Teheranbörsen – näst bäst i världen

.

Tehran Stock Exchange Logo.png
.

 

Sveriges börsindex slutade på -17% år 2011: ett katastrof år alltså för de som satsat sina pengar i aktier på Stockholmsbörsen under året som gick. Det har inte sett så mycket bättre ut i resten av världen heller:

Hong Kong börsens årsresultat för 2011 blev: – 20%

Japans NIKKEI slutade på – 17,3%

Australien på -14,5%

Kina                   – 32%

Shanghai          – 22%

Italien               – 25%

Tyskland          – 16%

Frankrike        – 16%

Spanien            – 13%

De börser i Europa som klarade sig någorlunda var London som slutade på +5,5% och Schweiz på + 7,77%. Dow Jones klarade sig också, knappt, och hamnade på ca +5%.

Landet som ständigt lever under hot om blockader och sanktioner , Iran, har också börser, varav den största heter Teheran Stock Exchange (TSE). Den grundades 1967 och listar idag 337 företag med ett sammanlagt värde av 742 biljoner iranska rial (74 miljarder dollar).

Till skillnad ifrån övriga världen – den del av världen som bestämmer över övriga världen – kan man kanske säga – visar TSE:s årsresultat på världens näst bästa i aktieindex, enligt Bloomberg. Teheranbörsens slutresultat för det gångna året blev 29,6%!

Vicepresident Mohammad Reza Rahimi berättade i somras för reportrar i Teheran att Iran har en avkastning på 25 till 75 procent för investerare. ”Det är inte möjligt någon annanstans i världen”, sade han. Iran har förbättrat sina lagar, vilket gör det lättare för utlänningar att investera, tillade han.

För övrigt meddelar World Steel Association (WSA), att Irans stålproduktion ökat med över 10% under året som gick. Iran tillhör en av världens 15 mineralrikaste länder, och säljer till länder som Irak, Afghanistan, Indien, UAE och China.

62% av Irans export går till sydost Asien. Under första halvan av 2011 ökade denna export med 132%.

Irans energidepartement meddelar att landet, de första 9 månaderna av 2011, exporterade 6,000 gigawatt hours (GWh) elektricitet till sina grannländer, vilket innebär en tillväxt av 23,75% i jämförelse med samma tid året innan.

Irans transport -och bostadsminister säger att landet samtalar med Ryssland om att köpa nya flygplan för utbyggnad av sin civila luftfartsflotta.

Det känns som om ett land kanske inte helt och hållet behöver vara beroende utav de s.k. stora ekonomierna i världen; dvs USA och Europa… kanske kan man klara sig trots att dessa ”demokratier” inte godkänner alla beslut som ett land tar? Ja, själv vet jag ju inte så mycket om dylika ting, men såhär i retroperspektiv så inser man att man kanske inte skulle ha brytt sig så himla mycket om vad de där stora, till synes starka, pojkarna på skolgården tyckte och tänkte, och gått sin egen väg, redan på den tiden? Det hade nog gått lika bra ändå….

  1. #1 av zulqarnain på 3 januari, 2012 - 09:33

    det där var väldigt bra, du hade all fakta samlat på en plats 🙂
    Världen går i en ny era och att vara beroende av USA är något dåligt, en av orsakerna att det går bra för Iran beror på att inget är kopplad till dollarn.
    Om jag bara visste hur man kan investera i dessa börser skulle jag förmodligen vara miljoner nu 😦
    om du vet hur så får du gärna upplysa mig eftersom jag vill verkligen investera i energi sektorn, Iran har skrivit avtal med armenien och några andra länder om att när deras kärnkraft sektorn kommer igång ska de sälja energi till dessa länder och detta är en av orsakerna att väst inte vill se en Iran med kärnkraft för man förlorar makrnad och det där med kärnvapen är rena bullshiten eftersom alla vet att om iran navänder sådant så är det dess undergång

  2. #2 av faten på 4 januari, 2012 - 23:18

    hej mamma marie, jag heter faten och jag bruka läsa din blogg ofta och tycker om dina inlägg. jag har en redovisning om Ashura på historia lektionen och jag vill så gärna du ska hjälpa mig med inledningen och handligen så är jag jäääääääääätttee tacksam för jag vill att en sådan händelse ska ska vara lockande och intressant.

    tack så mycket jag blir jättee glad om du svarar så snabbt du ser de 🙂

    • #3 av Marie på 5 januari, 2012 - 17:40

      Hej Faten, roligt att du tycker om min blogg. Men det var inte lite du frågar mig om :)… inledning och handlingen, det blir inte mycket kvar sen, eller…? Det skulle jag, i normalfall, kunna hjälpa dig med, men jag hinner ju inte ens skriva mina egna saker nu för tiden, så jag är ledsen :(.

      Men du kan ju alltid gå igenom de inlägg jag skrivit i saken om du följer länken nedan:
      https://mammamaries.wordpress.com/?s=ashura

      Lycka till!

Kommentera

