En riktigt God Julhelg önskar jag er alla

.

.

Jag hoppas inte alla har stressat ihjäl sig. Det har då definitivt inte jag, detta år ville jag absolut inte gör någon typ utav firande alls. Bara ta det lugnt, se på Kalle Anka och gå och sova…typ. Maken var först med att klaga: ”Men julmat tänker du väl göra i alla fall?”. ”Eh, nej”, svarade jag. ”VARFÖR DET!!??!?” fick jag tillbaks. Jag argumenterade, men fann inget tillräckligt profoud motiv: jag menar vi ska ju ändå äta även den dagen? Tänkte att okej, jag kan väl göra något litet då….

Så min inställning till denna julafton har varit oerhört läjdbäck, så att säga. Brukligt är, när jag har dylika sammankomster med så pass mycket mat och folk, är att jag har en planering som är rigorös. Där finns färdiga listor på vilken tid jag ska påbörja den ena och den andra anrättningen. En ritad karta på var allt ska stå på buffébordet – allt för att slippa tänkta under den dagen. Därför brukar allt klaffa exakt på minuten, och jag slipper stressa alltför mycket. Då jag inte hade tänkt särskilt på julafton i år så hade jag ju inte gjort något utav ovanstående, förstås. Men det visade sig gå lika bra ändå :)! Kanske mest för att alla runtom var mer än villiga att dra ett strå till stacken…? Det brukar inte hända särskilt ofta, men det gick galant.

Jag har inte julpyntat ett spår här hemma. Ändå är här julpyntat mer än normalt! Hur gick det till? Yomyom satte alldeles själv upp granen en dag när jag var på jobbet och hon var själv hemma. Skulle varit kul att se hur det såg ut när hon pusslade ihop själva plastgranen, som ju är i flera smådelar? 🙂 Det måste varit ett enda bäckel med det, men viljan måste varit stor, för den var klädd och lyste så vackert när jag kom hem.

Igår, julafton, kom Fatima och Samer instormandes: slet ned mina köksgardiner och satte upp ett par, egna medhavda, juliga julgardiner: processen tog inte ens 5 minuter!! Igår när alla hade gått så VET jag ju att jag haft julafton, med allt vad det innebär – vi var i alla fall 12 personer – men jag kände mig inte trött alls. Tvärtom var jag superpigg! Jag tror inte ens att jag diskat en enda liten sked, trots den stora konsumtionen av matserviser m tillbehör. Bästa julklappen någonsin med all denna hjälp :)!

Vi skulle inte heller köpa klappar. Så det har jag inte gjort, utom till de små barnen förstås. Ändå fick jag några; Fatima/Samer köpte mig krämer av det slag jag älskar mest – mot skrynklor :)! Och lilla Yomyom – hon gav mig en alldeles egen massagedyna, som hon har sparat till och köpt alldeles, alldeles själv! Hur gulligt är inte det? Och maken gav mig boken Mafatih al-jinan, som översatts på svenska! Gissa om jag önskat mig den länge…

Idag vaknade vi kvart i elva… så länge har jag inte sovit sedan tonåren tror jag! Så jag tror gårdagen kanske gjorde mig lite yngre, lite gladare…. lite vackrare…?

God fortsättning till er alla!
  1. #1 av marzieh på 25 december, 2011 - 12:29

    Hej min kära Marie.
    God jul o gott nytt år. Jag önskar dig o dina fina familj dem allra allra bästa saker i världen. puss o kram
    Marzieh

    • #2 av Marie på 25 december, 2011 - 13:09

      Tack kära, Marzieh jag önskar även dig och dina kära detsamma! Kram på dig :). Och jag vill passa på och tacka dig för ditt jobb med ”min” persiska blogg :)….

  1. Mona Walter och myten att muslimer inte får önska god jul | Sverige är inte världens navel!
  2. Myt: Får en muslim önska "god jul"? | Motargument

Kommentera

