Tvättdag

(obs! varning för gnäll…) över Skåneporten Fastighets eller Fastighets Skåneporten AB, M2Gruppen

Det är ständigt problem med hissen i den port vi bor i. Det är ALLTID något fel på den och jag undviker i möjligaste mån att åka med den. Man vet aldrig vart man hamnar; man trycker 3:e våningen men hamnar på 6:e… om man inte hamnar i källaren förstås. Eller att hissen stannar mellan några våningar och så är man inlåst i den några timmar…jag har inte tid med sånt tjafs.

Ibland, men bara ibland, kan det dock gå flera dagar utan att den bråkar med en. Men det visar sig dock, av någon besynnerlig anledning, ALLTID bli ett major problem med den preciiis den dag jag har tvätt. Och jag tvättar ca var 10-14e dag, så tvätthögen är ganska så avancerad. Jag har gjort det till min privata mission in life att ringa Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen)  varje gång det är problem. Så även i tisdags när jag tvättade, när jag vid hemkomst tryckte på våning 3 och hamnade på 5e våningen.

Jag klev ut ur hissen gick ned till mitt egna våningsplan, låste upp dörren och grabbade tag i telefonluren och ringde felanmälan; jag presenterade mig tydligt och beskrev mitt ärende  –    hissen är trasig och om en timme ska jag tvätta kläder och då vill jag att hissen ska vara lagad. ”Oja, vi har redan en anmälan på den sen i morse, så de är där nu och lagar den!”, fick jag till svar. Vilka lögner alltså…

”Inte alls”, sa jag. ”Ingen har lagat hissen, ingen har varit här ens och tittat på den”, och så påminde jag om min tvätt-tid. ”Jaa-a, men om de inte är där nu så kommer de strax”, svarade hon mig. Av erfarenhet vet jag att när man ringer så kommer de tidigast nästa dag, så jag visste att det var en lögn. ”Okej, sa jag, men då skickar ni någon som kan hjälpa mig att bära ned tvätten åt mig i så fall, eller hur?”, sa jag. ”Eeeh, nej det tror jag nog inte att vi kan”, sa den stackars kvinnan i andra luren. ”Jo, men det måste ni ju göra, jag betalar ju hyra för lägenhet MED hiss, och tvättstugan är i källaren och jag klarar inte av att ensam bära ned all 85 kilo tvätt ned för alla trappor, ut genom porten och ned för sidotrappan på husgaveln, alldeles själv. Om jag måste byta tvätt-tid så kommer jag inte att få en ny förrän om 14 dagar till – då har jag dubbel tvätthög. Dessutom har vi behov utav kläderna som nu ligger i tvätten under kommande 14-dagarsperiod, så ni måste skicka någon.”

”Ja men vi har inga såna resurser”, sa hon – förstås. Jag ville höra om de kanske har undantag för i vissa fall, för jag tänker att Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen) kanske tänker på de äldre, eller rörelsehindrade. Så jag sa då att jag är handikappad och har svårt att röra mig överhuvudtaget, vad ska jag då göra med min enorma hög av tvätt? Utan hiss? Under hela tiden sa jag att hon skulle skriva ned ALLT jag säger. Jag berättade (vilket jag gör varje gång jag ringer) att jag redan suttit fast i hissen flera gånger och är trött på det så jag vill att de byter hiss, köper en ny helt enkelt. ”Ja, ja, jo jag vet jag kommer ihåg att du har sagt det”, sa hon. Jag hoppas att hon även skrivit ned det, som hon sa, varje gång jag nämnt det…jag sa i alla fall att jag nästa gång hissen fastnar, med mig i den, kommer jag att fakturera timpris på varje påbörjad timme som jag tvingas sitta där, och min tid är oerhört dyrbar – skriver du ned det? påminde jag. Jodå sa hon. De kommer snart, sa hon också.

Jag åkte hissen upp och ned i 6 timmar, ingen reparatör tittade förbi. Jag slapp fastna i hissen och jag hamnade bara 2 ggr på 5e respektive 6e våningen, annars gick det faktiskt bra…men jag vet, jag hade bara himla tur. Jag vet mycket väl hur irriterande jobbigt det är när man får såna klagomål och kvinnan är bara en mellanhand. Men det här Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen) (som är privatägt) de är sååå snåla med allt; de är så oerhört noga med att höja hyrorna, men aldrig någonsin åtgärdar dom något i området. På 5 år har de höjt hyrorna med över 20%, det värsta av allt är att den lokala Hyresgästföreningen – som ju ska se till hyresgästernas bästa, verkar sitta i knäet på fastighetsägarna – för de tillåter hjärtligt alla höjningar, utan att ställa några som helst motkrav av åtgärder på området.

Jag har bott här i 5 år nu, området är fantastiskt fint och vackert och väldigt levande, men inte en enda gång har man sopat och rengjort parkeringsplatsen, trots att vi som bor här faktiskt betalar för platserna. Och tro mig – det är ett problem. Och oavsett hur mycket det snöar på vintrarna så har de en regel: ploga enbart EN gång per vinter! Oftast använder de idioterna denna enda gång ca en vecka efter första snön har fallit – medan det ännu är relativt lätt för dom att ploga, antar jag…? Sedan snöar det, och snöar och snöar – bilarna är täckta med en halv meter snö – likaså parkeringen. Men denna snö får vi bilägare själva ta hand om bäst vi vill – de vägrar ploga eller skotta – det kostar ju.

Det finns ingen utebelysning alls, vilket känns mycket otryggt, för att inte nämna att man knappt ser vart man går om kvällar och nätter. Sen är det ju förstås ett problem att ytterväggen krackelerar och när det regnar tränger regnet igenom väggen och alla tapeter i sovrummen blir dyblöta!!! Jag klagade på det redan för 5 år sedan, men inget har gjorts…  Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen) är ett skitföretag! 

Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen):s Vaktmästare är dessutom den suraste idioten och jag anar att han är någon typ utav psykopat, för de mycket få gånger jag haft anledning att ringa honom (jag har haft anledning minst 50 ggr, men ringt ca 3-4ggr hittills) så har han börjat skrika hysteriskt. Jag tycker synd om de som måste arbeta nära honom, det är inte gärna som jag ringer efter den där galningen, fast ibland måste man bara. 

[ps. har jag skrivit Skåneporten Fastighets AB tillräckligt många gånger tror ni, så att jag blir etta när man googlar ”Skåneporten Fastighets AB(en del av m2gruppen)” av någon anledning.]

Fastighets Skåneporten, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets, Skåneporten Fastighets

 

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

