10 gånger mer

När man betänker vetenskapen skulle det vara intressant att höra vad forskare har att säga om en hadith från Profeten Muhammed (s) där han pratar angående förhållandet i antal mellan jordens levande varelser. Han sa nämligen att:

Det finns 10 gånger fler djinner än människor,

10 gånger fler fåglar än djinner,

10 gånger fler djur(vilda och tama) än fåglar och

10 gånger fler fiskar än djur.

Och detta är en naturlag som existerar hela tiden. Om det, alltså, finns 7 miljarder människor på jorden så innebär det att det finns 70 triljoner fiskar. Det finns alltså flest antal av fiskar och minst antal av människor.

Min make är från den sortens människor som minns allt han läst en enda gång. Detta läste han för många år sedan, men han kan inte komma ihåg vilken bok han läste i. Är det någon som känner till denna hadith, vilken bok den står i och gärna det exakta citatet från Profeten, så meddela mig gärna.

Det kanske finns en god anledning till varför Gud har sett till att människor är minst i antal av alla varelser….?

  1. #1 av chaima på 28 oktober, 2012 - 16:01

    Salam aleikum Marie.
    Jag skriver till dig, for det forsta for jag tycker om din blogg och for du har ofta intressanta inlagg.
    Jag har en liten fraga till dig, gallande Eid firande i sverige.
    Jag ar fran marocko och bor i frankrike, men har bott i sverige under en del av min liv nar vi kom fran marocko. Nu bor jag i frankrike for jag ar gift med en man som bor dar.
    Min fraga till dig ar nar jag bodde i sverige sa la jag marke till att muslimerna i sverige inte slaktade en far pa Eid, vilket alla muslimer som kan och har rad bor gora. I frankrike gor nastan alla muslimer det, det ar sallan jag har pratat med en familj som inte har slaktat ett far pa eid.
    och i sverige gor dom flesta inte det, vilket jag inte riktigt forstar, for det finns bongardar dar man kan kopa far. jag vet att i staden jag bodde i sverige sa kunde man kopa ett far som ar redan slaktat , hos halal affaren vilket jag tyckte ar jatte bra. jag ar lite nyfiken hur det gar till i din stad, och hur gor din familj, och du kanske har en forklaring hur det gar till med eid firandet i sverige.

    Jag hoppas fragan inte stor dig.

    Eid Mubarak,

    ta hand om dig

    • #2 av Marie på 28 oktober, 2012 - 21:17

      Wa aleykum salam chaima,
      När det gäller slaktandet utav får på Eid, så är det enbart för de som utför Hajj det året, som det är obligatoriskt att slakta får. Däremot vet jag att särskilt Marocko har som en viktig tradition att ALLA ska slakta ett får på Eid ul Adha, men som sagt så är det inte en sak som – enligt islam – är obligatoriskt för någon annan än pilgrimerna i Mecka. Vi slaktar inte får, och jag känner ingen som gör det heller. Min uppfattning är att varje familj har sitt eget lilla sätt att fira Eid här i Sverige. En del behåller sina traditioner ifrån hemlandet, andra skapar sig nya traditioner.
      Hoppas ni har funnit ert egna sätt att fira i Frankrike. Jag önskar dig och din familj en fortsatt god Eid.

Kommentera

