Wisdom has been divided

Rouh är den ängel som har högst värde hos Gud av alla Hans änglar. Gud säger att Rouhs värde är lika med värdet av alla övriga änglarnas härskaror tillsammans. Rouh (som på svenska kan översättas ”Anden”) står alltså helt för sig själv i värde och rang.

Koranen 97:3-4

”Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader, då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för att utföra alla Hans uppdrag”

(I denna vers ser man att ”änglarnas härskaror” nämns för sig, och ”Anden” för sig, vilket antyder en enorm skillnad i värde)

Abu Dharr var en man som var känd för sin närhet och kärlek till Profeten och Ahlulbayt. Han fungerade ungefär som en mediamaskin för Profeten och vart han än gick citerade han ständigt sådant som Profeten sagt, till mångas förtret, för det fanns många, även på profetens egen tid, som spred falska hadither. Profeten sa om denne man:

Solen har inte lyst på och jorden har inte burit en mer sanningsfärdig man än Abu Dharr (förutom Ma’sumin).”

Och som detta var han allmänt känd – som en sanningsspridare. 

En dag var Umar ibn-Khattab på väg in i moskén och mötte Abu Dharr, som var på väg ut ur moskén. Umar frågade Abu Dharr vem som var med Profeten inne i moskén. Abu Dharr svarade Umar: ”Det är någon som jag inte känner”, och så gick han vidare. Umar gick in i moskén och när han närmade sig Profeten såg han att det var Ali ibn-Abu Talib(Imam Ali) som satt med honom. Umar blev mycket förvånad, och förbryllad eftersom han mycket väl känner till att Profeten själv sagt att Abu Dharr alltid talar sanning, och alla vet att Abu Dharr mycket väl känner till Imam Ali.

Umar satte sig vid Profeten och berättade för honom om hur Abu Dharr hade ljugit. Då svarade Profeten att Abu Dharr sagt sanningen: han känner inte Ali, inte på riktigt, vilket ingen annan heller gör och sen fortsatte han med en annan hadith, som sedan dess – genom Umar ibn-Khattab – blivit väl känd:

Ingen känner Allah; bara Ali och jag, och ingen känner Mig – bara Ali och Allah, och ingen känner Ali – bara jag och Allah.”

Det är alltså genom Umar ibn-Khattab folk fick höra denna hadith första gången. Sedan nämnde Profeten denna hadith vid flera andra tillfällen också, förstås.

Vad som sägs, i ovan nämnda hadith, är alltså att av alla som någonsin skapats i hela universum, så är det ingen som känner Gud utom Profeten och Ali. Den som känner Gud allra mest, efter Profetens död, är alltså Imam Ali. Inte ens dessa änglar – vars enda mål i livet är att tillbe och lyda Gud, inte ens den högste ärkeängeln Rouh, den största och värdigaste av dem alla – känner Gud bättre än vad Ali och Profeten gör. Profeten dör, som sagt, och kvar finns den enda person som känner Gud mer än vad alla människor, djinner och änglar gör – dvs Imam Ali. Detta enligt Profetens egna ord, vilket Umar Ibn-Khattab också vittnade om.

Med bakgrund av detta är det minst sagt besynnerligt att människor gav Abu Bakr förtroende och värdighet att bli khalif efter Profetens död, framför Imam Ali. Och de som vill ge Imam Ali den värdighet han åtnjöt av Gud och Profeten, och uppenbarligen förtjänade, genom att lyssna på och följa honom – som känner Gud bäst av oss alla – dvs Alis anhängare (shia), istället för på Abu Bakr, Umar och Uthman; de har dödats och lemlästats i århundraden, ända tills idag!!! Varför då?! Kan man fråga sig…deras egna ledare har ju vittnat om Imam Alis höga ställning hos Gud! Ingen annan människa har, av Profeten, blivit omvittnat om en sådan hög ställning.

Med tanke på allt detta; att Umar, Profeten och många fler vittnat om Imam Alis status hos Gud och Profeten, så är det besynnerligt att den islamiska Ummahn överhuvudtaget är uppdelad, då val av ledare efter Profetens död borde ha varit uppenbar. Men det är ju klart: för att det ska vara uppenbart måste man förstås känna stort förtroende för Profetens ord, eller åtminstone Umar ibn-Khattabs ord, men det kanske det inte är alla som gör?

………bara en liten fundering, så här i kvällstimman.

Profeten sa:

”Wisdom has been divided into 10 ( ten ) parts, and 9 (nine) of these are possessed by Ali, and the remaining has been divided among the rest of the people.”

Sunnikällor till ovanstående:

  • Kanz al Ummal, v 6 s 154
  • Asadul Bilagha, v 4 s 22 and v 1 s 22
  • Kitabul Sagheer, s 15
  • Manaqib Khawarizmi, s 49
  • Dhakhair al Uqba, s 78
  • Musnad of Ahmed Hanbal, v 1 sidor 140 och 185
Annonser
  1. #1 av Din syster i Islam på 14 november, 2012 - 04:14

    WOW!! Vilken text…Ma sha Allah! Jazak Allah Marie…
    Kram

  2. #2 av Amina på 14 november, 2012 - 22:07

    Masallah Marie. TACK o stort kram:)

  3. #3 av Isabelle på 24 mars, 2013 - 12:47

    Nämns Ali i Koranen överhuvudtaget på åtminstone nästan samma sätt som profeten Muahmmes SAW?

  4. #5 av textarinnans på 22 maj, 2014 - 09:17

    ”Nobody knows Allah except me and Ali. Nobody knows me except Allah and Ali. Nobody knows Ali except Allah and me”

    Du hänvisade till sunnikällorna men vilken av dem nämner att det var Umar ibn Khattab som berättade detta?

  1. Svar på fråga: ”Är det inte ni (shia) som…..? | MammaMarie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: