Varför slår shia ihop sina böner?

Ella, en läsare som brukar vara duktig att ställa frågor till mig, ställde mig en fråga som jag tänker besvara i ett inlägg då frågan kommit upp tidigare på bloggen:

”Selam Alaykum Marie:)

Jag undrar varför shia muslimer kombinerar sina böner tex dhur och asr tillsammans och magreb och isha tillsammans?. Inshallah att du kan svaret på min fråga.

Ws”

Jag tackar för frågan och svarar här:

[Koranen 17:78] FÖRRÄTTA bönen [Muhammad, från den stund] då solen [efter att ha passerat zenit] börjar sjunka till dess att nattmörkret faller på, och [förrätta] gryningsbönen med läsning [av Koranen]; läsningen i daggryningen sker sannerligen inför vittnen.

Som du säkert vet så finns det tider på dagen då det är bäst att be sina böner. Det heter Waqt el Fadhile på arabiska (betyder ungefär: ”bäst tid att utföra en gärning”).

Den bästa tiden att utföra morgonbönen är precis den tid då gryningen börjar; dvs det är bättre att be 5 minuter efter gryningens intågande än 5 minuter innan gryningen slutar.

Zawal (mitt på dagen) är bästa tiden att be Dhohor, och tiden mellan dhohor och asrbönen är mycket kort – ca en kvart, kanske tjugo minuter eller så.

Detta kan kanske bäst illustreras med Maghreb och Asha bönerna. När tiden för Maghreb är inne (dvs bästa tiden att be maghreb-bönen) är horisonten fortfarande röd. När det röda försvunnit – dvs efter kanske 15 – 20 minuter – blir det asha och man kan förrätta den bönen. 

Med ”bästa tiden” att förrätta bönen betyder alltså att man KAN förrätta t.ex dhohr bönen även en, två eller flera timmar efter tiden för dhohr börjar, fram tills någon timme innan Maghreb-bönen börjar. Men vi pratar nu om den bästa tiden att utföra bönerna. Och vi shia  brukar vilja jaga det bästa av det bästa, om vi kan.

Rasolullah bad på detta sätt; han samlade bönerna så att han bad de tider som var bästa tiden för varje bön. Men han skiljde även på dom, på det sätt som sunnimuslimer gör idag, de gånger det fanns nödvändighet för detta. Det vill säga ifall något kom emellan de två bönerna, t.ex. ett anfall från någon utifrån, om vädret blev dåligt eller att han måste vara på ett annat ställe inom en viss tid – och han visste att han kommer att kunna vara där inom bönetiden så att han kunde be nästa bön där.

”Profeten (s) bad Zuhr och Asr i kombination och Maghrib och Asha i kombination, om inte anledning för fara eller resa fanns.”

(Sunni referens:Malik ibn Anas, al-Muwatta, Vol. 1, s. 161)

Om du ser i Koranversen ovan så nämns också just tre bönetider, inte fem.

Den kände sunnimuslimske Fakhruddin Razi erkänner också i sin bok att på grund av att Koranen nämner tre bönetider så går det att slå ihop bönetiderna, men han säger sedan också att det finns bevis i hadither att man inte får slå ihop dom. (Se Fakhr al-Din al-Razi, al-Tafsir al-Kabir, vol. 5 s. 428)

Men Profeten sa ju själv angående detta; ”När du erhåller en Hadith, bör du först jämföra den gentemot Koranen. Om den överensstämmer med den, ska du anta den. Om inte, bör du förkasta den.”

Det finns många sunnitiska referenser som nämner att Profeten(s) slog ihop  nämnda böner.

”Ibn Abbas rapporterade att Guds Budbärare (s) kombinerade middagsbön med eftermiddagsbön och skymningsbön med nattbönen i Medina utan att befinna sig i fara eller under regn. Ibn Abbas blev tillfrågad, varför profeten gjorde detta. Han sa: Så att hans Ummah inte skulle vara utsatt för stor möda.”

• Sahih Muslim (Engelsk översättning), Kitab al-Salat, Bok 4, Kapitel 100, Hadith nr. 1520 .
• Sunan al-Tirmidhi, Vol. 1, s. 26.

Det är alltså tillåtet att separera bönerna, och även tillåtet att slå ihop dom. Men vi kan ju fundera lite grann kring varför de flesta (av shia i alla fall) slår ihop sina böner. Svaret kan ju vara (förutom det faktum att Profeten(s) gjorde det) att vi måste måste ‘leva’ också? Meningen är ju att vi ska arbeta och vara aktiva människor i vardagen. Om vi måste avbryta våra aktiviteter var tredje timme så blir arbetet väldigt uppstyckat i tiden. Man avbryter ju för att äta också, för rast och sedan ska vi måsta avbryta för att be också, vilket kan bli ytterligare 20-30 minuters avbrott per gång om man inkluderar att gå på toa och tvätta wodho mm.

Resultatet blir tillslut att de som inte får slå ihop sina böner avstår ifrån att be och ber istället varje fredag, i moskén, alla veckans böner kadha ( dvs alla böner man har i ”skuld” under veckan). Detta är inte att föredra, och tillhör absolut inte den ”bästa tiden att utföra denna gärning”. Folk blir trött utav att avbryta sina förpliktelser så många gånger per dag att alltför många väljer att strunta i bönen. Detta är ju inte meningen och Profeten visade vägen genom det sätt han själv bad på då han vid de flesta tillfällen slog ihop bönerna – för att inte utsätta hans Ummah ”för stor möda”

Ja jag kan ju fortsätta längre med detta svar, men som helhet är det därför vi slår ihop bönerna med en mindre tids mellanrum än vad sunni muslimer brukar göra. 

  1. #1 av Ella på 4 februari, 2012 - 16:53

    Selam igen kära Marie!

    Tack för ditt underbara svar mashallah 😀 men om du ger mig ett exempel på när de bästa tiderna är . Jag följer tiderna från imam Ali islamic center och tiderna är idag:

    Gryning: 06.03
    Soluppgång: 07.56
    Middag: 12.22
    Skymning: 17.14

    Så utifrån detta, hur brukar du be bönerna vilka tider, ge gärna exempel ❤

    Ws

    • #2 av Marie på 4 februari, 2012 - 17:31

      Jag ber morgonbönen oftast ca halv sju i dagsläget – fast att föredra är ju fem över sex förstås.

      Dhohor ber jag tjugofem över tolv och Asr ber jag efter en kvart, tjugo minuter efter tiden för dhohr.

      Maghreb ber jag tjugo över fem just nu, och Asha ca tjugofem i sex.

      Jag föredrar att be precis när det blir tiden för bönen för jag känner mig själv väldigt väl: om jag låtit det gå en halvtimme eller timme över tiden, då kan jag lika väl låta det ta ett par timmar till innan jag ställer mig och be… och det gillar jag inte. Så jag tar tjuren vid hornen, så att säga, så snart som möjligt :)!

  2. #3 av ella på 4 februari, 2012 - 17:39

    Oki jättebra, tusen tack. Brukar du följa bönetiderna från imam ali islamic center eller vilka brukar du gå efter?

    Tusen tack igen!

    • #4 av Marie på 4 februari, 2012 - 23:18

      Jag har en egen gammal tabell jag går efter som vi tryckte upp för flera år sedan, men det är säkert precis samma tider som där. Det är ju precis samma tider varje år.

  3. #5 av Fatima på 4 februari, 2012 - 23:32

    GUD vad bra svarat. Jag har dragit mig för att svara på denna fråga för jag orkar inte leta de sunnitiska haditherna osv. Men då ser jag att DU gjort det. Toppen! Länkar hit imorgon så de läsare som frågat mig kan få svar en gång för alla. 😉

    Tack för ikväll, supermysigt att ha er här. Puss & Kram!

    • #6 av Marie på 4 februari, 2012 - 23:44

      Det är du som ska ha tack, Fatima, alltid lika mysigt att vara hos er två. Kram på dig!

  4. #7 av Ella på 5 februari, 2012 - 16:32

    Tack Marie för allt du ger alltid perfekta svar ❤

  5. #8 av Aminah på 7 februari, 2012 - 21:56

    Bismillah.

    Hej Marie,

    Kunde inte avhålla mig från att kommentera detta. Jag hoppas de som söker den rätta vägen inte blir vilseledda av ditt inlägg. Nedan följer bevis för att bönerna har sina FEM specifika tider. Visst går det att kombinera dhuhr och Asr men detta är bara under speciella omständigheter. Allaahu Aleem…. Må Allaah leda oss på den rätta vägen, hålla våra hjärtan mjuka och öka vår kunskap om vår deen, Ameen!

    Hannâd bin as-Sarrî berättade för oss: ´Abdur-Rahmân bin Abîz-Zinâd berättade för oss, från ´Abdur-Rahmân bin al-Hârith bin ´Ayyâsh bin Abî Rabî´ah, från Hakîm bin Hakîm: Nâfi´ bin Djubayr bin Mut´im underrättade mig: Ibn ´Abbâs underrättade mig att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

    ”Djibrîl ´alayhis-salâm ledde mig två gånger i bönen vid Huset. Första gången bad han Dhuhr när skuggan var lika stor som ett skosnöre. Därefter bad han ´Asr när allting var lika stort som dess skugga. Därefter bad han Maghrib när solen hade gått ned och den fastande hade brutit fastan. Därefter bad han ´Ishâ’ när det röda skenet [i himlen] hade försvunnit. Därefter bad han Fadjr när gryningen hade gått in och det blev förbjudet för den fastande att äta.

    Den andra gången bad han Dhuhr när skuggan var lika stor som dess sak precis som han bad ´Asr häromdagen. Därefter bad han ´Asr när skuggan var dubbelt så stor som dess sak. Därefter bad han Maghrib på dess första tid. Därefter bad han senare ´Ishâ’ när en tredjedel av natten hade gått ut. Därefter bad han Fadjr när det hade blivit ljust. Därpå vände sig Djibrîl mot mig och sade: ”Muhammad! Detta är profeternas tid innan dig. Allt som är mellan dessa två tider är en tid [för bön].” – al-Albânî sade: ”God och autentisk.” (Sahîh at-Tirmidhî (1/103))

    • #9 av Marie på 8 februari, 2012 - 10:43

      Gällande nämnda versen i Koranen skriver Imam Fakhr al-Din al-Razi, den kända kommentatorn till ”Mofseer” till koranen detta:

      ”Om vi tolkar mörkret (ghasaq), så blir tiden när mörker först framträder, då villkor ghasaq hänvisar till början av Maghrib. På denna grundval, nämns tre tider i versen: Tid för middag, tid för början av Maghrib och tid för Fajr. Detta betyder att middagstiden var för Zuhr och Asr, denna tid uppdelad mellan dessa två böner. Tiden för början av Maghrib är tiden för Maghrib och Isha, så denna tid är även uppdelad mellan dessa två böner. Detta tillåter kombination mellan Zuhr och Asr och mellan Maghrib och Isha vid alla tider. Hur som helst, det finns bevis som indikerar att kombinera hemma, utan anledning inte är tillåten.” (Fakhr al-Din al-Razi, al-Tafsir al-Kabir, vol. 5 s. 428)

      Så trots att han själv erkänner att Koranen nämner hur bönen ska utföras, så ställer han en sunnah från Profeten högre än Koranen! Detta går inte för sig. En sunnah är något som en människa har förmedlat vidare till en annan människa, därför finns möjlighet till fel och förvanskning. Shiamuslimer brukar följa Koranen som huvudkälla, om där finns tydliga instruktioner hur saker och ting ska göras. Det kanske är skillnaden.

      Men som sagt, det är inte FEL att dela upp bönerna så som sunnimuslimer gör, vi vill bara fånga den bästa tiden för bönen. Och det är att be precis den tid då tiden för varje bön inträffar. Inget annat.

      • #10 av Aminah på 8 februari, 2012 - 12:00

        The Command to offer the Prayers at their appointed Times

        Här är versen igen, men med engelsk översättning;

        ”Perform the Salah from midday till the darkness of the night, and recite the Qur’an in the early dawn. Verily, the recitation of the Qur’an in the early dawn is ever witnessed” [17:78]

        Och så här står det att läsa i Ibn Kathirs tafseer;

        ”Allah says, commanding His Messenger to offer the prescribed prayers at the appointed times:

        ﴿أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ﴾

        (Perform the Salat from midday.) Hushaym narrated from Mughirah from Ash-Sha`bi from Ibn `Abbas: ”Midday means when the sun is at its zenith.” This was also reported by Nafi` from Ibn `Umar, and by Malik in his Tafsir from Az-Zuhri from Ibn `Umar. This was the opinion of Abu Barzah Al-Aslami and Mujahid, and of Al-Hasan, Ad-Dahhak, Abu Ja`far Al-Baqir and Qatadah. It is also understood to ﴿generally﴾ refer to the times of the five prayers. Allah said;

        ﴿لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّيْلِ﴾

        (from midday till the darkness of the night,) meaning darkness, or it was said, sunset. This was understood to mean Zuhr `Asr, Maghrib and `Isha’.

        ﴿وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ﴾

        (and recite the Qur’an in the early dawn.) meaning Salat Al-Fajr. The details of the timings of the prayers were reported in the Mutawatir Sunnah from the words and deeds of the Prophet , and this is what the people of Islam have followed until the present day, passing it down from generation to generation, century after century, as we have stated in the appropriate place, praise be to Allah.”

        Källa: http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2798&Itemid=72

        Så egentligen nämns väl bara två tider? Mellan middag och natt och vid gryningen?

        Allaahu Aleem

  6. #11 av Walid faour född i sverige Sättet o följa islam är inte sunnah och inte shia ! ..bokan är den samma resten är mina handlingar och moral ! vad jag vill och kan för att nå guds kärlek på 14 februari, 2012 - 04:38

    Vad jag har hört så att be bönerna i tid är bland de bästa och mest älskade järnringar för gud(allah) om jag då ber dohor o asser och sen magirb o ahsia och sen morgons bönnen som är förklarad är en mer trovärdig sak

    då undrar jag var i mina handlar ska jag kunna förstärka min iman (tro) .om att göra bönnen så lätt det bara går för att hinna med (det du säger .Jobb och tid för att plugga och det för de andra som tar 20 min ??? ..hur ska jag som person bli starkare om allt runt mig ska gå förre mina bön för allah ?

    ska jag hitta enklare vägar (be 2 böner tillsammans för att under lätta min var dag??)

    jag har 24 timmar var dag på mig jag vet att gud inte har tagit mitt liv för många olika skäll ,och det är ett stort bevis att Allah testar mig annars hade jag varit undersand idag ..ska jag då försvagas och ta den enkla vägen ?…

    jag bryr mig inte om de shia eller sunnah som är rätt (de jag söker är så många svar)

    men jag som människa tänker så här !

    Var gång jag ber så laddar jag upp mig själv (känner det goda i min skäll) och med det så väntar jag på nästa bön …Under tiden från dohor till asser så gör man en hell del saker och var gång jag kommer nära en synd så tänker jag på att jag ska snart stå framför gud ! ..gör mitt bästa så jag står ren och synd lös ….om jag kör den stilen du pratar om (att sunniter gör de svåra) så försvinner så mycket som är gott som vi (jag) inte vill att det händer ..jag bad som er(shia) innan mitt jobb kräver mkt tid och är offtast jätte uptagen men jag kände verkligen inte sötman av det ! tog 2 böner och vänta tills natten tog de 2 andra då var allt slut

    skinnladen mellan mig o de som jobbade med mig ? .du tar upp det med tid

    vi tog pause ledighet för att vila ! .att bönnen ska ta 20 minuter för att jag ska på toa osen göra wudok ? (de tar max 10 min) beror på vad du äter och om du vill läsa en tidning i toan så kan det ta 20 ..

    var gång mina vänner villa på sina pause tider, och jag gick ner i källaren för att be

    tro mig jag vilade också både skäll och hjärta !..jag ville inte få den känslan en gång (be dhoor och aser tillsammans) jag ville få den flera gånger !o av sätt vilka hinder

    livet är så enkel

    om jag som människa kallar mig muslim o älskar min religion islam och inte är redo att offra 10 min 5x gånger om dagen och sitter o letar efter de lättaste alternativet för att hinna med annat… så borde jag nog tänka om .tänka är detta min religion när det finns så många andra !

  7. #12 av Musa på 17 februari, 2012 - 17:45

    Assalamu alaykum syster Marie !
    Egentligen behövs inte långa debattinlägg efter det du skrev marie. Det framgår tydligt att ifall man ska kolla igenom quranen efter nämnda bönetider så hittar man 3 olika tider. Sahih bukhari,muslim sunan al tirmidi osv bekräftar sedan i ahadith att profeten(saw) bad vid 3 tillfällen utan att vara i fara,resa eller liknande. Dyker det sedan upp en annan hadith, syster Aminah, som påstår något annat(även om den är klassad sahih, vilket även de som påstår de motsatta är) så kommer ett dilemma uppstå där man behöver lite logik och intelligens. Detta okomlicerade dilemma blir löst när du läser hur tiderna som nämns i quranen ska förklaras. Ännu mer okomplicerat blir det när man drar slutsatsen att det måste gå att slå ihop bönerna men att det även kan gå att be dom separat så länge tiden för bönen inte går ut. Påståendet att det är förbjudet motbevisas av Koranen. Det är även ironiskt hur två ahadith som motsäger varandra samlas i en bok där allt ska vara ”sahih”.
    Ifall brodern som kommenterade bön och arbete hade besvärat sig med att läsa igenom inlägget med like eftertanke så skulle han inse att syster Marie aldrig påstod att man ska arbeta istället för att be. Hon påstod att det är sunnah att slå ihop bönerna och att det därför är bättre att göra det än att hellre missa bönen än att slå ihop dom för att be dom qadha i slutet av veckan.

    • #13 av Marie på 17 februari, 2012 - 20:26

      Tack Musa för det klargörandet. Jag ville inte heller börja med en debatt i inlägget, men tycker ändå att alla ska få komma till tals. Tack för att du svarade:)!

      Förresten – varför har du lagt ned din blogg?

  8. #14 av Musa på 17 februari, 2012 - 23:36

    Ingen fara , förstår dig då vissa saker inte är värda att svara på eftersom debatten endast kommer vara upprepande av det man sagt innan.
    Jag ”råkade” nedgradera mitt medlemskap hos de som sköter webdomänerna och tyvärr raderade dom all information. Jag hade inte heller sparat allt :(, Men jag funderar på att återuppta det så fort som möjligt.

  9. #15 av Nermin på 20 oktober, 2012 - 13:14

    Marie du har rätt i det du säger eftersom att de är reciterat i Quranen, o man ser klart o tydligt vad det menas med att slå ihop bönerna, om man tänker noggrant på orden som står i Quranen som du skrivit så är det rätt att slå ihop bönerna. Jag är shia o jag hade inte hittat så bra bevis som du beskrev. Tack Må Gud belöna dig för det. Nu har jag det helt bekräftat för mig.. Blir så glad när man hittar rätt kunskap via nätet. Walhamdulillah Allah har koll på sina tjänare som kan hitta kunskap var som 🙂

  10. #16 av Fihima på 28 december, 2012 - 16:27

    Please read before making your mind up, because of something that might be a wrong interpretation! this is much more than just understanding a verse, you also have to look at the arabic grammar to fully understand it
    First, let’s have a look at Surah 20, Verse 130:

    فاصبر على مايقولون وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها ومن اناء الليل فسبح واطراف النهار لعلك ترضى

    Instead of me giving my own interpretation and translation of the Quran, I will cite them from a few sources in which I agree with the overall translation:

    Yusuf Ali: Therefore be patient with what they say, and celebrate (constantly) the praises of thy Lord, before the rising of the sun, and before its setting; yea, celebrate them for part of the hours of the night, and at the sides of the day: that thou mayest have (spiritual) joy.

    Pickthal: Therefor (O Muhammad), bear with what they say, and celebrate the praise of thy Lord ere the rising of the sun and ere the going down thereof. And glorify Him some hours of the night and at the two ends of the day, that thou mayst find acceptance.

    Hilali/Khan: So bear patiently (O Muhammad SAW) what they say, and glorify the praises of your Lord before the rising of the sun, and before its setting, and during some of the hours of the night, and at the sides of the day (an indication for the five compulsory congregational prayers), that you may become pleased with the reward which Allah shall give you.

    Clearly, there are five distinct times which are mentioned in this one verse, according to the three major translations of the Quran:

    1. ”before the rising of the sun”
    2. ”before the setting of the sun”
    3. ”some hours of the night”
    4. ”the sides/two ends of the day (two separate prayers)”

    The specified prayers are those listed below:

    1. Salaat Al-Fajr (صَلَاةِ الْفَجْرِ) – Dawn Prayer / 24:58

    2. Salaat Jumu’ah (صَلَاةِ جمعة ِ) – Friday Prayer / Salat Al-Thuhr on other days (decline of the sun)

    3. Al-Salaat Al-Wusta (الصَّلاَةِ الْوُسْطَى) – Middle Prayer / 2:238

    4. Salaat Al-Maghrib – Sunset Prayer

    Assalaata Ledulooki Ash-shamsi Ela Ghasaqi Al-layl

    – الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ

    – at the sun’s decline till the darkness of the night / 17:78

    The sun is at it’s highest peak typically in the noon (depending on the month) between 12-1 pm (Pacific Time). The decline of the sun begins right after 12-1 and that is the same time Thuhr is prayed. In this verse, all prayers from Thuhr (decline of the sun), Asr (Middle prayer), Maghrib (end of the day), and Isha (night prayer) are included.

    Tarafayi Annahaari Wazulafam Min Allayl

    – طرفي النهار وزلفا من الليل

    – at the two ends of the day and in some hours of the night / 11:114

    (Maghrib marks the end of the day).

    5. Salat Al-Ishaa (صَلَاةِ الْعِشَاءِ) – Night Prayer / 24:58

    There are clearly 5 different prayers mention in the first verse I provided. The Hadiths of the 5 prayers only conform with that of the Quran.

    Praising in that verse refers to praising within the prayer:

    http://answers.yahoo.com/question/index;…

    Another important factor is the prayers people claim to be referred to by name, when they are in fact mentioned by times and referred to as times:

    ‏ حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وقوموا لله قانتين

    ”Guard strictly the [obligatory] prayers AND the middle prayer and stand before Allah, devoutly obedient.” – 2:238

    If there are three prayers in total (according to Edip Yuskel and Reformist Submitters), why does this verse suggest there are more?

    In the English language, two grammatical numbers exist: singular and plural. In the Arabic language, however, there are three grammatical numbers: singular (1), dual (2), and plural (3+). Referring to the Arabic verse, we have three important points to look at:

    – Grammatical number usage
    – The use of the conjunction ”wa” and its mistranslation
    – The number of prayers

    The word ”prayer” conjugated with the addition of the grammatical number prefix are as follow:

    الصلاه – The prayer (As-Salaah) – singular (one), definite
    الصلاتين – The prayers (As-Salaatayn) – dual (two), definite, genitive case
    الصلوات – The prayers (As-Salawaat) – plural (three or more), definite

    The key phrase within the verse above is: الصلوات والصلاة الوسطى

    The word being used for ”prayers” in Arabic is that of the third case:

    الصلوات – The prayers (three or more, plural suffix, not dual)

    والصلاة الوسطى – And the Middle Prayer (1 prayer)

    We can conclude from this verse that there are over three prayers. The grammatical number usage suggests 3+ prayers AND the middle prayer. This will bring the total number of prayers to 4 or more. Since ”the middle prayer” also suggests it is an ”odd” number of prayers and there are more than 4, the total number will be 5 (by reference of times mentioned in the Quran).

    So why only three are mentioned by name and others are mentioned by time. The three prayers mentioned by name are: Fajr (dawn), Wusta (Middle), and Esha (night). So, what are the definitions of ”Fajr” and ”Esha”?

    Fajr = Dawn
    Esha = Night

    They are times just like all the other prayers. Each are mentioned as ”times” and there are 5 as specified by those times in the Quran.

    • #17 av Marie på 28 december, 2012 - 19:12

      Ifall ovanstående vers (20:130) skulle avse bönetider, så har du ett problem där; nämligen där det står: ”some hours of the night” – för du räknar upp detta som en av de 5 bönerna. Det finns inga obligatoriska böner nattetid, så om du idag ber några obligatoriska böner nattetid så kan du upphöra redan nu!

      Versen handlar om att man ska lova och prisa Gud hela dagen, och en del av natten. Inte bara vid bönetiderna. Säg: ”SophanAllah-wobi-Hamdeh’- före solens uppgång och före dess nedgång och under en del av natten …” osv.

      En annan sak jag måste korrigera är när du skriver ”Esha = Night” – Esha betyder ”kväll”, inte natt.

  11. #18 av Fardus på 16 juli, 2013 - 18:06

    (Vill inte mena något illa med min kommentar)
    Men jag FATTAR bara inte vad du skriver. Jag ber mina fem böner när det SKALL bes och jag har ett aktivt liv. Förstår inte det du säger med ”att man måste leva också”.
    SJÄLVKLART är det tillåtet, men frågan är: Varför ska vi inte följa det som står i koranen? Ska vi inte försöka vara de bästa muslimerna vi kan vara? Rätta mig om jag har fel.
    Självklart ska vi arbeta och vara aktiva. Jag är SEXTON, jag är med vänner och familj varje dag. Ute, hemma.. överallt! Jag jobbade också i några veckor. Men det är väl ingen ursäkt till att slå ihop asr och zuhur? Man skall ju be när tiden är inne. Så om Zuhur är idag 13:05, be zuhur då! Asr är inte förrän 17:35 typ.. varför ska man slå ihop dem?
    Det här med att profeten Muhammas (peace be upon him) gjorde det var för ett undantag. Tex om du ska resa utomlands, då kan du slå ihop dina böner! Men nu? För vanligtvis brukade han inte göra så, (profteen pbuh)… och är det inte sagt att vi ska följa det han gjorde?
    Det står t.om i koranen..

    Verily, As-salat is enjoined on the believers at the FIXED hours. 4:103.
    Det står inte att det är haram eller otillåtet att inte slå ihop sina böner men vi muslimer vet att vi bör följa två grejer. 1. ALLAHS ord, det som STÅR i koranen. 2. Det hans messanger muhammad (peace be upon him) brukade göra.
    Så detta med att man måste leva osv, är nästan liten som en ursäkt. Om du har tid till att äta mat/ha ett aktivt liv, varför inte be i de tiderna man skall be? Vill inte mena något illa alls. Men jag tycker bara vi muslimer bör göra mer av det som står i koranen. Jezakaa Allah Kheyr för ditt inlägg och Ramadan Mubarak!

    Och allah vet bäst.

    • #19 av Marie på 16 juli, 2013 - 20:17

      Det är inte så att vi slår ihop våra böner för att vi ”vill ha ett aktivt liv”, vi slår ihop dem för att Profeten gjorde så. Punkt slut. Och då Profeten är vårt exempel som människa så väljer vi att följa honom framför andra. Men om du ser de som dogmatiskt delar upp bönen under dagen i 5 böner med stort mellanrum i tiden, så ska du se att de flesta missar flera av sina böner, och om de tar igen dom senare så blir det oftast s.k. qadha-böner.

      Vi slår inte ihop bönerna som så att vi ber en ovanpå den andra. Om zuhur idag blir 13.05 så ber vi zuhur då. När det gäller asr-bönen så låter vi ca en halvtimme passera, gärna mer, mellan zuhur och asr. Om vi kommer till zuhur-bönen 13.45 däremot, DÅ kan vi be både zuhur och asr direkt efter varandra eftersom tiden för båda bönerna har passerat.

      Som du nämner så ska vi följa Koranen och Profeten och det har jag också beskrivit i inlägget, med tillbörliga koranverser samt hadither, att vi gör.

  12. #20 av zaynab på 29 november, 2016 - 22:40

    tack Marie för info

Kommentera

