En ovanlig gastronomisk upplevelse

Vilken performance alltså! Har ni någonsin pendlat till jobbet med tåg/tunnelbana nångång? Det har jag, under flera år, dagligen. TÄNK om man hade fått en sån här upplevelse – en enda morgon, det minnet hade man kunnat leva på länge 🙂

.

  1. #1 av Milad på 9 december, 2012 - 20:25

    Salamu alaykum syster,
    Jag har en fråga som jag tänkte att du kanske kan svara på. Det kanske inte är det lämpligaste stället att ställa frågan, som en kommentar, men visste inte hur jag annars kunde nå dig.
    Jag och en kompis vi gör ett projektarbete med välgörenhetssyfte. Projektet är att vi ska åka ner till Tanzania för att få en bild av deras verklighet samt se hur mycket det egentligen krävs för att göra en skillnad, samtidigt så kommer vi att bidra med lite ekonomisk hjälp när vi är i landet. För att fullgöra projektet har vi bl.a. fixat fotbollsturnering för att samla in pengar till resa och dylik och de pengar som blir över går till välgörenhet.

    För att medverka i fotbollsturneringen så betalar man 2000 kr per lag på max tio personer( vi har räknat med 32 lag), och vinnarlaget får en summa pengar som vinst. Vi har räknat med att vi ska gå plus lite på turneringen så att det täcker resan och att det blir lite över som vi kan bidra med på våran resa. Nu till min fråga: är det harram att göra en turnering såsom jag har beskrivit för ett projektarbete? Blir det ocker? Notera att vinsten inte är ämnat att hamna i egen ficka.

    Tacksam för svar

    MVH, Milad

    • #2 av Marie på 9 december, 2012 - 22:12

      Aleykum salam,
      Det är en intressant fråga du ställer, och rent spontant ser jag inte på vilket sätt denna turnering, och syftet med den, skulle vara haram, och kunna likställas med ocker. Däremot är jag ingen faqih, och jag tycker att du bör ställa frågan till en sådan: en expert på rättsvetenskapliga principer inom islam alltså (Fiqh), om du vill bli helt säker.

      Du kommer att vara helt rak, gentemot de som deltar, med syftet av fotbollsturneringen, att avkastningen kommer att gå till ett projekt som syftar till välgörenhet. Är detta ocker? Ställ frågan till en som kan bättre, själv ser jag inte att det skulle vara så.
      Lycka till och hoppas att resan faller väl ut, om ni åker 🙂

      Vänligen
      Marie

      • #3 av Milad på 10 december, 2012 - 20:48

        Salam
        Jag hörde en person säga att fotbollsturneringen är haram och detta på grund av att man betalar för att delta och att pengarna även används till vinst till vinnarlaget. Själv var jag dock osäker på det hela. Men jag pratade med en rättslärd från Imam Ali Islamisk center per telefon idag och han sa att detta inte är haram och att det inte kan betraktas som ocker. Så nu kan vi fortsätta som vanligt med projektet. 🙂

        Tack för svaret.
        MVH. Milad

      • #4 av Marie på 10 december, 2012 - 21:50

        Alhamdulillah! Det var som jag misstänkte, men det är jättebra att du frågade mer – en stor eloge till dig, blir mycket glad att höra någon som frågar vidare, för säkerhets skull. Och tack för att du uppdaterade mig, det är bra att veta om någon frågar mig i framtiden :)!

Kommentera

