Vänner

I december varje år pustar jag ut, för då vet jag att man inte har fler födelsedagar att tänka på mer detta år… men till ens förskräckelse så börjar ju ett nytt år inom kort, vilket innebär att hela karusellen med födelsedagar börjar om på nytt!!! Heeelp!

Men faktum är att jag gillar att fira födelsedagar, så länge det handlar om andra människor. När min egen närmar sig, däremot, då går jag på tå och hoppas, hoppas att alla ska glömma bort. Jag tycker inte om att göra ett spektakel om min egen dag. Det hela är bara pinsamt tycker jag. Igår var jag och alla kära väninnor bjudna på årets första firande. Jag hade faktiskt sett fram emot det, särskilt nu för tiden då vi alla är så upptagna med livet så vi har sällan tid att träffas. Och det var lika kul och trevligt som alltid. 

Jag tror att jag har den absolut bästa vänkrets som går att få. Vi är ett axplock av kulturer, både från andra länder och även olika kulturer inom Sveriges avlånga land. Vi är avlånga, korta, breda och smala, sunni och shia (både med och utan hidjab), norrlänning och sörlänning i en skön blandning. Alla har sin egna speciella personlighet och om vi ska försöka skönja en enda gemensam nämnare mellan oss så skulle det vara Islam i så fall.

Och det är tack vare Islam som vi funnit varandra, annars skulle nog inte våra vägar ha mötts, då alla rör sig inom olika områden, både i livet i allmänhet och professionellt. När vi träffas är vi som de närmaste systrar som vuxit upp med varandra och vi kan vädra både glädje och bekymmer med varandra. Vi ber om råd, och erbjuder råd. Ett bekymmer kan förstås vara att alla har var sitt råd, utifrån sitt egna sätt att se på livet. Det brukar bli en hel del råd på en och samma gång. Men det är ändå bra att ha möjligheten att se ett bekymmer ifrån flera perspektiv, det är inte alla som har den ynnesten i livet.

Igår kom en fråga upp; vad njuter du mest av i livet – hur tankar du bäst? Det var allt från morgonstunden med kaffekoppen till att sitta vid havet och fundera. Själv är min största njutning i livet – ensamheten. Det är när jag är helt ensam som jag tankar min livsenergi. Tyvärr är mina ensamma stunder ytterst sällsynta, och det kanske också är orsaken till varför jag känner mig rätt oenergisk för det mesta. Vore jag ensam 24 timmar per dygn, 365 dagar per år, i en liten stuga i en norrlandsskog skulle jag vara den mest energiska kvinnan i världen. Jag har aldrig tråkigt. Tristess är något som man själv skapar, det är inget som ”drabbar” en människa. Jag vet många som räds ensamheten, men jag välkomnar den med öppna armar. 🙂

Nu ska jag själv stå  värd för en födelsedag som kommer upp nästa vecka. Yomyom fyller hela 11 år den 18 januari! Och det är viktigt värre, kan jag säga. Många förväntningar som ska uppfyllas… jag hoppas man lyckas litegrann i alla fall. Tur jag har vuxna döttrar som kan bidra med underhållningen lite grann, förhoppningsvis :/. Hon har även en lillkusin som har födelsedag på precis samma dag, så det blir även att fira där. Sen är det min egen fader som fyllt ut ännu ett år i livet, i slutet av månaden. Och detta är alltså bara januari månads firanden…

 

födelsedagskalas

 

  1. #1 av Amina på 14 januari, 2012 - 16:56

    Tack för att du är en vän som orkar lyssna och ge goda råd. Det är viktigt att man har såna vänner som dig och resten av gänget. Vi borde bara träffas lite mer, så att du inte hinner vara ensam:)))
    Stort KRAM.

    • #2 av Marie på 14 januari, 2012 - 17:10

      Ja nog är det tur vi har varandra nog. Trots att jag älskar ensamheten, så finns det alltid rum för goda vänner, så jag önskar också att vi hade mer tillfällen att träffas på. InshaAllah blir det fler såna året som kommer 🙂

Kommentera

