Barnbarnet och Koranen

Det var en gång en gammal man som levde med sitt barnbarn på en stor farm. Varje morgon var mannen uppe tidigt och satt vid köksbordet och läste Koranen. Hans sonson ville bli precis som honom och försökte imitera honom på alla sätt han kunde.
En dag frågade barnbarnet: ”Morfar, jag försöker läsa Koranen precis som du, men jag förstår den inte, och av det jag förstår glömmer jag så fort jag stänger boken.Varför ska man då läsa den? ”
Farfar blev tyst och slängde lite mer ved i kaminen och svarade: ”Tag vedkorgen ner till floden och ge mig tillbaka en korg med vatten.”
Pojken gjorde som han blev tillsagd, men allt vatten läckte ut innan han kom tillbaka till huset. Pojkens morfar skrattade och sa: ”Du måste gå lite snabbare nästa gång”, och skickade honom tillbaka till floden med korgen för att försöka igen .. Den här gången sprang pojken fortare, men återigen var korgen tom innan han återvände hem. Andfådd berättade han för sin morfar att det var omöjligt att bära vatten i en korg, och han gick för att hämta en hink istället.
Den gamle mannen sade: ”Jag vill inte ha en hink med vatten, jag vill ha en korg med vatten du har bara inte försökt tillräckligt hårt.” Och han gick ut genom dörren för att titta på när pojken kämpar på.
Vid denna punkt, visste pojken att det var omöjligt, men han ville visa sin morfar att även om han sprang så fort han kunde, skulle vattnet läcka ut innan han kom tillbaka till huset. Pojken doppade åter korgen i floden och sprang snabbt, men när han nådde fram till sin morfar var korgen åter tom. Andfådd, sade han, ”Se morfar, den är värdelös!”
”Så du tycker att det är meningslöst?” Sa den gamle mannen och tillade: ”Titta i korgen.”
Pojken tittade i korgen och för första gången insåg att korgen var annorlunda. Den hade förvandlats från en smutsig gammal vedkorg och var nu ren, inifrån och ut.
Min son, det är vad som händer när du läser Koranen. Du kanske inte förstår eller kommer ihåg allt, men när du läser den kommer du att ändras, inifrån och ut. Det är ett verk från Gud i våra liv.
[10:57] MÄNNISKOR! Ni har nu fått ta emot förmaningar och varningar från er Herre och en läkedom mot det [onda] som bor i människors bröst, och vägledning och nåd för dem som tror.  

 

  1. #1 av Amina på 30 december, 2011 - 18:09

    Masallah. Fin berattelse. Krama alla och dig sjalv fran mig. Vi firar ny ar utomlands med hela familjen och jag onskar dig och familjen ett riktigt fint nyar 2012. Amina

    • #2 av Marie på 30 december, 2011 - 22:06

      Gott nytt år önskar jag dig och de dina, var ni än befinner er… det löns väl ändå inte lämna vårt numera näst intill tropiska klimat under denna tid på året? Själv passar jag på att njuta utav ett fullständigt snöfritt Malmö – det lär vi väl inte ha på många år till …. :). Kram Habibti

Kommentera

