Funderingar

 

 

Jag hör ofta att under Ramadan månad så äter fastande folk mer än under andra tider på året. Detta har jag dock lite tilltro till. Jag vet inte hur det är med er, men jag får inte i mig någon mat nästan. Efter att jag ätit upp min förrätt (soppan) så är jag smällmätt. Jag vill verkligen inte äta mer sedan. Och min portion soppa är i storlek som en vanlig kaffekopp ungefär.

Men då jag besitter sunt förnuft så vet jag ju om att jag MÅSTE äta mat också. Så jag brukar förstås hälla upp en mindre portion utav huvudmålet också. Häromdagen hade jag gjort biffar t.ex. Jag åt och åt och åt, och tillslut gav jag upp. Då tittade jag lite närmare på min lilla biff: jag hade ätit upp ungefär en fjärdedel utav den!! What?! HUR är detta möjligt??! Så jag fortsatte kampen, för detta var ju bara oacceptabelt lite jag fått i mig. Efter många om och men så fick jag i mig ännu en fjärdedel så slutresultatet var en halv biff och en potatis. Vid det laget befann jag mig i något som närmast kan liknas vid palt-koma: för de som inte känner till detta syndrom så är det ett tillstånd som inträffar när man äter palt (en norrländsk delikatess) och man har ätit en för mycket. Vilket, konstigt nog, är lätt hänt. Det är en sån där nära-döden-upplevelse och bör helst undvikas. I detta tillstånd brukar jag vandra efter en fastedag när jag har ätit min lilla soppa och, typ, 5 ärtor. Jag vet inte hur ensam jag är med dessa problem, men jag gillar det inte.

Det konstiga är dock att jag inte går omkring och är hungrig alls om dagarna. Men de sista dagarna har jag däremot känt mig törstig, vilket ju inte är konstigt. Det trista, och mest skräckinjagande, är att jag har åldrats typ 5 år på bara dessa 2 veckor som jag fastat!! Fruktansvärt! Särskilt för en så fåfäng kärring som jag…. jag har fått ringar under ögonen – ett helt nytt inslag i mitt ansikte, något jag aldrig varit med om förut! Jag ska verkligen vräka i mig när denna månad är slut, så jag återfår min forna glans i ansiktet igen :)!

Allt detta till trots, så förundras jag varje Ramadan månad över hur medveten man blir om världen runtom sig. Man inser hur sällan man uppskattar de, för oss, självklara inslagen i livet. Den dagliga väldoftande koppen kaffe på morgonen när man kommer till jobbet. Det där saftiga äpplet eller glaset med kallt vatten. Man tänker på att det faktiskt finns folk, än idag, som inte har tillgång till något av dessa saker. Det finns de som inte alls har dessa som självklarheter, en armlängd bort. Och även om det finns, så har de inte råd, därför måste de vara utan. Just nu har jag kommit in i ett tillstånd när jag nästan hela tiden tänker på de som svälter, på riktigt. Det är ju faktiskt inte svårt att sätta sig in i känslan under denna månad, även om man inte ska tro att det vi går igenom under denna månad kommer i närheten utav deras situation. Vi alla VET ju att det snart vankas föda och dryck.

När jag väl brutit fastan, så njuter jag av varje kopp te och kaffe jag hinner få i mig under timmarna solen är nere. Och tro mig, jag dricker hinkvis… DET får jag däremot i mig tillräckligt utav, hur nyttigt det nu är… det trista är att när fastemånaden väl är över, så går det väldigt snabbt att komma in i de vanliga rutinerna igen: när man tycker att varje sak man har tillgång till är självklarheter. Man ger inte det man faktiskt har, det rätta värdet och uppskattningen. Jag ska försöka att ha med mig den känslan lite längre detta år. Förhoppningsvis håller det åtminstone en månad eller två, men troligtvis inte. Det retar mig. Men jag ska göra mitt bästa: att uppskatta, och inte överkonsumera, i respekt för de som inte har. Alla pengar som går till överkonsumtion kan man istället spara, och skänka till någon som inget har. 

 

 

 

  1. #1 av Ella på 11 augusti, 2012 - 16:48

    Selam Marie!

    Tack för att du svarade på mina frågor, jag har ytterligare en som jag inte riktig har förstått: Det är så att många spådamer och kvinnor som varit på hajj och som sysslar med att hjälpa andra påstår sig gha läst i mycket gamla böcker om att jorden kommer gå under i slutet av december månad 2012. Visst jag vet att jorden kommer gå under förr eller senare, men jag har uppfattat det såhär, att Mahdi kommer tillbaka till jorden och hjälper folket och sedan många år därefter kommer jorden gå under? Vad anser du om det hela, tror du att jorden kommer gå under i år? vad är dina funderingar kring det hela?

    Ws

    • #2 av Marie på 11 augusti, 2012 - 17:23

      Salam Ella,
      Ja du har uppfattat det rätt, med lite korrektioner. Imam Mehdi är redan på jorden, men lever i det fördolda, Jesus kommer att komma tillbaks till jorden däremot. Imam Mehdi kommer att ha regering i många år.När jorden slutligen går under, det vet bara Gud. De där ”spådamerna” har information ifrån en gammal inkakalender som säger att jorden ska gå under kring den 12 dec 2012 (Datumet blir alltså 12-12-12, och ska kanske betyda något magiskt….nånstans?). Som sagt, bara Gud vet när Domedagen kommer, men jag känner på mig att det inte är december detta år i alla fall. Men man vet ju aldrig.

  2. #3 av Berit på 12 augusti, 2012 - 08:05

    att uppskatta, inte överkonsumera i respekt för de som inte har…. Marie vilken fantastisk formulering, jag ska trycka det på en t-shirt. Hörde häromdagen om en nyföreteelse som gick ut på att man typ beställde in extra av de man skulle äta eller dricka och kastade… bara för att man kan….och typ visa andra att man kan, jag tyckte det var förfärligt upprörande att höra. Så dina ord blev balsam för själen…….

    • #4 av Marie på 12 augusti, 2012 - 09:38

      Åh att höra ifrån dig är också som balsam för själen! Det var det värsta jag har hört, men jag är inte alls förvånad. ”Bara för att visa att man kan…” Alltså det är så att man storknar av ilska och upprördhet inför sånt. Vi har upphört att vara människor snart…

Kommentera

