Smart betong – ännu en Iransk framgång

Ännu en framgång från Iran, som bland annat The Economistmeddelar om, är den forskning länder forskar inom, och det är att skapa en bättre typ utav betong. Här ligger Iran i framkanten och har lyckats skapa en extremt högpresterande betong som är starkare och mer flexibel än någon annan betong i världen. 

”Leon Panetta, USA: s försvarsminister, är orolig. Han medgav nyligen att hans eget lands nya ”bunker-busting bombs” (se bild ovan), en massivt penetrerande ammunition, behöver en uppgradering för att nå de djupaste iranska bunkrarna. Men även det kanske inte är tillräckligt, tack vare Irans överlägsenhet i s.k. smarta betong (“ultra-high performance concrete” (UHPC).

UHPC bygger – liksom dess vanligare kusiner – på sand och cement. Men det är även dopat med pulvriserad kvarts (den rena sorten, istället för den förgiftade sort som mest består av sand) samt olika förstärkande metaller och fibrer.

UHPC tål mer kompression än andra former av betong. Duktal, en fransk version av det material som är kommersiellt tillgänglig, kan motstå trycket många gånger högre än normal betong kan. UHPC är också mer flexibelt och hållbart än konventionell betong. Det kan därför användas för att göra betydligt lättare och smäckrare strukturer och den är tillräckligt flexibel att absorbera betydligt tyngre slag än vanlig betong.”

Läs vidare i The Economist, jag orkar helt enkelt inte översätta hela artikeln 🙂 ….

  1. #1 av zulqarnain på 24 oktober, 2012 - 10:08

    Tackaaaar! Detta hade jag ingen aning om 🙂

    • #2 av Marie på 24 oktober, 2012 - 10:12

      Eller hur… inte jag heller. Min man hittade det igår :)! Ju mer man gräver i de där jäkla iraniernas kompetens, desto mer imponerad blir man, det går inte att komma ifrån. Om de kommit så långt under de omständigheter de jobbar i, dvs sanktionerna, hur långt hade de inte kommit UTAN sanktionerna…? Eller så kanske det är, som du säger, just sanktionerna som sporrar dom?

  2. #3 av zulqarnain på 24 oktober, 2012 - 12:19

    Då får du tacka din man!
    Jag är säker på att vi inte hade kommit någonstans! vi är samma Iranier som under shahens tid och under shahens tid köpte vi rättigheterna för en brittisk bil och under hans tid var det samma jäkla bil och detta var endast montering, vi köpte alla delarna utifrpn och monterade ihop bilen i Iran, under hans tid lyckades vi inte bygga en egen gevär, hans stora stolthet var att vi tillverkar ammunition för G3 gevär HAHAHA undrar vad han skulle säga om Iran om han levde som bygger obemannade plan och skickar över israel där israelerna öppet erkänner att materialet är okänt för israelisk radar.

    Imam Khomeini sa i tidig skede, iranska folket måste bli självförsörjande och det är vår stora Jihad!
    En islamisk nation som är beroende av väst kan aldrig utropa dess självständighet och slå ifrån koloni makternas kedjor

    kom ihåg och tacka din man, är säker på att många Iranier är inte medvetna om denna betong 🙂

    • #4 av Marie på 24 oktober, 2012 - 13:31

      Min man citerar ofta Profeten, som menade att det är perserna som kommer att ta över islams flagga från araberna. Och att de är ett folk som strävar efter kunskap: ”Om kunskap finns att hitta bland stjärnorna, så är det perserna som kommer att finna den”…ungefär så låter en hadith från Profeten.

      Ja, det är just självförsörjandet som gör iranierna till det mest självständiga landet i världen – som jag brukar säga. Stormakten USA t.ex, hur självständiga är de egentligen? Vad skulle hända om Kina slutar exportera till USA? Den största delen av USAs tillverkning sker ju i Kina, så hela landet skulle hamna på dekis inom 6 månader…sånt är extremt känsligt. Om Kina bara skulle hota med att bojkotta USA, skulle hela världsekonomin komma i gungning eftersom hela världen (utom iran då) är så extremt beroende av USA…

      Sanktioner eller hot om sanktioner pågår dagligen emot Iran, och de verkar bara borsta bort hoten och fortsätta i samma takt. Sånt imponerar de starka, men retar gallfeber på de svaga: och hela västvärlden går upp i limningen varje gång, det visar hur svaga de är.

  3. #5 av zulqarnain på 24 oktober, 2012 - 14:04

    Din man har rätt och denna Hadith kan du hitta på iranska valuta sedeln
    http://photo.net/photodb/photo?photo_id=8147544

    Och nu när du säger detta så känner jag mig tvungen och kommentera en sak, en viss person i denna blogg sa att Iranier hatar araber och dessa iranier som är rena rasister kommer alltid med deras så kallade största argument och det följer så här ” Arabar har inte gjort något för sin islam, de har inte gjort något för sina bröder (palestinier) varför ska vi älska araber när de själva inte gör något för sina bröder).
    Israel skulle varit besegrad vi denna tid ifall arab länderna hade backat upp varandra men tyvärr finns det för många förrädare.

    Jag hörde ett tal igår av en ung proffessor i Iran, han föreläser mycket om politik och illumanti och fri murarna, jag vill gärna dela med mig av hans tal, det blir inte exakt men lik den

    ” Under karbala så sa imamen jag vill ha vatten, Ali akbar slog mot fienden linje och hämtade vatten och dagen efter hämtade herr Abalfazl vatten och offrade sina armar för att inte Imamen ord inte skulle förlora sin verkan, ifall det var så att det fanns lite vatten i lägret så skulle de inte suga upp vattnet de hämtade för att imamen sa så och man gjorde det för emam husseins rättvisa, men i Iran finns det blodsugare, dollarn är en pappersbit men ändå går kyckligen upp, staten leverar kyckling till försäljarna men dessa försäljare säljer det dubbelt när staten redan har gett de ett pris (de lagrar sina varor för att det ska gå upp), dessa människor är inte törstiga de vill dricka upp all vatten tills de spricker och för några slantar säljer de sig själva och sin akharat!

    Ifall Iranier och araber kunde förstå vad målet är så skulle USA inte kunna kontrollera oss på det viset! ifall vi inte sålde oss själva för några extra dollar slantar så skulle vi ha det mycket bättre

    ”skulle hela världsekonomin komma i gungning eftersom hela världen (utom iran då) är så extremt beroende av USA”
    Kommer du ihåg ekonomiska krisen i USA där bostäder i sverige föll och många blev arbetslösa? endast för att världen var beroende av USA, Irans ekonomi var det enda i världen som inte blev påverkad eftersom vi har ingen sorts beroende faktor till USA.

    Exakt så är det som du säger, man viftar bort hoten och kommer på nya sätt
    http://en.shada.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=e95c61d7-0787-460d-8c2e-f0c3e1382159&WebPartID=973eec6b-ea80-45bd-9bf8-c039d9210cbf&CategoryID=93ffab85-581f-4ab1-b4e8-43b4c870f82b

    Iranska aktiebolag har slagit rekord ännu en gång, man ska komma ihåg att det var vi som kom på spelet schack 🙂 när amerikanerna kör poker, bluffar och synar så spelar vi schack!

    Problemet är inte pengar, det jag är orolig för är en del medicin som vi själva inte har, för i tiden kunde vi köpa en del medicin på svarta marknaden men just nu har man täppt till de hållen och folk dör i Iranska sjukhus på grund av att man inte får tag i dessa mediciner och det lär dö ännu mer innan vi kommer på något sätt och komma runt detta.

    Väst vill ha en erkännande av Iran att vi ger upp och vi vill gärna bli en annan saudisk nation där vi böjer böjer när ni önskar.

    • #6 av Marie på 24 oktober, 2012 - 15:12

      Oj! Står det på de iranska sedlarna?! Det hade jag ingen aning om, vad kul!

      Jag skrev om den iranska börsen tidigare: https://mammamaries.wordpress.com/2012/01/02/teheranborsen-nast-bast-i-varlden/

      När det gäller medicinen, kan iran verkligen inte tillverka dom själva? De kan väl säkert tillverka verktyg där man utröner vad en viss medicin består utav, och tillverka den? Det är väl så de brukar göra med maskiner och annat. Det är förfärligt att folk ska dö, till och med när de ligger på sjukhus, enbart för att omvärlden bara tänker på att tjäna egna pengar – för att de vill äga oljan i Iran, som de gör i arabländerna, där de hämtar den i princip gratis. Verkligen sorgligt.

  4. #7 av zulqarnain på 24 oktober, 2012 - 15:40

    Just det har du gjort och jag ser att jag även har kommenterat detta men Iranska börsen slog rekor igen under denna månad!

    Tyvärr Marie så räcker inte resurser för att göra allt, min kusin som är läkare och otroligt duktig och hon är verkligen en geni, berättade lite saker för mig och sa att när det finns en iransk medecin och en utländsk medicin så rekommenderar jag alltid iranska mediciner och vi har gjort otroligt stora framsteg i medicinen och det är sant. iransk tillverkad mediciner är så billiga där, när jag var i Iran i sommras behövde jag köpa vatten droppar för mina ögon eftersom jag har opererat mina ögon och läkaren sa till mig att köpa vår egna mediciner de är mycket billigare än i västerländska mediciner och när jag köpte dessa fick jag chock och jag frågade henne är detta verkligen priset och apotekaren skrattade och sa ja, det kostade mig 2 kr, du får inte ens en pizza i iran för 2 kr.
    jag brukade få munsår men jag köpte en medicin i iran för 3 kr i iran och jag använde det en gång och det försvan på direkten, så fort man känner att det kliar ska man använda det,
    Sorry men det jag min kusin även sa att vi har inte resurser för att tillverka allt själva, det behövs pengar och resurser för att täcka alla områden och det har vi inte, tex det är svårt och sätta igång och tillverka en speciell medicin för några hundra personers skull i hela Iran, det krävs resurs och pengar och vi måste prioritera hela tiden.
    tex en av mina vänner dog för två år sen eftersom han hade en sjukdom där hans föräldrar köpte medicinen från staten där staten hade köpt dessa i svarta marknaden, endast USA tillverkade dessa och vi har ju sanktioner på oss.

    Det är inte bara oljan de vill äga, de vill äga din livsstil och dina tankar, de vill äga din identitet!

    Som du vet jag är emot shahen men 1976 sa han i CNN att han tänker inte längre betala tribut till de blå ögda (han var trött på att vara ägd) och då började man smutskasta han men innan dess var han USA helgon. deras krav är att sälj din identitet annars krossar vi dig !

  5. #8 av Zulqarnain på 4 december, 2012 - 18:30

    Hej Marie
    Tänkte att denna nyhet skulle intressera dig
    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20594431

    Ännu en bakslag för USA, förstår inte hur de orkar! Självklart förnekar de detta precis som de gör när vi hackade deras obemannade plan och tog ner den för landning. Ok när de erkände och ville ha tillbaka planet så fick de endast se bilder och filmer på när iranska ingenjörer satt och undersökte planet och de fick även se data som Iranierna hade tagit ur systemets minne så att amerikanerna blir säkra på att vi har tekniken och göra en kopia av detta.

    • #9 av Marie på 4 december, 2012 - 18:33

      Åh, tack för tipset :)!

  6. #10 av KURD på 4 oktober, 2014 - 10:18

    Ni är fan hjärntvättade. Ta tag i ert liv, tycker synd om er. Stödjer ni iran? Vafan är era mänskliga rättigheter. Wow… dem har kommit på en typ av Betong som har kommit ut för länge sedan… För det första är int e Ultra High Performance Concrete, något nytt… Sverige var bland de först med att testa dessa betong typer, redan under 1980 talet…Men svenska nomer täcker inte inte just denna typ av betong för konstruktioner och det gör inget annat land heller kanske i IRAN men där finns inga byggnormer.. därför blev det inte så mycket mer med det.. Och nu har det kommit på något nytt? Nej det enda nya de har kommit på är att de lägger in kvarts… Du kan i princip lägga in vilken typ av sten miniral för att uppnå dessa höghållfasta värderna på betong…N

    Och ni jämför er med USA inom teknologi? Jag hoppas du skämtar för ditt eget bästa.. Du är trångsynt om du ens kan jämföra dessa länder.

Kommentera

