Kunskap är bättre än att be

Profeten(S) sade:

”Lite kunskap är bättre än att be mycket. Att dyrka Gud räcker för att bevisa ens kunskap och ett själviskt omdöme räcker för att bevisa sin okunnighet.

Folk består av två grupper: de rättrogna och de okunniga. Förarga inte de föregående och slå inte följe med de sistnämnda.”

[Nahjol Fasahah, arabisk/engelsk version, s. 17]

  1. #1 av Ella på 9 januari, 2012 - 02:04

    Selam Alaykum!

    Jag börjar med att säga att jag älskar din blogg, jag har även en del frågor som jag hoppas du kan ge mig svar på:
    1) Hur vet man att islam är den Sanna religionen?

    2)Varför ska man välja islam som sin religion?

    3) Har läst på
    Internet att det finns fel i Koranen, hur Gud skapade universum på 6 dagar sen står det 4 dagar sen 2 dagar? Finns det fel i Koranen, finns det bevis på fel?

    4) Hur vet man att Koranen är Guds bok?

    Dessa frågor kanske är dumma, men jag hoppas ändå att du kan besvara dem.

    Ws ❤

    • #2 av Marie på 9 januari, 2012 - 08:12

      Wa aleykum salam, Ella,

      Fråga 1.Om islam är den sanna religionen, det måste man själv komma underfund med och bedöma på logiska grunder. Hur vet man att islam inte är den sanna religionen? Om det finns en Gud och då följaktligen finns då en religion, på vilket sätt passar då islam inte in i att vara Guds religion – i jämförelse med andra relgilioner? Det måste du fråga dig.

      Fråga 2.Man ska välja islam som sin religion enbart om man själv finner den vara den rätta och sanna religionen.

      När det kommer till fråga 3 kan du läsa mitt svar här:

      https://mammamaries.wordpress.com/2011/05/08/motsagelser-i-koranen/

      Fråga 4: Ja det måste du komma fram till genom att studera den. Du kan läsa lite här:

      https://mammamaries.wordpress.com/?s=koran+guds+bok

      https://mammamaries.wordpress.com/category/koranen-och-modern-vetenskap/

      Sen ska du veta att inga frågor är dumma, och jag hoppas jag kunnat ge dig någon vägledning trots mitt korta svar, som beror på tidsbrist :).

  2. #3 av Ella på 10 januari, 2012 - 03:30

    Tusen tack Marie må Gud belöna dig inshallah!

    Måste bara fråga, vad övertygade dig att välja islam, när tänkte du detta är Guds bok?

    Ws

    • #4 av Marie på 10 januari, 2012 - 15:56

      Först och främst, Ella, insåg jag att Gud måste finnas. Det var händelse nummer ett. Det var inte helt lätt att komma till insikt med för inte alla tycker om att det man gör i livet får konsekvenser och insikten att ALLT man gör tas hänsyn till i livet efter detta. Även sånt som ingen ser. Jag trodde det skulle vara fruktansvärt svårt att leva efter vetskapen att det alltid är någon som ser en….

      Efter ett tag började jag fundera på vad det betydde, att det finns en Gud. Hur ska jag veta vad han vill? Hur ska jag veta hur han vill att jag ska leva? Finns ingen bruksanvisning till livet? Om jag vill leva efter det jag tror Gud vill så måste jag ju först och främst ta reda på vilken bruksanvisning jag själv tror att han gett oss. Det ryktas ju här och där om flera stycken: Buddismen har, Kristendomen, Judendomen,Islam har olika böcker…..

      Den enda ”bruksanvisning” jag tyckte pratade med oss människor med den värdighet som jag anser anstår en Gud är Koranen. Alla andra är alldeles för låg i sitt sätt att beskriva saker och ting på. Därför kände jag för Koranen. Inte det heller var särskilt lätt. Jag tog sedan steget att ta reda på om personen som var Koranens budbärare. Dvs han som kallar sig för Profeten Muhammed. Vad var han för en person egentligen…. och om han nu var sista profeten – vad händer sedan med det gudomliga ledarskapet? Har Muhammed efterträdare….osv…

      I början var jag ytterst intresserad utav att veta vad ickemuslimer ansåg om Profeten. Och jag fann många hyllningar och beskrivningar utav honom utav samtida kristna och judar, där de beskriver honom som en fantastisk person och ledare, även om de själva inte tror på hans budskap var de imponerade. Aldrig har jag läst något negativt från någon icke-muslim som mött honom. Trots att jag verkligen letade, och VILLE hitta något negativt. Men det hjälpte mycket i mitt val utav Koranen som Guds ”bruksanvisning” till oss människor.

      Så gick min resa i alla fall och på den vägen är det :).

      • #5 av Ella på 13 januari, 2012 - 01:21

        Du kommer alltid med underbara svar sobhanAllah! En snabb fråga till 🙂 Tror du att det någonsin kommer träda i kraft en lag som förbjuder slöja( ansikte syns) i Sverige?

        Ws

      • #6 av Marie på 13 januari, 2012 - 07:51

        Just nu tror jag inte att det kommer en sån lag, men det är inte omöjligt att det blir så längre in i framtiden, om Fp pch SD får större makt i riksdag och regering

  3. #7 av Ella på 13 januari, 2012 - 09:21

    Rent allmänt har dem ju ingen som helst anledning att förbjuda slöjan, det skapar ju inga hinder om man säger så. Dem kan ju inte ens förbjuda niqab i Sverige utan har gjort en lag på att om elev och lärare har svårt att kommunicera så kan en lärare förbjuda denna student utbildning. Detta är ju helt sjuk Måste jag säga, men låt säga att en lag kommer i kraft om slöjan skulle du då tagit av dig den?

    Ws

    • #8 av Marie på 13 januari, 2012 - 17:07

      Inte en chans att jag skulle ta av mig min slöja. Då får jag väl bli en återkommande fängelsekund i så fall :).

      Men när det gäller ansiktsslöja, så måste jag säga att jag förstår om folk tycker att det känns jobbigt att prata med någon som man inte ser ansiktet på. Om man är i ett land där sådant är vanligt förekommande så är det ju en helt annan sak. Men jag tycker inte att man ska pressa folks tålamod och förståelse alltför mycket. Man kan ju behålla ansiktsslöjan när man är ute på stan och går, men ska man interagera med folk så måste man ju ändå visa sitt ansikte. Som sagt, allra särskilt när man befinner sig i en icke-muslimsk kultur.

  4. #9 av ella på 13 januari, 2012 - 17:13

    Ja, jag medger att jag har samma fundering som du. Men tänker ändå ska man verkligen göra ett förbud mot detta är det verkligen det Sverige står för att inte ge utbildning åt vissa kvinnor. Visst det är jobbigt med att prata med en niqabist för jag vet inte var jag ska titta egentligen, så om jag som muslim känner så så kan jag förstå icke-muslimer.

    För tänker såhär om dem inte kan förbjuda niqab generellt hur ska dem då förbjuda hijab? Sedan tänker jag även hijab är ju inget hinder, vi jobbar överallt, utbildar oss, man ser ”vårt ansikte” osv. Ser inget hinder där faktiskt, sedan har vi ju religionsfrihet i sverige så tror att det ska mycket mycket till för att man ska rubba denna lag.

    Men rent allmänt även om SD får mer majoritet tex kan man då ta bort religionsfrihet och förbjuda slöja? Vad tror du om detta?

    Ws

    • #10 av Marie på 14 januari, 2012 - 00:07

      Förbjuder man slöjan så förbjuder man också religionsfrihet i och med detta. Skulle en nunna förbjudas att klä sig sitt huvuddok t.ex.? Så just nu tvivlar jag på att man kommer att förbjuda slöjan, jag skulle i alla fall bli förvånad ifall man gjorde det i Sverige.

Kommentera

