Om alla förstod en kvinnas verkliga status inom islam….

Jag kom ihåg i början, efter att jag konverterat till islam, umgicks jag lite då och då med en kvinna som sa att hon varje dag önskade att hon skulle vakna nästa dag och vara en man! Jag fattade ingenting?! Vad menade hon egentligen? Jag menar hon är ju muslim och jag VET ju hur stor kvinnan är inom islam. Detta var ju en av dörrarna som öppnade mina ögon för religionen i början. Hur kunde HON, som ju är FÖDD muslim, vilja vara man och samtidigt muslim?!?!! Jag minns att jag funderade en hel del kring detta – lite naiv som man kanske är ibland.

För enligt den information jag hade tagit till mig så hade män en enorm börda att bära, inom islam, i jämförelse med kvinnor. Ja, tillsynes i alla fall…. det beror förstås hur man ser på saken. Men att män bär ansvaret för all hushållsgöra, alla ekonomiska utgifter och brödfödan och till och med att ta hand om sina barn – samtidigt som han måste betala ett underhåll till sin fru….det tycker jag, personligen, känns som ett stort och tungt ansvar. Visserligen är detta mannens ansvar, vilket det finns stora orsaker bakom – men det ligger även en stor belöning i att hans fru honom genom att avlasta honom delar av bördan. Det är ju ett givet inom ett förhållande.

Jag har ju genom årens lopp släppt den där naiva synen: tron att bara för att det ÄR så inom islam, så betyder ju inte det att folk följer Guds budord. Faktum är att allt för få gör det. Jag har insett att det finns lika många män inom den islamiska ummahn som misshandlar sina fruar, som det finns inom det svenska samhället. Trots att det finns lagar om straff för sådant i Sverige, så hindrar inte det folk att puckla på sina kvinnor, och detsamma gäller inom islam.

De svenska lagarna tycker jag dock är rätt så tandlösa och klena när det gäller detta brott (kanske en straffutdelning på sin höjd 2 år?), men Guds lagar har betydligt strängare straff – ett här i detta liv, och ett i nästa. Jag kan för mitt liv inte förstå hur, till synes, religiösa män kan ta till misshandel mot sin fru när man ju är övertygad om Guds existens, och därmed konsekvensen av att bryta emot Guds lagar. Men, men… när ska man förstå sig på hur män tänker egentligen?

Men nu är ju också fallet som så att jag märkt att det inte finns någon tradition inom den ”traditionella” Ummahn att upplysa kvinnor om deras rättigheter inom islam. Och tyvärr så finns inte heller någon sådan tradition att upplysa pojkar och män om deras lagenliga skyldigheter inom islam…. om det fanns en sådan tradition så tror jag att de äktenskapliga förhållandena skulle se lite annorlunda ut inom den islamiska Ummahn. Men vi får väl lägga all vår hopp till denna, och framtida, generationer att försöka föra vidare en sådan utbildande tradition. För idag råder helt motsatt förhållande när en man och en kvinna ska gifta sig. Kvinnan göres väldigt ofta införstådd med att hon har en massa plikter, och mannen upplyses om alla hans ”rättigheter” (vilket alltför ofta innehåller information om hans blivande frus skyldigheter gentemot honom).

Jag kom att tänka på allt detta när jag såg nedanstående lilla bild:

  1. #1 av N på 16 december, 2012 - 00:27

    Salaam Marie,vet inte om det är problem på din blogg eller min dator men jag kommer inte in på din blogg via datorn. Visar någon virusgrej..

  2. #3 av Ella på 16 december, 2012 - 00:39

    Selam Marie!

    Idag var jag i en konveration med en atheist som gjorde mig helt vansinnig. När jag sa exempelvis att i koranen står det hur fostret skapades så ger han ett motsvar genom att säga ja men en människa kan öppna kvinnan och se hur allt ser ut :-S. Har du haft många diskussioner med atheister och hur gick det till slut?

    • #4 av Marie på 16 december, 2012 - 11:10

      Ella, ja jag har haft massor! En ateist är en stängd person som inte egentligen är intresserad utav att diskutera för att vidga sina vyer – de vill bara ha ”rätt” så att säga. Ibland vill man bara fråga en person om saker för att veta hur en annan tänker, man skiljs åt ungefär med ett ”Aha, det var ett intressant sätt att se på saken!”, men någon sådan hållning har sällan ateister. Träffar du på en sån så är han/hon förmodligen inte riktigt ateist heller :)! För deras hjärnorn är stängda till 100%.

      Nu till frågan som ni dryftade i er konversation. Det är sådär de svarar. Bara för att han är ateist så är han inte per automatik bevandrad inom vetenskapen. Om han vore det så skulle han ha vetat att även om man på den tiden hade dissekerat kvinnofolk i massor, i precis det fosterstadie som nämns i Koranen, så hade man inte funnit det som står i Koranen. Eftersom det som sker i det specifika stadiet när fostrets ben bekläds med kött, är så litet syns det inte med blotta ögat!

      Faktum är att inte förrän fram tills för ca 25-30 år sedan har man kunnat komma fram till den upptäckt som nämns i Koranen, och det enbart med hjälp utav Koranen. Professor Keith Moore, en amerikansk professor som skrivit bok om klinisk anatomi, har ägnat hela sitt liv åt detta ämne. Enda sak som han inte kunde förstå det var hur fostrets olika stadier gick. Han hamnade i Saudiarabien på en konferens och ramlade då över vissa verser i Koranen som innehöll information om precis det som han studerat i hela sitt liv. Gud säger ju i Koranen att vi ska fråga experterna om vi är osäkra på om vissa saker i Koranen stämmer. Så någon framställde frågan för Prof. Keith Moore, som läste versen ur Koranen och som sen blev arg och irriterad över folks fräckhet att tillverka falska Koraner bara för att försöka lura över folk till islam. Han menade att de verser han fick läsa i den koran som presenterades, inte på några som helst villkor kunde befinna sig i den äkta Koranen. Han avfärdade det helt och hållet.

      Du kan se vad han förklarar om detta efter att han själv har studerat verserna mer.

      Ännu en Professor som gått samma väg:

  3. #5 av sava på 16 december, 2012 - 01:00

    På tal om att upplysa kvinnor (och män) om kvinnors rättigheter inom ummahn, jag såg en jättebra föreläsning om just detta idag!http://m.youtube.com/watch?sns=fb&v=fZG6ibK8mwo&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DfZG6ibK8mwo%26sns%3Dfb&gl=SE

    • #6 av Marie på 16 december, 2012 - 10:27

      Tack för tipset, Sava 🙂

  4. #7 av Ella på 16 december, 2012 - 14:28

    Känns bara som om det inte ens går att prata med ateister, dem vill ju inte lyssna utan förtränger sanningen med olika teorier. Vilka är dem vanligaste frågorna som ateister har ställt dig och hur har du besvarat dem?

    Ws

    • #8 av Marie på 16 december, 2012 - 17:16

      Du ska inte bekymra dig om de som kallar sig för ateister. De är egentligen troende längst inne, de vill bara ha sk ”bevis” och försöker locka fram dessa bevis ifrån dig genom att ifrågasätta allt du tror på. Om du då inte är påläst så kan det bli lite knepigt att svara alla gånger. För deras utgångspunkt är att vara emot allt – de säger nej till alla bevis du lägger fram. Och det är alltid lätt att vara kritisk till andra, att säga nej och vara den som inte accepterar. Om man ber dom gå i bevisning om deras teser så lyckas dom inte särskilt bra, kommer du att upptäcka efter ett tag. Om du bara läser på så kommer du att kunna ”bevisa” Guds existens, men de kommer ändå inte att acceptera det. Lägg inte alltför mycket energi på dom. Lägg energisn på att svara folk som verkligen är genuint intresserad utav Gud och islam. Och sen så ska du inte gå in för att försöka ”frälsa” folk, sånt är inte nödvändigt. Men svara på frågor, det är helt okej, men tro inte att folk blir övertygade bara för att du ger dom dina bästa argument 🙂

      • #9 av Ella på 16 december, 2012 - 17:50

        Jag kan inte mer än hålla med, det är nog slöseri med tid att diskutera med en ateist. Vilka sidor och böcker kan du rekommendera som är bra och som hjälper en att få en bättre inblick i islam?

        Ws

      • #10 av Marie på 16 december, 2012 - 21:06

        Jag rekommenderar att läsa allt som du själv är intresserad utav. Om du känner till mycket om medicin, så kommer du att se att du kommer att ha än mer förståelse för Koranen och Islam. Likadant med vilket ämne du än tar upp läsning inom: pedagogik, psykologi, geologi, kemi, astronomi, fysik…mm. Jag lovar dig att ju mer jag har fördjupat mig i något ämne, desto närmare känner jag mig Gud, och jag får större förståelse utav Koranen när jag läser den. Därför har jag genom årens lopp då och då fördjupat mig inom vissa ämnen. Till och med en fördjupat studie utav Bibeln har gett mig större förståelse utav Koranen, och jag kände mig närmare islam än någonsin efter att ha gjort det.

        Och anledningen varför det är så är för att Gud är den som har grundat ALLA vetenskaper, därför: ju mer du känner till om en vetenskap – desto mer känner du Gud.

  5. #11 av Ella på 16 december, 2012 - 21:33

    Jag ska försöka göra så och hoppas på det bästa, känns bara lite vilseledande att man hittar olika information på vissa hemsidor. Jag tycker att du är oerhört påläst och mycket duktig i att förklara och hjälpa till mashallah.

    Ws

    • #12 av Marie på 16 december, 2012 - 21:47

      Det är bra att använda sig utav information som finns därute, men man ska läsa den och sen ta reda på om informationen är korrekt. Information på nätet ger, för mig, bara uppslag över sånt man kan tänka på, sånt man kan undersöka vidare, tips på sånt som man ev kan fördjupa sig i vid något tillfälle. Man ska inte svälja allt med hull och hår, för det är ju inte sant bara för att det står på nätet. Jag är inte ”oerhört påläst” på något sätt. Men jag försöker att hålla mig underrättad, för min egen skull. Sånt som du själv har frågor om, inom islam, det är såna frågor som du ska ta reda på HELA svaret om. För det är precis dom sakerna som även andra är intresserad utav att fråga om, så du kommer att få frågor om det förr eller senare. Och ju mer du själv känner dig trygg i att svara, desto starkare kommer du själv att bli i din tro. 🙂
      Så jag önskar dig lycka till och ta nu upp en bok, i vilket ämne som helst, och bara läs och läs…

Kommentera

