Bildt – en räddare i nöden?

Dagens stora nyhet; frigivandet av Etiopiensvenskarna, har varit en glädjande nyhet som jag följt hela dan. Jag ser fram emot att höra alla detaljer kring allt de varit med om. Det lustiga i det hela är hur vår eminente utrikesminister Carl Bildt genast slog sig på bröstet berättade storstilat på sin blogg om hur mycket han jobbat för att få hem journalisterna Johan och Martin. Ja, helt ärligt … det är inte bara lustigt – det är rent utav så man vill gapskatta!! Jag vågar nog satsa min högra arm på att Carl Bildt aldrig, vid något tillfälle, har skapat fred och frid någonstans i världen. Han har aldrig vid något tillfälle sett till att rättvisa och frihet har skipats. Någonstans. Någonsin. 

Visserligen har han alltid velat hävda att han är en mycket viktig person i världen, när det gäller just frihet, fred och mänskliga rättigheter. Men det är bara ett ständigt pågående plågsamt spel för galleriet. Och det vet alla, till och med Reinfeldt själv, som ändå har Mr Bildt på sin payroll, jag har ännu inte lyckats klura ut varför han valde honom som utrikesminister, men jag antar att Bildt måste ha någon typ av hållhake på den stackarn…för inte tror jag då att han är Reinfeldts typ, en sån som han gärna skulle vilja samarbeta med….men, men… man vet ju aldrig.

Tiden kommer nog att visa att varken Bildt, eller regeringen, har haft minsta lilla avgörande roll i frigivandet. Vem som har stått för den mest avgörande orsaken vet jag inte, men jag är helt 100 på att vår utrikesminister inte har haft något med saken att göra – på sin höjd kan jag tänka mig att han snarare har försökt se till att få dem att stanna kvar i fängelsehålan därborta – de kan ju komma tillbaks med en massa information om hans älskade Lundin Oil, Bildts egna lilla skötebarn. Han skulle aldrig någonsin göra något som missgynnade Lundin Oil, även om det skulle gynna Sverige, hans egna regering eller någon svensk som sitter i fängelse i annat land. Det viktigaste för Bildt är kapitalet, och där vinner Lundin Oil framför alla andra, mer mänskliga, faktorer.

Jag gissar på att det är ambassadören som, personligen, engagerat sig mycket – förmodligen utan helhjärtat stöd från regering. Samt journalisternas familjer som verkligen engagerat sig i fallet. Men sanningen kommer, tids nog att komma fram. Jag blev bara så äcklad utav Bildts blogginlägg för några dagar sedan där han ständigt skriver ”vi” gjorde, vi bedömde, vi upprätthöll…osv… han har förmodligen inte ägnat mer än, i runda tal, kanske 10 timmar åt fallet, om man sammanfattar det totalt. Ja. Jag är faktiskt HELT säker på det. Han skriver att han åkte hit och dit, BARA för att I HUVUDSAK rädda svenskarna, men det vet vi ju alla att han hade andra ärenden – som huvudsak. 

Men han har tur den j*vln, för första gången någonsin (äntligen, tänker han säkert) resulterade en händelse i ett läge där det faktiskt KAN se ut som om HAN har varit den stora hjälten…. så jag antar att han passar på nu, och skrävlar så högt han kan om saken. Jag hoppas bara, inte så mycket för hans skull, snarare för oss stackars svenskars skull, att hans skryt tål en närmare granskning. Så vi slipper skämmas över honom ännu mer….

 

__________________________

Det kan visa sig att Lundin Oil kan ha varit inblandad i gripandet utav Johan och Martin….?

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

