Oliver Stones son blev muslim

Son of US director Oliver Stone, Sean Stone attends a press conference in Tehran, Iran, 08 September 2011.  EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

Den kände regissören Oliver Stones son, Sean Stone, som även han är regissör, åkte i september 2011 till Iran för att göra en dokumentär om poeten Rumi. Igår, tisdag, konverterade han till islam och läste upp shahada, den muslimska trosbekännelsen som är den första pelaren i Islam, hos en Shiaprästs kontor.

”Min konvertering till islam innebär inte att jag överger kristendomen eller judendomen, som jag föddes med,” sa Sean Stone till AFP på tisdagen. ”Det betyder att jag har accepterat Mohammad och andra profeter.”

När han återkom till sitt hemland, i september förra året, talade Stone om Mahmoud Ahmadinejad, Irans president, i en intervju med The Wrap.

”Han kom till Amerika för att sträcka ut en hand. Och det sker en hel del misstolkningar, bokstavligen, jag har sett det. Ahmadinejad säger något och det kommer att misstolkas”, sade han till Sharon Waxman. ”Mycket är skitsnack och felöversättningar. Det är en aggressiv inställning från båda parter, främst på den amerikanska sidan. ”

Stone meddelar att han är shiamuslim och har valt Ali som sitt muslimska namn.

  1. #1 av Happy på 15 februari, 2012 - 22:47

    wooow! mashaAllah…

  2. #2 av Maria på 24 augusti, 2012 - 00:20

    Salaam aleikum (förlåt för stavningen om det är fel!)

    Min kommentar är kanske inte rätt placerad under just detta inlägget men innan jag kommer till det jag vill fråga om vill jag bara säga att det är jätteinspirerande att ha läst om Stones konvertering! Citatet om hur han ej övergett någon religion är underbart formulerat och nog något som jag kommer använda för att förklara för andra i min omgivningen om min pågående resa. Jag själv håller just nu på att studera kristendomen och islam. Själv är jag född katolik, uppfostrad i dess kultur men inte i religionen och anser mig just nu idag vara troende. Jag försöker finna Guds ord och budskap, sanningen, vilket har varit en berg- och dalbana rent mentalt. Mestadels är det på grund av omgivningens åsikter tyvärr.

    Varför jag skriver till dig är för att jag gärna hade velat be dig om råd eller liknande, fast dock mer privat än via kommentarer. Så frågan är: finns det möjlighet för dig, om du har tid inshAllah, att svara på några frågor via mail?

    Tack på förhand och jag önskar dig välgång i allt du tar dig an! Må Gud välsigna dig.

Kommentera

