Feta dagar

 

 

Efter påtryckningar ifrån lilldotra har jag inlett en LCHF-kost denna vecka. Inte för oss alla, bara för henne då. Fast vi har ju alla ätit samma mat, bara det att vi andra äter den förskräckliga kolhydraten ris, pasta, potatis till maten. Hon tycker det är spännande, måste jag säga. Hon får ju äta mycket av sitt älskade kött samt grönsaker. Men själv är jag nog lite ambivalent till det hele….

Efter enbart 3 dagar så tycker jag att kosten är tråkig. Men det kan ju vara jag som inte har tillräcklig kunskap förstås. ALLT ska ju bara vara protein och fett! Hur ser ett mellanmål ut då? Eller lite kvällsnibbling på smått och gott? Visserligen är man mätt längre tid på så pass fet mat, men ändå?! Sen vet jag inte om jag tycker att det är okej att en 11-åring inte ska äta frukt: för, gubevars, det är ju socker i frukt och därmed icke ätbar råvara. Så jag vet inte om jag kommer att låta henne fortsätta med denna kost. Fast man kanske inte behöver följa dieten alltför fundamentalistiskt…. vi får väl se hur det slutar.

I eftermiddag kommer de större döttrarna över, Fatima och Leila, för att vi ska spä på den feta linjen lite mer: vi ska göra en hårinpackning med kokosfett. Jag och Leila gjorde den förra veckan och vi blev nöjda så vi bestämde att använda oss utav den några gånger i månaden, kanske till och med en gång i veckan…! Här nedan får ni receptet och tillvägagångssättet på vår eftermiddagsaktivitet, jag tycker hon pladdrar och pratar alldeles för mycket :), annars är det en bra instruktionsvideo.

.

  1. #1 av Emma på 2 februari, 2012 - 10:03

    Hej Marie!

    Hoppas allting är bra med dig,inshallah. Jag tänkte höra ifall du har någon mail som man kan kontakta dig på? Har några frågor om bokföring?! Har förstått att du är SUPER på detta:-)

    //Emma

  2. #3 av ella på 2 februari, 2012 - 15:19

    Selam Alaykum Marie:)

    Jag undrar varför shia muslimer kombinerar sina böner tex dhur och asr tillsammans och magreb och isha tillsammans?. Inshallah att du kan svaret på min fråga.

    Ws

  3. #5 av Emma på 2 februari, 2012 - 20:12

    Jodå, det har jag läst på din blogg:) Kan visa lite senare vart;).. Mailar så fort jag har en liten stund över så jag kan förklara lite utförligare vad det är jag vill ha hjälp med. Tack på förhand!

  4. #6 av Emma på 3 februari, 2012 - 10:08

    Här kommer bevisen;)

    ”Inför det kommande året funderar jag starkt på att öppna eget helt enkelt. Jag är sååå sugen på en egen bokförings- och redovisningsbyrå. Det gäller bara att hitta lokal, och viktigast av allt – klienter. Jag är ju faktiskt världens bästa sekreterare redan och bokföring har jag jobbat länge med. Tänker erbjuda småföretagare mina ovärderliga tjänster till en överkomlig summa ! Jag är expert på ROT- och RUT avdrag för de firmor som är i de branscherna, så slipper dom bekymra sig om sådana saker. Och så kan jag förstås hantera all typ av löneadministration…. låter väl som en rätt så god idé? Kanske någon som känner till någon stackars företagare som är i stort behov utav min rådighet?”

    ”Hur kan man älska bokföring, egentligen?! Jag skulle kunna sitta och hålla på med siffror 12 timmar/dag tror jag, utan att bli less! Kanske man börjar bli lite småsjuk…?!! Eller kanske bara gammal? Jag gissar att, i mitt fall, gäller nog båda alternativen. ”

    – Så vad säger du nu? Du är nog rätt så jäk*a bra på vad du håller på med, anser jag iallafall:-)

    Mailar dig nu!

    • #7 av Marie på 3 februari, 2012 - 11:18

      Hahaa…! Det var det värsta. Måste skrivit detta i ett mycket svagt ögonblick. Ibland tänker man alldeles för högt – och nu har jag tydligen printat ned mina tanker: ännu värre!! Nåja, hör av dig så får vi se om jag kan hjälpa dig.

Kommentera

