Anyone for english?!

.

Jag satt och förhörde min lillstinta på engelska idag och hon beklagade sig om att hon måste lära sig brittisk engelska, och inte vanlig normaaal, amerikansk, engelska! Vad det nu skulle vara för fel på den brittiska vet jag då inte… nog för att den kan låta lite snörpig men i det hele är det väl ändå likadant.

Jag kom då att tänka på mina egna engelska lektioner i mellanstadiet. Vi fick någon gång då och då gå till ett tv-rum där vi fick se program från utbildningsradion. Dessa program var mycket märkliga, och framför allt urbota tråkiga. Jag förstår inte hur man kunde tro att man skulle locka barnen att lära sig språket på det sättet!! Det roligaste var programledaren: han hade kraftigt utåtstående öron – och han hette Dennis Gotobed!!! Jag menar… DET förstod vi i alla fall vad det betydde. Go to bed!

Jag undrade i mitt stilla sinne hur han fått ett sånt namn, jag undrar om inte han var en mycket ”livlig” (som man hänsynsfullt brukar kalla oregerliga ungar) pojke, som liten. Så hans mamma fick ständigt säga till honom ”DENNIS! Go to BED!”

Så när han började skolan och fröken frågade vad han hette så sa han förstås det som hans mamma alltid ropat så fort hon sett honom: Dennis Gotobed! Eller…..? Ja, det var väl sånt man funderade kring på den tiden då det begav sig – en svunnen tid. Men så var det visst inte, han föddes faktiskt som Dennis Rex Gotobed!

För de som vill se hur bedrövligt vi hade det på vår tid kan ju kolla in detta klipp:
 

När jag youtubat runt så såg jag att det visst är fler som blivit skadade utav dessa program. Galenskaparna har paroderat på det:

.
 

Men jag tror att Brasse Brännström ändå gör bästa parodin, visserligen kort – men koncis – för precis sådär satt programledaren efter allt han sa: och inväntade att vi, tittare, skulle säga efter honom. Som om han hörde vad vi sa:

 

  1. #1 av asiyas på 16 maj, 2012 - 06:11

    Yes, i like it! HAHA. det här var kul.

  2. #2 av Roy på 16 februari, 2013 - 17:46

    Det där är inte Dennis Gotobed.

    • #3 av Marie på 16 februari, 2013 - 23:41

      Jodå – det är han!

  3. #4 av Kjell på 19 maj, 2014 - 14:28

    Nej, det där är inte Dennis Gotobed. Dennis Gotobed var tillsammans med Mary programledare för programmet ”Switch On”. http://youtu.be/izL59vL9M1A

    Mannen med öronen heter Michael Knight och jobbade i trettio år som lektor vi Stockholm Universitet. Han har gett ut ett flertal böcker. Så här ser han ut idag: http://www.norstedts.se/forfattare/Alfabetiskt/K/Michael-Knight/

    • #5 av Marie på 19 maj, 2014 - 14:49

      Åååh! Det är ju sant! Tack för den feedbacken :)!

Kommentera

