat sin sista Profet och sigill, Profeten Mohammed(S) så lade han efter honom tolv st Imamer, som ledare över det islamiska samfundet. Dessa ledare fick helt enkelt uppgiften att skydda islam från korruption och fördärv och hade dessutom uppgiften att vägleda det muslimska samfundet. Dessa ledare hade samma egenskaper som Profeter. De var de mest kunniga i sin tid, de var utvalda av Gud, de var felfria samt att de kunde göra mirakel. Alla dessa 12 ledare valdes helt enkelt av Allah och inte av Profeten(S). Vid Profetens sista pilgrimsfärd till Mecka och vid en plats vid namnet Ghadir Khom kompletterades islam då det var då som det islamiska ledarskapet då Guds sändebud, Profeten Mohammed(S) utnämnde Imam Ali(A) som efterträdare och ledare efter honom (på uppmaning av Gud). Koranen och Profeten(S) hade vid tidigare händelser betonat det islamiska ledarskapet och vikten av det. Till den grad att den som avstår från det blir vilseledd i sin väg mot Allah!

      Inom Jafariya skolan, som är grunden till alla islamiska rättskolor, så tror man på att ranken av en person som är Imam är högre än ranken av Profetskap. Vad baseras detta påstående på, som avvisas av vissa muslimer?

      Jo, den inledande versen som reciterades här i början är faktiskt ett starkt bevis för de sanningssökande. Efter flera år av tuffa gudomliga prövningar och svårigheter så säger denna vers att Allah! valt att upphöja Profeten Abraham till ranken av Imam (I den svenska översättningen har de dock översatt ”imama” som ”ett föredöme för människorna”, vilket visserligen också är precis det som imamens uppgift är). Efter att Profeten Abraham fullgjordt alla prövningar och klarade dessa så säger Allah: Jag skall göra dig till en Imam över människorna. SubhanAllah. Lägg märke att Abraham, monoteismens grundare, är en av de största Profeterna.

      Men då undrar du varför Imamat är högre än Nubuwat, låt mig citera Ayatollah Makarem Shirazi i hans bok Imamat:

      ”Alltså har ‘vägledning’ två innebörder. Profeters ansvar och åliggande är vägledning med betydelsen att utpeka och visa vägen men imamens ansvar är att även se till att skaffa redskapen som behövs för att nå målet; är då inte imamens position och medföljande ansvar högre och större?”

      Att hålla människorna i handen och genom yttre och inre styre, yttre och inre Welayah (förmyndarskap), vägleda folk ända till målet. Detta är egenskapen av Imamat som är högre än profetskap. Islams profet var både Profet och Imam, Abraham (A) likaså; Amir al-mo’menin Ali (A) var Imam, men inte profet. Att vi påstår och anser ställningen av Imamat vara högre än profetskap är i detta anseende och med denna betydelse; i samma grad som att vägleda och se till att nå målet är högre än att endast visa vägen. I lika grad är Imamat och Welayah högre än profetskap och gudomligt budbärande. Dock hade många profeter nått båda ställningarna.

      En Imam förutom att han vägleder så förbereder han redskapen för människorna, för att de skall nå målet och nå en högre insikt och marifa. Imamen lägger upp dessa redskap och tar dig i handen för att du så småningom skall vägledas samt att han kommer vara ditt stöd i din väg mot Perfektion, mot Gud! Utan Imamat hade islam inte varit den islam som vi ser idagsläget. Utan Imamat hade islam varit korrupt och Koranen skulle vara förändrat, vi skulle likt kristna ha en år 2009 version av Koranen som det senaste testamentet. Profeten(S) sunnah skulle förvanskats helt. Imamat har egentligen varit, och är, islams sköld.

      Genom Imamernas uppoffring och kämpanden etablerades och fastställdes islams grunder och fick ett riktigt fäste. Annars kan ni själva läsa hur islam efter Profeten Mohammed(S) nådde en sådan nivå av korruption att de islamiska så kallade kulafa (ledare) introducerade massvis med påhitt under islams och Profetens namn, Hycklare och förbannade personer som Guds Profet förbannat fick höguppsatta positioner inom det islamiska riket. Under den Ummayadiska dynastin nådde islam till ett så lågt vattenmärke att en av ummayadiska kaliferna, som är representat för islams ansikte, kom till bönen full och bad morgonen bönen – istället för 2 roka (enheter) bad han 11 roka! I vissa återberättelser gjorde vissa kalifer fredagsbönen på en onsdag, och muslimerna vad gjorde dem? Jo, de var som får, som Muwiya kallade dem! De bara följde. Fabricerade hadither om Profeten vara enorm mycket bland annat att man inte får ifrågasätta en kalif, även om han var förtryckare! Och ändå har profeters huvudsakliga Gudomliga uppgift varit att ge folket modet att slå sig fri ifrån korrupta ledares förtryck.

      Ett något mastigt svar kanske, men ibland måste man bara … 🙂

  8. #14 av Maria på 9 januari, 2013 - 13:01

    Salam Aleikum!

    Jag bara undrade vilken källa du har fått bilden från? 🙂

    Mvh Maria

Kommentera

