10 saker som leder till Paradiset

Imam Baqir(A) sade:

”Det finns 10 saker som leder en person till Paradiset om denne har med sig dessa vid mötet med Gud:

1. Vittna om att det inte finns någon gudom vid sidan av Gud (SWT).
2. Och att Mohammad(S) är Hans Profet.
3. Erkänna vad som kommit ner till Profeten(S) från Gud(SWT) (dvs. Koranen).
4. Upprätta regelbundna böner.
5. Skänka allmosor.
6. Fasta under månaden Ramadan.
7. Genomföra vallfärden till Mecka.
8. Att visa vänlighet mot de troende.
9. Att avskilja sig från Guds fiender.
10. Och avstå från rusdrycker (alkohol)

[Khesal al-Saduq, s. 432]

  1. #1 av shimaalame på 6 juni, 2012 - 18:03

    Reblogged this on Shimaaa.

  2. #2 av Ida Hedman på 10 juni, 2012 - 12:15

    Hej! Jag har en fråga till dig som inte har med detta ämne att göra, men jag vet inte hur man skickar mejl till dig så då skriver jag här istället. Måste jag som muslimsk kvinna ta min makes efternamn eller kan jag behålla mitt flicknamn? Eller kan jag ta ett dubbelnamn? Observera att jag är svensk konvertit och har svenskt för och efternamn. Tack på förhand. 🙂

    • #3 av Marie på 10 juni, 2012 - 12:46

      Hej Ida,
      I Islam står en kvinna för sig själv. Hon är inte ”sin mans hustru” så att säga, som man gör i vissa kulturer. Hon lever och verkar som sig själv alena och för affärer mm i sitt eget namn. Man behöver inte ta makens namn, det är inte vanligt att kvinnor gör det i Islam, även om det händer. Själv har jag inte sett många muslimska kvinnor som byter sitt efternamn, men det finns absolut. Så du gör som du själv vill. Ibland kan det ju vara enklare att alla i familjen har samma efternamn, men som sagt, det är inget måste.

      • #4 av Ida Hedman på 10 juni, 2012 - 20:24

        Okej tack så mycket då vet jag. Vilken tur att det finns såna människor som du som kan så mycket. Du borde ha en självklar plats i paradiset. 🙂

Kommentera

