Gott Nytt År

.

.

 

Ja nu är det dags att ta farväl utav ännu ett år, i flera rader av år som passerat under ens liv. År 2011 var ju sprängfylld utav världshändelser, rätt många katastrofala sådana: så som terrordådet i Oslo, tsunamin i Japan och svältkatastrofen på Afrikas Horn, som är några man kommer ihåg… för att inte tala om den ständigt pågående katastrofen i Palestina och Gaza, förstås. Sedan har vi ju alla tusentals döda efter sprängdåd utförda av diverse terrorister i Irak. Ja man kan räkna upp hur mycket som helst.

Sedan har vi ju en massa positiva händelser också förstås, inte att förglömma: framför allt alla de diktatorer som störtats i de arabiska länderna, vi får hoppas att dessa inte ersätts av andra diktatorer. Vi får väl se. USA har dragit sig ut ur Irak, visserligen har de efterlämnat världens absolut största ambassad, i antalet anställda i alla fall… 15 000 personer behöver man tydligen för att administrera ambassaden – hur många nu som tror på det vet jag inte. Det måste ju räcka med ett 50-tal för administration, resten är väl diverse agenter och dylikt, man tänker väl fortsätta styra landet från ambassaden: lite mer inofficiellt alltså. Jag undrar om ens den irakiska regeringen består utav 15 000 anställda?

När det gäller mitt eget liv så har jag ytterst sällan katastroflarmet på, jag ser inga större negativa händelser i mitt liv. Däremot en massa positiva: jag har ju fått jobb! efter många år hemma efter att jag drabbats utav utbrändhet. Det viktigaste är ju ändå ens barn; deras framgångar är ju ens egna framgångar och man har ju sett hur de växt under året som gått. Och man hoppas ju att det fortsätter även framledes; att alla deras framtidsplaner uppfylls.

Det negativa med året som gått är väl kanske att jag inte har haft särskilt mycket tid med bloggandet. Vilket knappast är någon katastrof precis, men jag tycker ändå att det är trist. HUR har folk tid egentligen med att blogga och ha jobb, eller vara småbarnsförälder? Jag fattar ingenting alltså?! Men man börjar väl bli gammal antar jag för att orka hinna med allt, eller så kanske man prioriterar annorlunda. Jag hoppas på det sistnämnda :/….

Inför det kommande året funderar jag starkt på att öppna eget helt enkelt. Jag är sååå sugen på en egen bokförings- och redovisningsbyrå. Det gäller bara att hitta lokal, och viktigast av allt – klienter. Jag är ju faktiskt världens bästa sekreterare redan och bokföring har jag jobbat länge med. Tänker erbjuda småföretagare mina ovärderliga tjänster till en överkomlig summa :)! Jag är expert på ROT- och RUT avdrag för de firmor som är i de branscherna, så slipper dom bekymra sig om sådana saker. Och så kan jag förstås hantera all typ av löneadministration…. låter väl som en rätt så god idé? Kanske någon som känner till någon stackars företagare som är i stort behov utav min rådighet?

I övrigt ser jag det kommande året an med stor tillförsikt. Man har ju i flera år nu varnat just för detta året, 2012, som det år då jorden ska gå under, i princip. Men om den nu inte gör det så tror jag att 2012 kommer att vara ännu bättre än det som gick. I alla händelser så önskar jag i alla fall mina familj, vänner och mina läsare ett gott nytt år och hopp om en mycket god fortsättning på det kommande året. InshaAllah får vi se fred på jorden och att alla hungriga får bli mätta! 

  1. #1 av Niina på 31 december, 2011 - 21:30

    Gott Nytt År till dig kära mamma Marie!! InshaAllah för år 2012 med sig lycka, fred och hälsa till all jordens befolkning.
    Och du, starta eget: go for it!!! Bästa ide, varför jobba åt andra när man kan jobba åt sig själv 😉

    • #2 av Marie på 1 januari, 2012 - 00:58

      Tack detsamma Niina, Gott nytt år på dig också! Tack för de uppmuntrande orden. 🙂

  2. #3 av Linnea W på 25 januari, 2012 - 15:09

    Hej,
    Jag undrar om du använder någon säärskild mjukvara till bokföring? På På vårt företag funderar vi på att investera i ett affärssystem för att underlätta bokföring och administration. Vi har tittat lite på Epicor – http://www.epicor.com/sweden/Pages/default.aspx – vet du något om detta system?

    • #4 av Marie på 25 januari, 2012 - 22:08

      Linnea W: Nej jag vet tyvärr inget om Epicor, det är säkert ett bra system. Jag har mest jobbat med Visma/Spcs och så gör jag även nu. Har även jobbat i Navision, vilket jag tyckte var ett utmärkt system, särskilt om man har ett större företag med flera avdelningar och kontor. Jag tyckte mycket om Navision, men gillar även Visma. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i den frågan…:(

Kommentera

