Kvinnosim på kvinnodagen

Cartoon: bun in the oven (medium) by siobhan gately tagged swimming,pregnant,pregnancy,women,relaxing,illustration,schwimmen,freischwimmer,frau,frauen,entspannung,wasser,pool,schwimmbad,training,fitness,körper,schwangerschaft,schwanger,mutter,mutterschaft,baby,nachwuchs

Jag har bott här i Malmö i 12 år nu. Och jag tror de har haft kvinnobad i Aq-va-Kul den 8 mars varje år sen vi flyttade hit. Varje år går ALLA dit. ALLA – utom jag förstås. Jag har bara inte pallat. Hela projektet har känts motbjudande av någon anledning.

Men detta år bestämde jag mig att fullständigt strunta i vad jag själv tycker, jag SKA gå och simma. Om int annat så för att se hur det där förgrömmade äventyrsbadet funkar. Sagt och gjort. Jag beslutade mig i måndags, men till min förskräckelse insåg jag att min 15 år gamla baddräkt är oduglig. Jag grävde fram den, drog i den lite och fann att det inte fanns någon elasticitet kvar alls i den: när jag dragit ut den stannade den kvar i det läget efter det, och hur jag än slet i den så stannade baddräkten i det läget! MAJGADD alltså!! Ska inte en baddräkt hålla i 15 år….?!? ;(

Jag fick beställa en ny, som skickades med expressfart, för jag hade ju beslutat mig att bada och då måste jag ju bada. Jag kan inte dra tillbaks ett beslut ju hur som helst. Vilket tur att expressleverans finns att tillgå på vissa postorderfirmor. Så jag hann få min nya baddräkt redan igår, onsdag :)!

Jag har faktiskt erfarenhet utav kvinnosim, men då på Kockums. Det finns ett problem med kvinnosim, de är så populära att det är smockfullt. Det går absolut inte att simma 2 simtag utan att stöta ihop med någon framför, bakom, vid sidan om…. eller, gubevars, uppifrån! Det är därför det har känts vämjeligt att gå på dessa simturer. Naturligtvis var det lika fullproppat denna gång. Men då vi, jag åkte dig med dotter och väninna, kom dit när de öppnade, så hann jag simma några varv i alla fall, sedan hade de vattengympa och så satt jag i alla möjliga diverse varmvattenpooler och bubbelpooler, bastade och höll på, om vart annat.

Kul var också att man träffade en hel del folk man alltför sällan ser till längre. En massa som jag bara sett med sjal – men de kände igen mig. Hur kan folk känna igen mig utan slöja?! Jag blir lika förvånad varje gång. Jag är urusel på att känna igen kvinnor utan sina slöjor om jag aldrig förr träffat dom tidigare utan slöja, även om jag pratat och träffat dom flera gånger. Jag har en arbetskollega som också bär slöja, varje dag träffas vi. Om hon kom gående utan slöja en dag, så tvivlar jag på att jag skulle känna igen henne vid en första anblick.

Hur som helst var det kul. Och sååå skönt. Hela kroppen känns helt genomkörd, varje muskel är glad… de har ju alla blivit använda, plötsligt. Dom trodde väl att jag glömt bort dom…? Jag trodde jag skulle vara heeelt utslut efter kvällens strapatser, men inte alls.

Det blir nog att skaffa sig en sån där burkini, var man nu kan finna en sådan till en fullvuxen kvinna? det blir väl att googla. För jag SKA börja simma nu. Varje vecka. InshaAllah…! Så är det bara.

  1. #1 av Camilla på 9 mars, 2012 - 10:48

    Asalam aleikom
    Hoppas allt är bra med dig och din familj, InshAllah.
    Va kul med en lyckad dag på Aqvakul! Har också dragit mig för att gå eftersom alla verkar gå dit just den dagen. Hörde nu att dom gjort en ny avdelning på Rosengårds badet där det endast skulle vara för kvinnor hela tiden. Vet inte om det stämmer. Något att kolla upp kanske.
    Ta hand om dig! Kram

    • #2 av Marie på 9 mars, 2012 - 10:58

      Aleykum salam Camilla,

      Jo jag har också hört att man skulle ha simning enbart för kvinnor där. Jag kan tala om för dig att det är lögner och falska rykten! Jag blev så glad när jag hörde det. De har öppet, enbart för kvinnor, under 1 timme på lördag morgon… och då ENBART för simträning. Så de som KAN simma är inte välkomna!!! Jag är helt förbluffad över detta. På Rosengård, där i princip varenda kvinna älskar att simma, har de alltså öppnat ett bad – och nischar det inte speciellt för den gruppen över huvud taget! Dom är faktiskt idioter, om jag får uttrycka det milt. Visserligen är poolen bara en meter djup :)… men ändå. Jag trodde att man skulle nischa det till kvinnorna i området, och ha öppet för alla bara under vissa dagar. Men icke. Så tyvärr. Det blir en burkini och aq-va-kul inom en snar framtid. Kom du också 🙂

  2. #3 av Ala på 9 mars, 2012 - 12:37

    Salam Marie!
    Det var roligt att se dej!

    Ville bara flika in med info om ni missat det, aq-va-kul kommer att hålla öppet för kvinnor en gång per månad 1 timme med start denna fredag 16/3 kl 19.45-20.45

    Ses!

    • #4 av Marie på 9 mars, 2012 - 12:53

      Salam Ala,
      Jag det var kul att träffas. Bra du påminde om det, glömde helt. Men det var nog för att jag tyckte att det var en rutten tid – EN TIMME??!? Vad ska man göra med den timmen? Ja, för mig räcker det ju, men ungdomarna tycker nog inte det räcker. Värre är om det gör som igår, och börjar släppa in folk preciiis den sekund som den där timmen börjar ticka iväg, dvs 19.45…. ja då har vi väl en kvart på oss att simma på.

  3. #5 av Ala på 9 mars, 2012 - 13:47

    hehehehe ja jag vet, men bättre än inget? Tar man den timmen och de andra timmar på de övriga simhallar som erbjuder en timme så har man några timmar. Glömde säga att det är en härlig bild du lagt upp.

    • #6 av Marie på 9 mars, 2012 - 16:39

      Ja det är ju jag på bilden, ser du väl :)…?

  4. #7 av Loloh på 9 mars, 2012 - 18:42

    dom säljer sådana på tahara.se men kanske inte det du söker? affären finns också i Malmö i närheten eller mellan södervärn och möllan 😀

    • #8 av Marie på 9 mars, 2012 - 19:07

      Okej, tack för tipset Loloh, jag ska genast dit och kolla. Jag vet var Tahara ligger, men har inte tänkt på den. Tack för påminnelsen:)

  5. #9 av Emma på 9 mars, 2012 - 19:53

    Salam Marie!

    Emma som skriver.. Jag såg dig också, men jag var för feg för att hälsa ifall du kanske inte hade känt igen mig, som sagt utan sjalen, hehe. Hoppas du hade roligt iallafall, för det hade jag:). Synd bara att alla inte vet vad ”vett och etikett innebär”.. Hoppas du förstår vad jag menar med det uttrycket?!

    • #10 av Marie på 9 mars, 2012 - 22:17

      Nej, vad synd att du inte kom fram! Nog hade jag känt igen dig, bara du sagt vad du heter så… förr eller senare trillar nog polletten ned ;). Ja, visst är det jobbigt med det där, allt för få som använder hänsyn vid såna tillfällen.

Kommentera

