Islam i Sverige måste bli svensk


Jag har märkt att i många moskéer bedrivs utbildning i religion enbart på det arabiska språket till barn och ungdomar, ja även till vuxna. Jag anser att det är helt absurt. Islam har funnits länge i Sverige och de senaste 20 åren har antalet muslimer ökat markant. Man kan säga att nu har andra generationens muslimer börjat växa upp, och tredje är på väg. Dessa nya generationer har svenska språket som det språk de förstår bäst. Det är det språk de studerat med och vana att erhålla information på. De har tillit till att insupa kunskap med det svenska språket, och inte med det arabiska.

När man då ska lära sig religion på arabiska språket så kommer en känsla uppstå att religionen är skiljt från övriga samhället. På det sättet så förmedlar man att religionen inte går att integrera med samhället i övrigt. Mycket illa!

Sedan har vi alla de som inte pratar arabiska, eller bara kan samtalsarabiska, s.a.s. De utesluts ifrån dessa religiösa utbildningar. Det finns ingenstans en konvertit kan gå för att få kontinuerlig utbildning inom islamiska frågor. Och antalet konvertiter ökar hela tiden.  Enda sättet är att själv läsa, eller så frågar man runt hos olika personer, vilket ofta innebär att man kan få svävande svar, eller helt fel svar. Detta är helt oacceptabelt! Jag vill skicka min flicka till någon annan, än mig själv och min man och som jag har förtroende för, att lära sig om islam, hur man ber osv. Men hon har ingen plats där, för att hon inte kan prata flytande arabiska. Hur rasistiskt och ovälkomnande är inte det? Då är filosofin såhär: om hon går dit varje gång, så kommer hon tillslut att lära sig arabiska, och när hon lärt sig arabiska, woala! då kan hon lära sig om islam också!!

Jag känner att jag pratar alldeles för ofta om shia och sunni, men just i detta fall anser jag att sunnimuslimer är 100 ggr bättre än shiamuslimer på detta område. Vad jag sett hittills i alla fall, och jag har varit muslim i snart 25 år. Observera att jag säger HUNDRA gånger bättre, inte TIO gånger bättre. Jag har klagat, men ingenting görs. Enda svaret man får är: ”Ja men då kan väl DU hålla dessa svenska lektioner!!?” … eeh.. nej, jag är inte utbildad i detta, jag har inte tid och jag ville att NÅGON ANNAN än JAG skulle lära mitt barn. 

Ett fåtal gånger har man, under vissa högtider, haft en ungdom som läst upp ett tal på svenska. Jättefint!… visst. Problemet är att under den tid denna ungdom läser jättefint, så börjar ALLA arabisktalande människor prata med varandra! Så man hör absolut inte ett enda ord han säger. Helt respektlöst… man orkar faktiskt inte med sånt där. Det är som att folket som sitter där tror att det inte finns någon som är intresserad utav att lyssna på det som sägs.

Om där ordnas med manifestationer, demonstrationer eller dylikt så skrivs det plakat på det arabiska språket!?! För VEM hålls dessa manifestationer? För araberna i landet? Eller till makthavarna? De kunde lika gärna ha suttit kvar i moskén med sina plakat, för det är ingen utav de som manifestationerna eller demonstrationerna riktar sig till som fattar något. JAG fattar inte vad där står, men jag har oftast någon som kan översätta åt mig. Skamligt! Ibland ser jag ett plakat skrivet på svenska, som jag alltid förmodar att någon ungdom snabbt skrivit ihop, i skamvrån för att slippa höra någon av de äldre säga: ”Men nu förstår ju inte JAG vad det står på den där skylten. BYT till arabiska så jag kan läsa den!”… ja ungefär så går mina funderingar i alla fall.

Moskéer, eller snarare dess ledning, måste börja inse att vi inte befinner oss i ett arabiskt land, där diverse olika arabiska kulturer fungerar. Det går inte. Man befinner sig i Sverige och måste integrera sig med den svenska kulturen, lagar och regler. Och framför allt annat måste man öppna upp tal vid fredagsbön, utbildning och annat på svenska språket. Man kan även ha sessioner på arabiska, självklart, eftersom det ännu finns många som inte behärskar det svenska språket fullt ut. Men huvudsakligen bör allt ske på svenska. Jag lovar, om detta skedde skulle moskéer och husseiner vara fulla av ungdomar!

De som bor och är uppvuxen i Sverige måste få svar på frågor och problem som passar ihop med den bild utav islam vi har. Vår bild utav islam utgår INTE ifrån ex.vis en persisk, arabisk eller kurdisk kulturbakgrund. Utan en helt svensk. Vi ser med helt andra ögon på islam, för vi har inte religionen integrerad med den kultur vi kommer ifrån därför är det mycket enkelt för oss, särskilt konvertiter, att skilja på religionen islam och den arabiska, persiska eller annan kultur. Där är kultur oftast ihopblandad med religionen och gränserna för dom kan vara diffusa.

Därför, om man inte verkligen är utbildad imam, så kan svaren bli helt fel. Då en helt vanlig person som sitter som ”sakkunnig” bara tar från sin egna ficka, och blandar ihop med några regler de hört talas om. Men jag befarar att kulturen färgar svaren mer, än vad religionen gör. Och det är mycket farligt, eftersom vissa av kulturerna har något som kallas för ”hederskultur”, och den är djupt integrerad i kulturen och folk tror verkligen att islam tillåter detta. Men hederskultur är en kvarleva från långt innan ”Profeten kom till stan”, så att säga. Och Profeten(s) eliminerade dessa fasoner helt… men upptogs igen när han dog, förstås.

Men jag tvivlar på att utbildning och information på svenska språket någonsin kommer att ske i våra moskéer, så länge den äldre generationen har hand om ledningen där i alla fall. Så jag väntar andäktigt på nästa generation svenskmuslimer, som säkerligen kommer att göra detta bättre. Men under tiden kommer många, många att tappa sin religion eftersom de inte känner nära samhörighet med den i samhället de lever i, då allt som lärs ut om den sker på det arabiska språket – och följaktligen tillhör det bara den arabisktalande sfären de lever i. Resultatet är en förlorad generation. 

I Kina finns över 30 miljoner muslimer, de använder inte arabisk kultur i sin islam. Afghanistan, Pakistan, Indonesien, Amerika och Afrika – alla har de islam och sin egen kultur integrerad i den, eller tvärtom. Varför ska vi inte ha en svensk islam?

  1. #1 av Svarten på 19 maj, 2012 - 22:21

    Första hemläxan. Säg efter mig:

    Om Gud vill.

  2. #3 av leila på 20 maj, 2012 - 11:14

    salam marie..tycker mycket av det du skriver stammer MEN jag ar bara en av manga icke araber som lar mina barn arabiska. detta for att arabskan ar viktig i islam och om mina barn ska kunna lasa koranen, inte oversattningarna sa maste de kunna arabiska annars gar det inte…mosken har anstallt min man for att lara ut arabiska till barn..dessa barn ar fran olika lander, kina, bosnien, aven palestina , libanon…vi ar manga foraldrar som vill att vara barn ska kunnna skriva och lasa och prata arabsiska, da arabiska ar viktigt i islam

  3. #4 av leila på 20 maj, 2012 - 11:23

    salam igen…om man ska gora islam svenskt da ar det ju inte islam langre…vi kan inte halla pa och andra islam hit och dit…du har ratt att manga sheikher ger fatawa, rad fran sin kultur eller tradition, men du kanske glommer att vi har ju anda tydliga regler i islam om hur vi ska leva som muslimer..dessa fran hadither och koranen…vi kan inte strunta i dessa och borja skaffa svenska regler till islam. men sheikherna maste vara utbildade och prata mjukt med folk nar de ger rad, inte hart som de gjorde i uppdrag granskning…de kunde sagt pa ett bra satt tex att det ar mannens ratt i islam att ha sex med sin fru och att det ar upp till henne sjalv att vagra detta men da ar det upp till henne att fa synder..men sattet de sa det pa lat nastan som om mannen har ratt att valdta henne om hon inte vill..de kunde ocksa sagt hadither som bevis pa att mannen maste behandla sin fru pa basta satt och hadither pa hur mkt beloningar de far nar mannen och frun ar snalla mot varandra..men de har inte gjort nat av detta,,,imamen i varan moske kan knappt svenska..han kan inte halla en khoutba pa svenska pa fredagarna, sa han laser fran ett papper som nagon skrivit..detta ar hemskt

    • #5 av Marie på 20 maj, 2012 - 16:36

      Leila: När mina äldre barn var små pratade jag arabiska med dom, det lilla jag då kunde och det var inte mycket. Men eftersom deras pappa inte pratade annat än svenska med dom, så blev jag trött på det hela. Dom kan ju inte lära sig ”fel” arabiska utav mig…Jättebra att du är anställd för att lära barnen arabiska. Vi har inte ens nåt sånt i vår moské. Mina äldre barn gick på arabiskalektioner när de var små, men de kände sig utanför eftersom lärarna BARA pratade arabiska med barnen. Följden var att de kände sig utanför eftersom de inte fick någon förklaring på svenska vad något betydde. Inte heller fick de någon förståelse för att de inte kunde arabiska utan blev åsidosatta. Dom fick sluta. Man ska inte skapa komplex hos små barn för att de inte kan något i ett ämne.

      Jag menar självklart inte att man ska förvränga islam, utan enbart lära ut islam i moskéer – INTE blanda ihop islam med sin egna kulturella bakgrund. När man lär ut något så viktigt är det oerhört viktigt att man är saklig, och välkomna frågor av alla slag, och följdfrågor på det. Utan att blanda in saker som kan vara ”‘eb” i deras kultur, men inte i vår. Menar du att muslimska kineser, som inte lever under under arabisk kultur, inte är muslimer och lever enligt islam? Eller är deras islam okej eftersom de haft islam i sitt land så länge så nu har deras kinesiska islam blivit ”okej”, så att säga? Men när ska vi då börja här i Sverige, att adoptera islam in i vår kultur? Är det bättre att börja om 100 år då? Eller kanske redan nu, eftersom här finns muslimer idag.

      Det fanns en alim på 70-talet ifrån Irak(tror jag det var), som åkte till Europa och stannade där ett tag, och åkte sedan hem till Irak igen. Han berättade sedan om vad han lärt och sa att han inte sett några muslimer, men han såg islam praktiseras nästan överallt. När han kom tillbaks till Irak däremot såg han massor av muslimer, men ingen islam som praktiseras… och jag tror det ligger mycket i det han sa. Demokrati innehåller nästan allt som finns i islam, men islam har mer att erbjuda än demokrati och har större perspektiv på samhället. I islamiska länder är man tyvärr alltför fjättrade till sina gamla traditioner, att islam nästan försvinner, eller åtminstone blir sekundärt, i de flest länder.

  4. #6 av Noor på 20 maj, 2012 - 11:40

    Jag håller såå med detta inlägg och var det något jag blev glad av att någon annan muslim även la märkte till var de jäkla plakaten!! Vi var ute på en manifestation en gång och då ser jag att 99 % av alla plakat är på arabiska vilket får en att undra varför vi ens gick ut? Andra i omgivningen fick komma upp och FRÅGA vad vårt syfte var. Jag bestämde mig att om de nu ska utföra denna manifestation nästa år igen då jäklar ska jag skriva så många svenska plakat jag bara kan och försöka dra ned de flesta arabiska haha.

    Vad gäller att undervisa på svenska är så sant, hur många gåner har inte jag haft lusten att åka till mosken med mamma då jag känner att det är meningslöst eftersom jag inte förstår. Jag kan nämligen bara talesspråket och inte den s k formella arabiskan som används världen över. Visst förlorar man en generation på detta sätt men inshalla så lite som möjligt. Jag kommer ihåg att mosken en dag hade en föreläsning om islam för ungdomar på svenska där man även kunde ställa frågor till denna föreläsare, och du anar inte hur inspirerad man var efter att ha varit där i ca 1,30 h, till att bättra sig. Religionen är som en bil, den måste underhållas för att vara i toppskick och detta blir då förlorat när vi inte får gå på utbildning. Att kunna se och höra samtidigt ökar sannolikheten för att informationen sitter kvar, dessutom kan man ställa följdfrågor vilket gör att man själv men kanske även alla andra lär sig ännu mer än att t ex bara läsa en bok. På universitetet lär vi ju oss t ex inte bara genom böcker utan vi måste gå på föreläsningar som förklarar kunskapen och underlättar inlärningen.

    En annan sak som jag gillar men sunni moskeer är att de har så många aktiviteter för sina anhängare jämfört med shia. Vi har nästan allllldrig aktiviteter som t ex simning, föreläsningar för ungdomar, koranläsning m.m. Hoppas det förbättras iaf för man vill ändå känna en samhörighet och lära känna andra muslimer (helst ungdomar) genom detta sätt.

    Ha en bra dag! Kram

    • #7 av Marie på 20 maj, 2012 - 16:43

      Noor: jag blir bara trött när jag ser alla dessa arabiska plakat och tänker att nästa gång får de gå där själva med dom. Jag stannar hemma! För man skäms ju, man framstår ju som korkad. Om ryssar eller kineser skulle demonstrera om något i Sverige – skulle de då skriva sina plakat med kinesiska tecken eller kyrilliska? Bara tanken för dom skulle vara absurd! Men tydligen inte för oss…. skamligt!

      Många svenskar, som är intresserade utav att bli muslim, och är ensamma, känner inte särskilt många muslimer, de har frågat mig om utbildning om islam på svenska i någon moské. Men jag har tyvärr ingenstans att hänvisa dom. Jag säger att de kan gå till Malmömoskén, men om de är intresserade utav shiaislam har jag ingenstans att hänvisa alls. Vad är det för fel?!

      När mina barn var små såg jag många sunni muslimer som hade en typ utav söndagsskola i deras moskéer, för barn. De spelade och lärde sig Koranen, och lekte och gjorde utflykter mm… vad hade vi? Ingenting! Bara en källarlokal där alla vuxna satt och pratade med varandra och käkade nötter och barnen sprang omkring och lekte bäst de kunde med varandra. Urtråååkigt!

  5. #8 av Noor på 20 maj, 2012 - 22:35

    hahah aa de sunni muslimska söndagskolorna har jag oxå gått på. Först gick vi mån-ons på eftermiddagarna och när vi blev äldre varje söndag. Det är därifrån jag lärt mig skriva och läsa arabiska (dock inte flytande men grunden iaf). Aa det är synd det här. Jag undrar dock om det är för att shia muslimer inte får lika mycket bidrag från andra arabiska länder som sunni moskeerna får. Orsaken kan alltså även ligga i att det saknas resurser.

    • #9 av Marie på 21 maj, 2012 - 06:56

      Ja, jag tror att resurser och bidragen har varit en stor och betydande faktor. Men sen tror jag att intresset också varit lågt, inte så mycket kanske för att ordna aktiviteter, men för att integrera med det svenska, men även det kan bero på för lite resurser.

  6. #10 av zulqarnain på 21 maj, 2012 - 08:19

    Du tog upp en jätte bra ämne!
    Innan jag flyttade till stockholm så bodde jag i en annan stad som inte är lika stor som Stockholm, där fanns sunni mosker och shia huseine men där förekom det varken svenska eller persiska endast arabiska.
    Så tänk dig dig, jag som flyttade till Sverige som en liten fick lära mig min religion på egen hand. Min släkt är inte religiösa så jag fick läsa koranen och lära mig islams historia på egen hand för dessa imamer kunde ju inte svenska och man till och med avrådde mig gå till dessa religiösa ställen eftersom det var endast för arab talande människor.

    Är islam endast för araber tänkte man då? men nu när jag bor i Stockholm så är det skönt att man vet att det finns alltid imam Ali mosken och en hemsida på svenska och man kan ställa frågor på svenska.
    Men fortfarande saknar jag den svensk talande islam eftersom generationen efter mig kan kanske inte persiska.

    • #11 av Marie på 21 maj, 2012 - 09:21

      Jag har förstått att Imam Ali moskén har utvecklats jättebra, särskilt för ungdomar. Det känns skönt att det finns något som fungerar något sånär nånstans. Men när vi bodde i Stockholm fanns där inget sånt. Vi flyttade därifrån 1999.

      • #12 av zulqarnain på 21 maj, 2012 - 09:53

        För ungdomar är det super!
        Jag läser hela tiden om att de har olika seminarier för ungdomar och man översätter böcker från persiska och arabiska till svenska.

  7. #13 av zulqarnain på 21 maj, 2012 - 08:22

    marie du tänker på mohammed Abdu ”I went to the West and saw Islam, but no Muslims; I got back to the East and saw Muslims, but not Islam.”

    • #14 av Marie på 21 maj, 2012 - 09:18

      Ja, det var säkert honom jag menade…

  8. #15 av leila på 22 maj, 2012 - 16:20

    jag ar i allafall trott pa att vi muslimer jamt maste forsvara islam..vad hande med religionsfrihet???varfor kan inte folk lata oss leva som vi vill..vi later ju folk leva som dom vill

  9. #16 av Fatma på 30 maj, 2012 - 19:52

    Jag vet inte om jag ska säga det men jag bor själv i Malmö och hur många gånger har inte såna här projekt med både svensk undervisning i islam och ställen till ungdomar men problemet ligger hos oss. Så fort någon börjar arbeta så börjar de andra förstöra för att själv starta och få status. det slutar alltid med att det bara förstörs. Men visst jag håller med till hundra jag stannar själv hemma för att jag skäms plakaten är skrivna på arabiska och folk ropa på arabiska och folk som går förbi ser skrämda ut.

    • #17 av Marie på 30 maj, 2012 - 20:22

      Ja, Fatma, du tar upp en viktig punkt där – det är som om det vore någon slags avundsjuka på de få som börjar engagera sig. Istället för att bli glada och stötta, så stjälper folk de projekt som startas. Jag tror att man får för sig att de som startar sådan verksamhet tjänar miljontals kronor på det…! Vilket ju är helt absurt! Och även om de gjorde det, så måste jag ändå säga att det skiter jag i. Bara man tillhandahåller någon nytta till folk som är i behov ut något.

  10. #18 av Fayz18 på 3 juni, 2012 - 23:20

    Salaam. Jag håller med dig! Jag är muslim från England och jag tycker att moskéerna där gör ett utmärkt jobb att föra fram Islams budskap på engelska. Det är verkligen dags att de moskéer här i Sverige börjar hålla huvudtalet på svenska tycker jag. Islam är för alla inte bara för vissa från Mellanöstern. Al-Hadi ungdomsförening i Majma Ahlul Bait i Jakobsberg har blivit duktig på det. Jag brukar delta i deras program. Kolla in http://www.al-hadi.se Wasalaam

  11. #19 av Linn på 6 juni, 2012 - 11:24

    Right on it! Det känns nästan som att du har skrivit ner MINA tankar i detta inlägg ;p Varför skulle det vara så mycket läskigare med en svensk islam än en pakistansk eller afghansk?

Kommentera

