Zzzz….

Nog verkar detta vara en insomnad blogg… men det är den inte. Ibland tror jag att den sköter sig själv, men det gör den uppenbarligen inte… jag klickar in mig allt som oftast – men inget nytt inlägg :(. Vad göra åt saken?! undrar jag. Gå och städa, laga mat eller titta på TV:n? Kanske ploppar ett nytt inlägg upp under tiden?

Jag vet ju int va man ska skriv om, inga frågor eller tips ploppar upp i mitt huvud som ger mig tillräcklig energi att skriva inlägg. WHYYY….!!? Jag som tyck det är så roligt och skriva. Jag tror jag ska börja gräva i gamla inlägg och återpublicera dom, bara för att hålla igång bloggen emellanåt.

Igår var vi i allafall allihopa, nästan, ute och åt på en restaurang som ligger alldeles för undangömd för dess egna bästa, tycker jag. Oförtjänt också, för de har verkligen god mat och fin personal, och överkomliga priser. Senare på kvällen hade vi myskväll hos sonen m fru där vi kritiskt granskade melodifestivalen… en numera uttjatad historia med oerhört trista bidrag, gääääsp!! låter det i mitt huvud inför varje bidrag. Men man tittar ändå och lyssnar stint. Tur man har sällskap så man kan pigga upp sig med att prata med dom.

Om någon känner sig manad så tar jag gärna emot frågor, var inte rädd för att ställa kritiska sådana, om vad som helst, så kanske jag kan få igång livsandarna igen när det gäller bloggandet…. jag behöver en spark i baken nämligen.

 

  1. #1 av Svarten på 26 februari, 2012 - 15:26

    Spark!

    • #2 av Marie på 26 februari, 2012 - 16:13

      Hahaa… jalla, det där hjälper inte, du ska ju ställa en intrikat och irriterande fråga som gör att jag måste skärpa till hjärnan lite och svara på den :).

  2. #3 av Svarten på 26 februari, 2012 - 16:29

    ”irriterande fråga”

    Får man dricka av vinet i Paradiset? Om inte, varför omnämns det då som ”det ljuvligaste vin”? Det är väl ändå i huvudsak smaken som avgör om ett vin är ljuvligt.

    ”Paradiset som lovats dem som fruktar Gud kan liknas vid [en lustgård] där bäckar flyter med vatten som alltid förblir friskt, och floder av mjölk med ofördärvad smak, och floder av det ljuvligaste vin”

    Koranen 47:15

    • #4 av Marie på 26 februari, 2012 - 16:51

      Ingen intrikat fråga, men tack ändå: Självklart är vinet i Paradiset till för att drickas. Vinet ifråga berusar inte, ger en härlig känsla, men gör inte så att människan tappar halva hjärnan. Ingen berusning alltså, men vinet är till för att drickas: det i Paradiset alltså, inte det som finns att tillgå här på jorden.

  3. #5 av Svarten på 26 februari, 2012 - 17:21

    Jag tänkte tyngdvikten skulle ligga på ”irriterande” 🙂

  4. #6 av N på 26 februari, 2012 - 23:27

    Hej! Jag har en liten fråga som jag hoppas du kan besvara :). Är det inte för tidigt att ha slöja när man är 9 år? När jag var 9 år och tog på mig slöjan så visste jag inte varför och när jag frågade om det så kunde ingen riktigt besvara det fullt, nu i efterhand förstår jag att det kan ha varit svårt att förenkla en sådan sak till en 9-åring. Jag tror på slöjan och jag skulle aldrig sluta använda den då den blivit en del av mig. Men ibland känns det som om jag ”föddes in till slöjan”, det var liksom inget jag bestämde över helt själv (även om det faktiskt var 9-åriga jag som ville så gärna ha det då jag tyckte det såg fint ut) men nu i efterhand så önskar jag att jag tog detta steg lite senare i livet då jag verkligen FÖRSTÅR varför jag tar på slöjan, tar dig som exempel.
    I profetens tid så var ju en 9-åring redo att gifta sig och då kan jag tänka mig att slöjan spelar en stor roll. Men i dagsläget så ser jag att 9-åringar är ganska omogna, jag var själv en sådan. Det här blev en skum fråga känner jag och jag kan ha väldigt många fel men jag hoppas att du orkar besvara mig 🙂
    PS. jag gillar din blogg väldigt mycket, ett stort fan!

    • #7 av Marie på 28 februari, 2012 - 10:23

      Hej N,

      Ja nog kan man tycka att 9 år är väldigt ungt för att sätta på sig slöjan. Särskilt som barn idag är mer omogna i den åldern än de var förr i tiden, som du säger. Jag tycker att man kan börja lite med slöjan i den åldern, för att vänja sig vid den, så att säga, men att man inte är så hård med om kläder är för tighta eller att man måste ha slöjan på hemma när det kommer vuxna män inom familjen och hälsar på.

      Som du kanske vet så blir man mer och mer känslig, ju mer man närmar sig tonåren, för vad jämnåriga tycker om det man har på sig och hur man ser ut. Skulle man då, som 12-13-14 åring plötsligt en dag komma till skolan med slöja på huvudet, så är chansen att man blir nedslagen utav de reaktioner man får och det är svårt för någon i den åldern att stå emot trycket, särskilt från jämnåriga. Därför kan det vara bra att börja tidigare, men att man inte är så himla strikt med hijaben under tiden fram till 12-årsåldern ungefär.

      Din historia låter väldigt likt mina flickors och ibland kan jag önska att jag varit mer hård med att de inte skulle börjat med slöjan så tidigt som de gjorde, för de själva ville börja ännu tidigare än 8-9-års ålder, men det sa jag nej till. Jag skulle ha hållit mig till 9,5 år ungefär innan jag lät dom sätta på den, men nu är det som det är med den saken. Och huvudsaken är inte slöjan, utan att man vågar och orkar stå för den värdighet det innebär att bära den.

  5. #8 av Lilja på 28 februari, 2012 - 14:33

    Assalamualikum wa rahmatullahi wa barakatuh

    eftersom du ville ha en spark så får du härmed en rejäl spark. Eller i min menng. Jag vet inte hur du ser på ”vad som är bevis”, men vad anser du om denna texten. Jag vet att shias alltid ska berätta att de är just shias och ja, om du vill läsa den här och sen skriva ett inlägg eller så om det så vore det super.
    http://islamnewsroom.com/which-sect-of-islam-hot-topics-58

Kommentera

