It’s sickening

 

Jag har upptäckt något nytt hos mig själv – vet inte om det är åldern det beror på, jag skyller på den i alla fall (vilket jag börjat skylla de flesta förändringar som sker med mig nu för tiden). Saken är den att jag är precis i början på att bli förkyld. Maken och ena dottern har varit vääääldigt sjuka i ca en vecka nu, kanske till o med 10 dagar…? Det är ont i halsen och huvudet och alla andra möjliga och omöjliga problem. Jag är van: det klagas och gnälls hela tiden och det ska sovas och medikameras i parti och minut. 

Normalt är min man inte en stor vän av mediciner – men när han är förkyld: då äter han 3-dubbla doser av Alvedon. Jag säger åt honom att man inte får äta Alvedon hur mycket som helst – ”men jag blir ju frisk av dom – mycket fort också… varför inte bra…??!” Jag antar att han tror att Alvedon dödar de bakterier eller virus som huserar i honom. Han fattar inte att den medicinen enbart tar bort smärta och sänker feber. Inget annat. Jag har sagt det åt honom, men det har självklart passerat ovanför hans huvud: som de flesta visdomsord jag kommer med. Men jag tänker inte berätta det någon fler gång, för jag tror att bara övertygelsen om att han dödat en massa bakterier när han tagit några Alvedon gör honom friskare lite snabbare – och desto bättre för omgivningen. Jag får bara oroa mig nu för att ”en kompis” kommer och berättar för honom att Alvedon enbart sänker feber och smärta… för DÅ är det ju plötsligt rätt och riktigt och sant och: Halleluja! ”HUR har jag aldrig fått veta detta??!!” Vad är det för fel på karlar…egentligen?

Som sagt, nu är det min tur: Det hände igår: skrap i halsen, vadd runt huvudet och huvudvärk – dock ingen feber, tack o lov! Idag har det varit än värre, men jobbade ändå. Tänkte gå hem tidigare, men det blev inget med den saken. 

Vad jag märkt – det ”nya” hos mig själv – är att jag börjat beklaga mig. De gånger jag gjort det tänker jag inte på det, men jag känner att något känns konstigt. En sån där fadd eftersmak av något, som inte känns bra. Och då kom jag på det idag – jag klagar?! På att jag är på väg att bli sjuk! Jag är ju inte riktigt jättesjuk än, så varför i h-e klagar jag?! Varför köra slut på andra när jag inte ens är i hjälplöst tillstånd än? Jag avskyr jämmer och klagan, jag kan visserligen hantera det från andra men jag förstår ändå inte riktigt varför folk klagar så mycket. Jag har alltid tänkt att: ”Om hä int lönsch, då ids ja’ då int heller!!” [Om det inte lönar sig så pallar jag inte heller]

Och det är ju precis som jag alltid har vetat: det lönar sig inte alls – vad är det som blir bättre? Jag ser ingen som rusar runt i huset och plockar bort, eller någon som slåss om att få diska bort eller laga maten – allt för att gamla mor ska få vila och bli frisk. Ingen anmäler sig frivilligt för att rusa å stad till apoteket för att inhandla nödvändiga medikament….? 

Nä, nog för att allt detta är sant, så var det inte riktigt det jag syftar på när jag säger att det int lönsch. Det är snarare mitt eget välbefinnande: det gör ju inte ett dugg mindre ont i halsen bara för att jag säger högt att jag har ont i halsen. Vaddet, och smärtan innanför vaddet, runt huvudet försvinner inte – trots att jag gör omgivningen uppmärksam på att jag har ett täcke av vadd innanför skinnet runt hela huvudet – och att detta är väldigt ont. Så VARFÖR ska man då säga det?! 

Det enda som händer är att jag skäms, inför mig själv. Bara inför mig själv, faktiskt. Hur kan jag sänka mig så lågt att jag börjar låta som en barnunge: för barn tror ju att en förälder kan hjälpa till att ta bort allt som är ont, och kan man inte det så är man ju konstig, i sämsta fall så tror dom att man inte bryr sig… men allt går ju inte att bota – allra särskilt inte förkylningar. Bästa botemedlet mot dylika sjukdomar är att bita ihop och se så frisk ut som möjligt, jag är fullkomligt övertygad om att om man ser frisk ut – då genererar det hälsa. Det funkar tyvärr inte alltid har jag märkt, men ofta. Men följden är ju också att omgivningen inte har en aning om hur hemskt sjuk man är, och så går man omkring och blir bitter över att ingen bryr sig om en när man är sjuk….hur idiotiskt är inte det?! Typiskt jä*la kvinnor.

Jag minns att när barnen var små, så var jag helt övertygad om att de skulle bli märkta för livet om de såg sin mamma ligga utslagen i sängen några dagar – bara för att hon hade 40 graders feber, vilket jag hade SÅ jäkla ofta när de var i dagis- och skolåldern. Därför har jag varit helt förbluffad de senaste åren över att jag inte drabbats av någon influensabacill eller virus på åratal! Men jag antar att den cirkeln nu är bruten i år. Och nu är jag fri från bördan att traumatisera mina barn, de bör nog klara sig om jag insjuknar. Visserligen har jag en som ännu är liten, men hon är så duktig och självgående – långt mognare än de 3 första av mina små var i den åldern- så hon klarar sig nog. Så jag antar att det kommer att börja gnällas här hemma i framtiden – även från gamla mor i stugan, oavsett om det lönar sig eller inte! Det märks mer och mer att jag är på god väg in i barnstadiet igen…man retirerar ju…åldern, ni vet. 

  1. #1 av Lin på 1 september, 2012 - 19:54

    Nejdå Marie, helt ärligt (och jag har ingen andledning att vara oärlig, är en total främling) så ser du ju lika fräsch ut som vilken 20-åring jag känner. Det här med åldern och att bli gammal är något du hittat på om dig själv vågar jag påstå.

    • #2 av Marie på 1 september, 2012 - 21:53

      Oj Lin… det var väldigt vänliga och smickrande ord, från en främling. Jag kan bara anta att du aldrig träffat mig…20-åring…det är ju inte riktigt det jag siktar mot – att vara 20 igen, liksom. Men tack allra vänligast. Jag måste, motvilligt, erkänna att det ändå kändes roligt att höra :)! Jag har, på äldre dar, börjat bli mer fåfäng än jag egentligen vill vara… kanske jag kan sluta bekymra mig :)!

Kommentera

