Nya kommande traditioner…?

.

 

Könsavslöjande kalas, eller gender reveal party, som det heter på amerikanska, har blivit en populär trend i Amerika. Detta är en ceremoni där man avslöjar om det blivande barnet är en flicka eller pojke. Könsavslöjande kalas började bli populärt då många tyckte den överraskande känslan försvann, när det blev allt vanligare att föräldrar tog reda på barnets kön genom ultraljud. Ett sätt att skapa ett överraskningsmoment av det hela är att ha ett kalas där barnets kön avslöjas – exempelvis genom en könsbestämd tårta.

Många väljer numera att anordna ett kalas där barnets kön högtidigt basoneras ut. Vid ultraljudet ber därför föräldrar sköterskan att inte säga vilket kön barnet har. I stället får de med sig ett förseglat kuvert med barnets kön nedskrivet på en lapp. Kuvertet lämnas sedan in till bageriet, som bakar en tårta som är antingen blå eller rosa inuti. Släkt och vänner bjuds sedan på detta ”gender reveal party”. Den blivande mamman skär högtidigt upp tårtan, vilket avslöjar om det blir en pojke eller flicka. Surprise!

Traditionen är inte mer än 2 år gammal i ”ursprungslandet”, men det dröjer nog inte länge innan även det kommer hit. ”Könsavslöjandekalas” låter kanske inte så klatschigt, men kanske kommer det att få ett bättre namn när det kommer till oss, men kom ihåg var ni hörde det först bara :)!

Risken är väl att man nu har bidragit till ännu ett ångestdrypande krav på fest och firande för alla, som om det inte skulle räcka med födelsedagar, babyshowers och alla andra bemärkelsedagar man ska hålla reda på året om :/? I så fall ber jag så mycket om ursäkt, såhär på förhand… 

.

  1. #1 av Svarten på 18 juni, 2012 - 11:53

    Min gravida dotter, som beräknas föda i slutet av september, gick ut på Facebook och berättade om barnets kön. Jag förstår mig inte på dagens ungdomar.

    • #2 av Marie på 18 juni, 2012 - 13:19

      Så du menar att hon bjöd in lite fler än de ”närmast anhöriga” och vänner till könsavslöjandet….eller vad man nu ska kalla det :/ ? Men nog var det mer ekonomiskt än att ha ett sånt där gender reveal party, i alla fall. Klok flicka :)!

      Så den gamle ska gå och bli morfar!? Inte illa, man får gratulera i förskott i så fall. Jag väntar ännu på min tur….

  2. #3 av Svarten på 18 juni, 2012 - 13:31

    Morfar kommer du aldrig att bli 🙂

    • #4 av Marie på 18 juni, 2012 - 14:42

      Haha… ja du fann en liten lucka där i min kommentar 😛 ; mormor, jag väntar ännu på min tur att bli mormor förstås…jag har ständigt hävdat att jag inte är tillräckligt gammal ännu för den titeln, men det känns som om jag börjar skita i såna petitesser – snart. Inte nu, men snart, om ett år eller 3 🙂

Kommentera

