Vattnets hemlighet

Från Rodwan

jultid-ljusifanster9351

Stadens alla fönster var fyllda med juldekorationer, den ena överträffade den andre och så långt ögat kunde nå fanns mysiga adventsljuststakar uppradade vid fönsterkanterna. Ännu ett år var nära sitt slut medans ett nytt var på väg. Den unga mannen i huset hade precis börjat reflektera över det spännande och minst sagt inspirerande året som passerat. Dock fanns något som bekymrade honom och som lämnade sin spår av obehag i hela kroppen. Tankspridd, deppig och en smula uppgiven satt han inne på rummet när hans far knackade på dörren.
Fadern, kunde enkelt se att något inte var som det skulle med sin son och frågade därför vad det var. Först ville sonen inte berätta något för sin far, men efter ett tag gav han efter för faderns ömhet och kärlek och började berätta.
“De låter mig inte vara ifred, hela tiden skall dem hacka på en och komma med sina spydiga kommentarer”, sade sonen med en ilska i rösten.
“Vilka då, vad är det som hänt egentligen kära son, snälla berätta”, svarade fadern förvånat.
Faderns röst var som en nyckel till den slutna ventilen och sonen kunde inte längre hålla det inom sig, “Det är kollegorna på jobbet, så fort jag inte gör som de vill eller önskar så försöker de stöta ut mig. De vill inte acceptera mig som jag är, utan jag skall vara som dem annars så är jag konstig. Jag orkar inte med dem längre…”
Fadern tittade på sin son med sorgsna ögon och sade, “Kära son, var så som vattnet…”
Sonen som satt böjt med huvudet nedsänkt vid knäna tittade nu förvånat upp, “Var som vattnet, vad menar du fader?”
Varpå fadern fortsatte, “Jo min son, var som vatten. Oavsett vattnets fysiska fas eller i vilken omgivning den är placerad, ändrar den sig inte. Inte heller blir den påverkad av dess omgivning, istället bevarar den sitt ursprung och syfte. Den kan ligga tillsamman med smutsig olja men ändå hålla sig separerad från den. Den kan vara både stark och mjuk samtidigt, tillskillnad från de flesta människor som byter ut sina moraliska egenskaper från det de ser och hör.”
Sonens ögon lyste nu upp samtidigt som ett nytt hopp, liknande ett nytänt stearinljus började glöda inom honom.
  1. Lämna en kommentar

Kommentera

