Blandad vecka

 

Förra lördagen var vi på gulligt barnkalas. Jag kan inte få ihop att det är hela FEM ÅR SEN som lillflickan föddes!! Det var den första, riktiga, förlossningen jag varit med om – och tänkt då har jag 4 barn själv! Jag vet att jag säkerligen irriterar många kvinnor nu, men jag blev helt fascinerad av hur lätt och enkelt det är konstruerat, att föda barn. Missta ingen sig, det gick inte fort: 3 dagars värkar är inte lätt. Men själva födandet, utforslingen av barn ut från moder…. bara splofsch! Jag förstår att det var en av de goda versioner av barnafödande jag såg, men såna finns det många av.

Att göra kejsarsnitt är ett hallå och kalabal utan like: förberedelser, snabb vattenfyllning av kropp (genom extrem snabbdropp), sprutor av alla sorter, stoppa in en sond i ryggen för bedövning och en i armen – av samma orsak. Ett halvt samhälle samlas i salen för att ta hand om barnafödandet, rakning och avtvättning av mage…. och det är bara början.

Nåja, alhamdulillah säger jag bara, för att man lever nu för tiden – så att man har kunnat föda barn utan att behöva dö i barnsäng.

Söndagen efter kalaset åkte jag, min yngsta dotter, väninna och hennes lilldotter till Kiviks marknad. Det verkar bli en liten tradition det där; vi var där även förra året och jag tycker att det är en oerhört gemytlig liten tur att göra såhär på hösten. Alla tänkbara människor är där samtidigt. Och bland annat Sanna Nielsen och Annelie Rydé var där och uppträdde, och just det ja – Dan Hylander- omg…det såg ut som han varit död i 7 år, och nyss uppgrävd: han var sååå liten och mager så det var inte klokt! Han var en idol en gång i tiden, men jag minns inte att han såg ut sådär?! Tina Nordström var konferencier. 

Jag kände mig något töntig och fånig där; jag och min gode vän Bettan stod absolut längst fram, våra döttrar satt på trappen upp till scenen. Jag kan tänka mig att artisterna tyckte att jag såg malplacerad ut, för det här året såg jag ingen annan med sjal på huvudet som var där, inte på söndagen i alla fall. Men trevligt var det i alla fall. Även om jag trodde att det skulle se lite annorlunda ut än förra året – men det var ganska exakt likadant. Men kul ändå. 

Veckan som gått därefter har bara swoschat förbi mig, minns knappt vad  jag gjort under dagarna! Men jag vet att det är mycket på G i alla fall, förändringar hägrar, och sånt känns alltid spännande. Jag har i alla fall fått mig en ny hobby; den heter Bukowskis auktioner. LOVE it! Jag kollar den på nätet, men finns det något jag vill ha, så går jag bara några steg ifrån mitt kontor till dess lokal mittemot mitt jobb, och kollar in möblerna Live, s.a.s. Superbra :)!

Ja, det var en liten blandning av min vecka. Ha en bra helg!

 

                  

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

