Nattpladder

Helgen har passerat revy i ilfart! Redan söndag natt, och jag kan, för ovanlighetens skull inte sova…:( kanske för att jag blivit uppiggad idag utav att ha träffat min vänkrets; nånting som jag ofta klagar på sker alltför sällan. En av oss är gräsänka och passade på att samla oss alla under hennes tak på god middag och smått och gott…. supertrevligt, som alltid!

En av väninnorna har öppnat en skönhetssalong, och har utbildat sig i all möjlig skönhetsvård. Så jag ska till henne i veckan, inshaAllah, så hon får använda sin ”bag – o – trix” på mig! Jag ska äntligen bli 29 år igen, och lura heeeela världen!!! Vad jag ska lura världen på är dock ännu obestämt, vi får väl se hur duktig hon är så får vi ta det därifrån. Liksom. Just det, trött är jag, det märks kanske, men sova kan jag ändå icke :(.

På TV visas ”Hjärnans autopilot; kärleken är blind” som handlar om att vi är utlämnade till vår aautomatiska hjärnor vid förälskelse bl.a. Endorfinerna gör oss euforiska samtidigt som panikcenteralen sätter oss i larmberedskap. Så det pågår alltså en hel del kaos i hjärnan när man blir förälskad – inte konstigt då att det alltför ofta sker stora felbedömningar när det kommer till att välja livspartner utifrån kärlekens vibrationer. Bättre då att vara helt klar och ”nykter” i hjärnan när sådant ska beslutas – jag röstar mer och mer på mer eller mindre arrangerade äktenskap. Även om det låter lite jobbigt, egentligen, så ser jag mer logik i det hela ju äldre jag blir.

Kärleksäktenskapet representerar den kulturella normen i västvärlden och andra äktenskapsformer är utsatta för hård kritik. Tvångsäktenskapet blir – med rätta – avvisat av praktiskt taget alla debattörer, men många avvisar på samma gång det arrangerade äktenskapet, som om det inte vore någon skillnad på de två. Läs gärna HÄR för mer information:

 

”Arrangerade äktenskap tycks ha flera fördelar framför kärleksäktenskapen. Om inte kärleken gör en blind så försämrar den onekligen omdömet, och då vore det ju fint om någon med omdömet i behåll kunde bestämma. Det finns inga exakta siffror på skilsmässofrekvensen i arrangerade äktenskap, men det finns anledning att tro att den är lägre än i kärleksäktenskapen. Det kan bero på att de inte baseras på en brusande, romantisk kärlek, och därför rämnar inte grunden för äktenskapet när det inte längre brusar så starkt.”

Lars Fr H Svendsen, fil dr i filosofi vid Bergens universitet.

 

Nu börjar jag pladdra märker jag, då är det nog dags att krypa till kojs tror jag… 🙂

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

