Ramadan Kerim, to all of you!

Idag är det, förmodligen, 1:a Ramadan månad. Jag och den äldsta, samt den yngsta dotra är på ständigt resande fot – i princip. Så vi kommer inte att fasta förrän den 29:e juli, inshaAllah. Känns konstigt att vara hemifrån, borta från resten av familjen, och inte fasta under denna månad. Det har då aldrig hänt förr… lite trista att inte laga till fotor och invänta brytandet av fastan, alla tillsammans helst. Underbart! 

Man får väl glädjas utav att alla djinner är utelåsta ifrån jorderummet under denna månad. Jag brukar försöka beskåda mina egna tillkortakommanden, alldeles extra mycket, denna månad. För ingen kan ju skylla på att Satan har frestat en på något sätt… så de fel och brister man uppvisar – det är den verkliga personlighet man har, både denna månad och resten av året, förstås. Tänk på det extra noga denna månad. Det kan bli lite navelskådning, men ändå. Lite av sånt nån gång då och då är nog inte så dumt ibland.

Förutom att jag är på resa, fel tid på året (då jag missar en vecka av fastan), så bara ÄLSKAR jag att vara här uppe i Norrland. Jag älskar min familj, mina föräldrar är alldeles underbara, och jag har så roligt med mina bedårande systrar och deras familjer. Vi blir nog nallta tjållrut när vi träffes… tror jag. Vi pratar mycket barndomsminnen och dråpligheter i övrigt. Bättre kan man inte ha det…

Jag önskar alla en underbar, vilosam, insiktsfull och produktiv Ramadan månad

;)!

  1. #1 av Niina på 21 juli, 2012 - 08:57

    Ramadan Karim till dig och till din familj!

  2. #2 av anonym på 21 juli, 2012 - 13:56

    Salam. Jinnerna är inte inlåsta under ramadan. Alla jinner är inte ens onda. Vissa av dom är muslimer andra kristna. Många av dom lever sina egna liv utan att störa människan. De små sheytanerna är inte heller inlåsta. Alla människor har en liten sheytan som är med oss hela livet. Denne är inte inlåst

    • #3 av Marie på 21 juli, 2012 - 18:36

      Jodå, alla är utelåsta från jorderummet.

  3. #4 av Fattis på 23 juli, 2012 - 19:55

    Ramadan Karim.
    Må denna månad bringa nya insikter.
    Njut av familjen.

  4. #5 av Niina på 25 juli, 2012 - 08:43

    Hej igen..

    Har en fråga: Jag har den fantastiska boken Mafatih al-Jinan, gills det om man läser vissa suror på svenska, om man inte kan de på arabiska? Exempelvis om man vill be om förlåtelse av sina synder.

    • #6 av Marie på 25 juli, 2012 - 13:01

      Absolut, Niina. Enda gången man MÅSTE läsa på arabiska är när man ber sina obligatoriska böner. Keep it läsandet :)!

      • #7 av anonym på 25 juli, 2012 - 22:21

        Systern menar om man ska göra dua eller??? För annars om man ska läsa suror för tex skydda sig mot jinner som tex när man läser ruqiyah d.v.s tar bort jinner på andra eller skyddar sig mot onda ögat så gör man ju det på arabiska. Så man läser ju inte bara på arabiska under sina obligatoriska böner.

  5. #8 av Niina på 25 juli, 2012 - 21:05

    Tack så mycket för ditt snabba svar kära Marie 🙂

    • #9 av Niina på 26 juli, 2012 - 09:00

      Salam anonym. Om man ber för förlåtelse av synder exempelvis, så reciterar man först surah al-Fatiha (som jag då kan på arabiska), men sedan reciterar man Ayat al-Kursi och surah al-Falaq samt surah al-Naas (som jag inte kan på arabiska), frågan var om det gills då om jag reciterar de på svenska. Duaa får man väl läsa på svenska? Det finns många andra böner också, där man reciterar olika suror, som jag då låtit bli, eftersom jag varit osäker på om man får recitera suror på svenska när man ber. Oblikatoriska böner ber jag naturligtvis på arabiska.

      • #10 av Marie på 26 juli, 2012 - 11:39

        Vad jag menar är att man kan läsa koranen och alla olika duaa på svenska när man vill. Om du vill söka skydd mot saker och ting så reciterar man självklart på arabiska. Alla böner, s.k. ”nafile-böner” (extraböner som ej är obligatoriska men frivilliga) måste man också be på arabiska.

  6. #11 av Niina på 26 juli, 2012 - 18:44

    Ok, tack för svar! Då är det bara att lära sig mera arabiska 🙂

  7. #12 av aro på 27 juli, 2012 - 19:46

    hej jag en fråga och hoppas att du kan svara på den.´
    Eftersom fastemånaden nu är under sommaren så får man fasta under många timmar(man bryter fastan ungefär vid halv tio tiden), solen går knappt ner liksom..jag fick veta av mina nära att flera imamer har sagt att man får bryta fastan efter mekka tiden i de icke islamiska länderna där ´dagarna är jätte långa. Jag undrar om det är sant, jag vill följa mekka tiden från och med imorgon eftersom dagen är så lång här och man blir orkeslös när man fastar så mycke, men jag är osäker hoppas du kan svara på denna frågan tack!! 🙂 Ramadan Kareem.

    • #13 av aro på 27 juli, 2012 - 19:58

      hej jaghar en fråga och hoppas att du kan svara på den.´
      Eftersom fastemånaden nu är under sommaren så får man fasta under många timmar(man bryter fastan ungefär vid halv tio tiden), solen går knappt ner liksom..jag fick veta av mina nära att flera imamer har sagt att man får bryta fastan efter mekka tiden i de icke islamiska länderna där ´dagarna är jätte långa. Jag undrar om det är sant, jag vill följa mekka tiden från och med imorgon eftersom dagen är så lång här och man blir orkeslös när man fastar så mycke, men jag är osäker hoppas du kan svara på denna frågan tack!! Ramadan Kareem.

  8. #14 av Rima på 28 juli, 2012 - 09:22

    Salam w 3alejkoum, jag förstår att man inte behöver fasta när man är på resandefot, men undrar bara varför ni valde och göra denna resan just under Ramadan , då man vet på ett ungefär när Ramdan infaller? Ramadan är bara en gång om året och bör väl prioriteras? Bara ren nyfikenhet, önskar er en trevlig resa och Ramadan Kareem.

    • #15 av Marie på 28 juli, 2012 - 18:21

      Rima: för att det är enda gången jag har semester….!!?

  9. #16 av Veronica Jonsson på 28 juli, 2012 - 18:15

    Hejsan!
    Vet inte om du minns mig men jag heter Veronica och är Bosses dotter. Vi är släkt och du har varit en sådan inspiration för mig genom livet.
    Jag hoppas att Norrland behandlar dig väl, jag bor ju smack mitt i, dvs. Lycksele

    Ljus och kärlek//Veronica

    • #17 av Marie på 28 juli, 2012 - 18:30

      Men Hej, Veronica! Självklart minns jag och vet vem du är! Så roligt höra från dig :)! Jodå, Norrland är ett helande ställe för vem som helst som åker upp dit – myggorna till trots – så jag har njutit av livet där uppe. Jag kom hem till Malmö idag dock. Hade jag vetat att du bor i Lycksele hade vi kunnat svänga förbi där, det är ju minsann inte långt från Boliden ju.

      Roligt höra att jag varit en inspiration för dig, jag är bara nyfiken att höra på vilket sätt jag kunnat vara det då vi inte setts på länge. Ibland vet man inte hur man påverkar andra människor så jag är självklart nyfiken. Du får gärna höra av dig. Min mail är mammamaries@hotmail.se :)! Om du vill prata mer privat ….

  10. #18 av frihet på 29 juli, 2012 - 17:23

    Dear Human fellows!

    Time comes and goes, Life gives and takes..but only our deeds truly remain forever!
    To day , I am infront of you as a humble servant of God and fellow of life, asking for your attention!

    few people of the world are aware of whats happening in Bahrain today!
    The media in the west are not broadcasting any of the news because of political benefits and are ignoring the unjustices that are taking place over there.

    the 14 february 2011 the Bahraini people went out in the capital Manama in a very peaceful revolution against the Khalifa family!
    Unfortanley the military ( consisting of saudi troops) responded with fire and voilece!

    until now more then hundreds of men , woman and children have been murderd and kidnapped!

    Its time for us to act and show our support to our sisters and brothers in Bahrain!
    we have planned to do an demostration in Sweden in Helsingborg and would like to see how many people who would be intressted of taking part in such demostration!
    Time and date are not set yet but it will take place probably in two weeks of time!

    please press like if you would show your support and attend and share this message with your friends!

    for more information contact: Freebahrain@hotmail.se

    Thanks for you attention!!!

Kommentera

