Ska man fasta under Ashura?

Att fasta under Ashura anses av många som ett betydelsefullt sätt att dyrka Gud. Man kan analysera detta från olika synvinklar: för det är en handling av dyrkan som både har en historisk och en samtida mening.

Vad avser ”samtida mening”, så är det många idag världen över, som har lärt sig att fasta på Ashura. Man säger också att det, enligt Profeten, är den bästa fastan att utföra, näst efter fastemånaden Ramadan. Man har också lärt sig att om man fastar under Ashura så kommer Gud att tvätta bort 1 års synder från den fastande personen. Därför ser man idag att många människor i den islamiska världen fastar under denna dag.

Därför är det viktigt att förstå grunderna bakom denna fasta, och varifrån denna specifika handling av dyrkan kom. Och om denna handling accepteras av alla skolor inom islam, eller enbart av vissa skolor.

Då måste man studera världshistoria, samt hadith-historia, den arabiska kalendern, den islamiska kalendern samt den judiska kalendern. Eftersom det sagts att denna historia bland annat grundar sig på att det var den dagen Gud skyddade Musa och israeliterna ifrån Faraon. Därför måste man analysera den judiska kalendern för att se om denna dag, enligt deras kalender, överensstämmer med den tionde Muharram.

Det finns ingen fasta som varit utsatt för sån stor propaganda, som fastan inför den 10 muharram (idag även känd som Ashura). När man idag reser till vissa gulfstater, så kommer man att finna många föredrag om att fasta på Ashura. När dagen närmar sig kommer imamerna i moskéerna att prata om innebörden, nyttan och vikten av att fasta denna dag.

Det finns många andra saker man kan prata om när det kommer till den 10 muharram, som dessa imamer hade kunnat ta upp; Profeten Ibrahim skyddades från elden på den 10 muharram, Profeten Nuh räddades från floden den 10 muharram, Profeten Ayub botades från sin sjukdom den 10 muharram, Profeten Jakobs syn återkom den 10 muharram.

Varför koncentreras all fokus runt Ashura på Profeten Musa och det israeliska folkets uttåg ur Egypten? Varför cirkulerar där så många flygblad, så många broschyrer och dvd-skivor som uppmuntrar folk att fasta på Ashura? Dessa kommer alla ifrån gulfstaterna och har spridit sig världen över.

Vi vet ju om att när mediamaskinen väl börjar jobba, så kan den omedelbart ändra sinnet hos vilken människa som helst. Om maskineriet är tillräckligt starkt och kraftfullt så kan den få horder av människor att gå åt helt fel håll. Propagandan angående rekommendationer att fasta den 10 muharram överskuggar alla andra av Profetens rekommendationer med råge. Hur ska man då värja sig? Hur ska man veta vad som är rätt och fel? Ja, det är just det som är syftet med propaganda: att man ska bli osäker, och sedan går man med vad man tror är massan – för att propagandamaskinen överröstar allt annat.

Nedan finns en föreläsning av en mycket populär föreläsare, Seyed Ammar Nakshawani, i ämnet och han redovisar det tydligt; både historiskt och vetenskapligt. 

Jag säger inte att ni ska svälja allt Seyed Ammar Nakshawani säger, men för de som aldrig hört annat än att man SKA fasta på Ashura, men förstått att inte alla anser det,så är hans föredrag en motvikt mot det ni hört. Lyssna och fundera på om det han säger innehåller en massa fel och lösa rykten, diskutera med er själv och andra. För att utröna svaret svarar han på några viktiga frågor:

1. Vad är själva nyttan/vikten/betydelsen med fastan – i alla religioner?

2. Var finns den hadith där Profeten nämner fastan under Ashura? Vilka har återberättat dessa haditer och vad är deras historia?

3. Vad betyder ordet ”ashura”, enligt araberna? Har ordet bara en betydelse, eller finns där fler?

4. Finns det en dag i den judiska kalendern, som överensstämmer med det islamiska datumet 10 muharram?

5. När startade den arabiska kalendern?

6. Varför skulle Profeten kopiera judarna när det kommer till att fasta denna dag?

7. Finns det andra områden inom sunnah, som blivit negligerade, eller inte blivit upphöjd lika högt som fastan under Ashura?

Den som skrev denna hadith, baserade den på idén att den islamiska kalendern börjar med Muharram, och att Profetens intåg till Mecka därför skedde den första muharram, men hans inträde i Mecka var istället Rabi el-owel. Haditen kom från en person som inte känner till hur den islamiska kalendern fungerar… ja mycket mer får ni reda på när ni lyssnar på föreläsningen, som är uppdelad i 4 videoklipp. Trevlig resa!

.

.

.


.

Annonser

, , ,

  1. #1 av alisa på 23 november, 2012 - 10:15

    Selam!

    Jag har en massa frågor till dig 🙂 Jag är sunnimuslim och har aldrig pratat med en shiamuslim om detta jag kommer fråga dig nedan! Jag har hört en hel del och undrar om det verkligen stämmer sedan har jag själv sett en hel del och undrar vad dessa saker grundar sig på. Jag kommer skriva ni och hoppas du inte tar illa vid! Jag ställer dessa frågor till dig då du verkar vara kunnig 🙂

    Men det här med att shiiter (vissa/alla?) piskar/slår sig själv på grund av martyren Husseins död, ursäkta om du anser formuleringen nedväderande men jag vet ej hur jag annars ska uttrycka mig. Jag har lite svårt att förstå det? Är det inte förbjudet inom Islam att skada sin kropp?

    Att ni sörjer på grund av Hussein, är det inte heller en oacceptabel handling? Eller tror inte ni på Bukhari som trovärdig källa?

    ”Den som slår på kinderna och river sönder öppningarna [på kläderna] och talar utmed den hedniska tiden är inte från oss.” (al-Bukhârî (2/81)

    Det är välkänt att vi inte får avbilda profeter osv, men ni avbildar profeten Muhammed s.a.w och hans familj, det är väl också förbjudet?

    Jag läste en själbiografi en gång skriven av en shiamuslim var hon skriver hur hon bar en bild på Fatima som hon bad till? Tillber ni till Fatima?

    Jag undrar om detta som står nedan stämmer?

    Grand Ayat., Akhond Mulla Zainul-Abideen al-Galbaigani i sin bok: Anwaar al-Wilayah, sidan 440 skrev.

    ”Det finns ingenting i urinen av de Ofelbaras (imamerna): deras blod, urin och skit något smuts eller smuts som kan orsaka dem att titta bort från bönen eller liknande i betydelsen smuts (Najasah), inte heller det är någon stank i deras urin eller skit, utan båda är som Musk. Nej, (faktiskt) den som dricker och äter deras urin, skit och blod, förbjuder Allah eld från honom och låter honom få komma in i Paradiset.”

    Jag vill absolut inte sprida en förvrängd bild av muslimer och om detta jag skrivit inte stämmer behöver du inte godkänna kommentaren. Jag har fler frågor men vi kan börja med dessa!

    • #2 av Marie på 23 november, 2012 - 21:59

      Tack för din fråga, alisa. Jag tackar dig för din fråga och tar inte alls illa upp av den. Om man inte frågar, hur ska man då få svar?

      Självklart är det haram i islam att slå eller skada sig själv, eller någon annan. För att inte fylla kommentarsfältet alltför mycket så länkar jag till ett tidigare inlägg i frågan, kanske det kan besvara din undran om varför folk slår sig under denna högtid:

      https://mammamaries.wordpress.com/2012/04/07/varfor-slar-man-sig-nar-man-sorjer-imam-hussein/

      Jag vill klargöra att shiamuslimer inte tillber någon annan än Allah, även om jag vet att det finns vissa sunnigrupper som gärna vill hävda det. Och det gör dom av en enda orsak, och det är för att skapa splittring bland den muslimska Ummahn, inget annat. Propagandaapparaten är enorm när de går på om detta, och samtidigt hävdar samma grupp att det är haram att diskutera religion med shiamuslimer – eftersom de är avgudadyrkare. Tyvärr är det alltför många som går på den där retoriken, som inte alls går hand i hand med islam eftersom i islam är frågan alltid fri. Resultatet är att de som litar på dessa gruppledare inte går fram till shiamuslimer och ställer frågan, eller vistas en stund i deras närhet för att ta reda på sanningen – av rädsla för att göra något som är ”haram”!

      När det gäller masomeen (de ofelbara imamerna) så gäller regeln detsamma som alla profeter, dvs de är ledda av Allah och därför kommer inget dåligt från dom – inte ens dålig lukt eller toxiner av något slag. Gud hade kunnat sända änglar till mänskligheten, för att vägleda oss, men Han valde att sända människor istället. Och liksom vanliga människor så har de samma kroppsfunktioner som alla andra, men det finns vissa skillnader mellan oss och De Vägledda av Gud. Eftersom inget dåligt får komma ifrån dom så gäller det alla aspekter, även sådant som avföring, svett och urin mm, vars lukter ju är något som vi upplever som dåligt.

      Det kan vara svårt att förstå det där med ”ofelbara” och imamerna. Du kan läsa mer om det här: https://mammamaries.wordpress.com/2009/10/05/imamatet/

      Den som skrev den där ”självbiografin” var förmodligen inte en shiamuslim, och om hon var det så antingen ljög hon vilt, eller så begick hon själv en handling som var haram i islam. Om hon begick en synd när hon tillbad en bild på Fatima-t-Zahra så är det hennes egna bekymmer – varför ska hon dra in islam eller shiaislam i det? Efter 25 år som muslim så är det första gången i mitt liv som jag hört talas om något så dumt som att tillbe henne, eller ens ett foto på henne! Om något i grunden inte låter som något som tillhör islam, då är det förmodligen inte heller sant. Förkasta sånt, eller som du precis gjorde – gå och fråga någon som kanske kan ge dig svar. Men bara för att du fått svar från mig så ska du inte nöja dig med det, jag tycker att du ska fråga flera shiamuslier också. Lycka till och välkommen med fler frågor :)!

  2. #3 av Rasul på 26 november, 2012 - 02:53

    Sörja för al-Hussein (as) är Sunnah

    Narrated Umm Salamah, who said: ‘The Prophet (saw) was asleep one night in his house. Hussain (a.s) approached towards the Messenger of Allah (saw), so I stood by the door and held him in fear that he would wake Allah (swt) Apostle. I got distracted by something, he ran in and sat on the Prophet (saw) stomach. I (narrator) heard the Prophet of Allah (swt) wailing.’ I said to him, ‘I did not notice when he came in.’ He (saw) said, ‘Angel Jibreel came to me while he (Hussain) was sitting on my stomach and asked, ‘Do you love him?’ I said, ‘Yes.’ He said, ‘Your Ummah (nation) will kill him.’ Whose nation I (saw) asked? Angel replied, ‘The nation of Islam.’ Then he continued, ‘Do you want me to show you the earth on which he will get martyred?’ The angel flapped his wings and brought me this earth. I (Umm Salamah) witnessed in his hand was some red earth, and he was crying. Then Allah (swt) Apostle said, ‘Who will kill you after me?!’
    Al-Busayri: This is narrated by Abd Ibn Humayd through a Saheeh (Authentic) chain, and narrated by Ahmad Ibn Hanbal, shorter from A’isha or Umm Al-Salamah.

    Sunni Source: Ithaf Al-Khairat Al-Mahrath. Vol. 9, Pg. # 319

    Muhammad ibn Ubaid narrated from Shorah’bil ibn Muddrik narrated from Abdullah ibn Neji through his father who said, ”He went with Alee, and he was the carrier for his ablution vessel, and when he reached Naynaway on his way to Siffin (Note: present day Mosul, Iraq near Karbala). Alee called out, ‘Wait Aboo Abdullah, wait Aboo Abdullah by river Euphrates.’ I said: ‘What happened?’ He replied: I once entered to the Prophet (saw) and his eyes were overflowing with tears, I asked the Prophet (saw), ‘Did anybody anger you? Why are you crying so profoundly?’ He said: Angel Jibreel came to me once and informed me that Hussain will be killed by river Euphrates, and said ‘Do you want to smell this earth?’ He (saw) said ‘Yes!’ He reached out and took a handful from the earth (of Karbala) and gave it to me, and I could not stop my eyes overflowing.’

    Footnote: Narration is Saheeh (Authentic), Haythami has said: ”This is narrated by Ahmad and Aboo Ya’la and Al-Bazzar and Al-Tabarani and its narrators are Thiqat (trustworthy), and Neji is not the only person who has narrated it.”

    Sunni Source: Musnad Ahmad ibn Hanbal. Vol. 1, H. # 648, Pg. # 446

  3. #4 av Aliyah Hussain på 30 november, 2012 - 00:51

    MashaAllah Marie och Rasul,ni har helt rätt…..Det ÄR Muhammed saws sunnah att sörja över Hussain a.s…Han var Muhammed saws barnbarn….Inte bara en vanlig martyr men en av dom ofelbara…Så kommer den sheikhen från Saudi och hävdar Hussain a.s gjorde FEL att gå emot Yazeed…..Muhammed saws sa; Hussain är från mig och jag är från Hussain….Medan vi följer Muhammed saws sunnah och sörjer över honom så fastar vissa sunnis och säger happy ashura….Vad är bra att vara glad en sådan trist dag….Det är ju kränkning av Ahle al bayt….

    1.Fastandet på Ashura baserar sig på fabrikerade hadiths …..Dom hadiherna kom från var inte trovärdiga…

    Ibn Abbas var bara en liten pojke på 4 år när Muhammed anlände i Madina och ska ha nämnd fastandet….
    Muawiya var inte ens muslim när Muhammed kom dit……han blev ,”muslim” 7-8 år efter….
    Abu Musa and Abu Huraira var ens inte där när han ska ha berättat om detta….Så deras vittnemål kan inte räknas….

    2..Judar fastar inte pga att dom blev befriad från slaveriet i Egypten….Dom fastar endas EN dag i året och det är YOM KIPPUR-försoningsdagen……Yom Kippur kom på 10.Muharram rundt 28 år EFTER Muhammed saws död….Så hur kunde Muhammed saws se att judar fastade och säga att muslimer borde också fasta när det inte var tillfället…..

    Om muslimer hade satt sig in i judisk tro och när judar fastar och så+ vem de hadith kom från som säger mans ska fasta och sätt hur lite logisk det är….Både med tanke att dom som rapporterade hadither om att fasta antingen var för unga(små barn),var inte muslim än, eller inte i Medina på det tidspunktet……Och att judarna fastade inte när Muhammed saws kom til Medina…
    Hadith i favör till att fasta denna dag är fabrikerat från Banu Omaya som ville ha bort fokuseringen på Imam Hussain och att han dog i Kerbala……..

    Ingen shia ber till Fatimah Zahra(a.s)…Första gången jag hör något sånt…..

    Dom flesta Marja(shia scholars)menar att göra tatbir inte är tillåtet eftersom man ger fel bild på shia på det viset…..I Iran är inte tatbir(skära sig med svärd)inte tillåtet…Bara matam…..Och det är inte farligt….När jag var i Hussainia under Muharram så var det INGEN som skärde sig….
    När ;Muhammed saws dog så gjorde faktisk Aisha det samma med andra kvinnor….
    .

  1. Ashura | تهرس

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: